تحلیل مدلهای آموزش معماری مبتنی بر مکانهای اقلیمی، جغرافیایی و فرهنگی در ایران
زهره zohreh
1
(
دانشگاه آزاد اسلامی
)
بهاره نصرزنجانی
2
(
دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان
)
هومن ثبوتی
3
(
دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان
)
الکلمات المفتاحية: فرهنگ, اقلیم, مدل آموزش معماری, معیارهای مبتنی بر مکان,
ملخص المقالة :
بیان مسئله: امروزه با استفاده از تکنولوژی در کلاسهای آموزش معماری، ایجاد فضا و چیدمان متناسب و هماهنگ با شیوههای آموزش جدید،که در نهایت شرایط یادگیری و عملکرد تحصیلی را بهبود میبخشند،ضرورت دارد.متاسفانه دانشکدههای امروزی ایران، با عدم قابلیت فضا برای ارائهی مطلوب شیوههای آموزشی جدید،مواجه است.ازطرفی شرایط اقلیمی،جغرافیایی و فرهنگی بر آموزش معماری دردانشکدههای معماری کشور اثرگذاری فراوانی دارند. اقلیم و فرهنگ، از فاکتورهای مهمی است که همیشه دربناکردن ساختمانها مشکل ساز بوده و معماری و بالتبع چگونگی آموزش آن را نیز تحت تاثیرقرار میدهد.کشور ایران به دلایل تنوع اقلیمی و جغرافیایی شامل شرایط خاصی است که این موضوع برمعماری و آموزش آن بسیار پراهمیت و خاص است.
هدف پژوهش: با توجه به نقش مهم و تاثیرگذار محیطهای آموزشی بر رفتار کاربران و اهمیت شرایط جغرافیایی و اقلیمی و عدم طراحی کنونی کلاسهای معماری مطابق با الگوهای رفتاری کاربران و عدم توجه به مکان، اقلیم و جغرافیای محدوده و تاثیر آن بر عملکرد تحصیلی و شناختی، پژوهش حاضربا هدف سنجش قابلیتهای اقلیمی و مکانی در کلاسهای کارگاهی و آتلیه معماری، به عنوان پارامتر مهم در ادارک کالبد کلاس پرداخته و اثر آن بر بهبود عملکرد تحصیلی و شناختی دانشجویان معماری،را مورد بررسی قرار میدهد.براین اساس هدف اصلی این تحقیق تحلیل مدلهای آموزشی معماری بر پایهی آموزش مبتنی بر محیط، اقلیم و مکان معماری است.
روش پژوهش: روش انجام این پژوهش بر حسب هدف توصیفی- تطبیقی- تحلیلی است.چارچوب نظری و نحوه دستیابی دادهها و اطلاعات باکمک مطالعات اسنادی-کتابخانهای انجام خواهد شد و تلاش شده است که به بررسی عوامل و معیارهای اثرگذار بر آموزش دانشجویان درآتلیههای معماری بر مبنای شرایط اقلیمی و محیطی پرداخته شود. نمونههای موردمطالعه در این تحقیق شامل پردیس هنرهای زیبای تهران (اقلیم نیمه معتدل)،دانشگاه هنر اسلامی تبریز(اقلیم سرد کوهستانی)،دانشگاه شهید باهنر کرمان،دانشگاه یزد و دانشگاه هنر اصفهان (گرم و خشک) است.
نتیجهگیری:براساس نتایج بهدست آمده درآموزش معماری در آتلیههای مورد مطالعه به شاخصهای طبیعی، فرهنگی،اجتماعی و مکانی درآموزش معماری درآتلیههای معماری دانشکدهها به هیچ عنوان توجه نشده است.
_||_