طراحی مدل تربیت معلم تربیت بدنی: مبتنی بر رویکرد جامعه شناختی ورزش ایران
سید هاشم برقعی
1
(
گروه تربیت بدنی ، واحد مبارکه، دانشگاه آزاد اسلامی، مبارکه، اصفهان، ایران.
)
الهام مشکل گشا
2
(
استادیار گروه تربیت بدنی، دانشگاه آزاد اسلامی، مبارکه، اصفهان،ایران
)
احمدرضا عسکری
3
(
دانشگاه آزاد اسلامی واحد مبارکه
)
الکلمات المفتاحية: آموزش و پرورش, توانمندسازی, تربیت معلمتربیت بدنی, رویکرد جامعه شناختی,
ملخص المقالة :
هدف: یکی از مهمترین عوامل موثر بر بهبود آینده و توسعه پایدار ورزش همگانی و قهرمانی در هر کشوری، وجود معلمان تربیت بدنی توانمند و بهروز است. هدف از این تحقیق تدوین مدل تربیت معلم تربیت بدنی مبتنی بر رویکرد جامعه شناختی ورزش ایران است.روششناسی: این تحقیق از نوع اکتشافی و در چارچوب رویکرد کیفی وبا بهکارگیری روش پژوهش دادهبنیاد انجام شد. نمونه آماری، به روش هدفمند و نظری جهت مصاحبه نیمهساختاریافته انتخاب شدند. پس از مصاحبه با 15 نفر اشباع نظری حاصل شد. دادهها همزمان با جمعآوری اطلاعات با استفاده از رهیافت سیستماتیک تحلیل شدند.یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که از تعداد 280کد مفهومی اولیه، 125 مفهوم نهایی و 31 زیرمقوله اصلی در ابعاد ششگانه مدل پارادایمی شامل شرایط علّی، پدیده اصلی، راهبردها، شرایط مداخلهگر، شرایط زمینهای و پیامدها مدل تربیت معلم تربیت بدنی را تشکیل دادند. یکپارچهسازی مقولهها بر مبنای روابط موجود بین آنها شکلدهنده مدل پارادایمی برآمده از تحقیق کیفی است. نتیجهگیری: استفاده از این مدل در آموزش، به توسعه ورزش تربیتی، بهبود فرآیند نخبه پروری در ورزش، کاهش نقاط ضعف و افزایش قابلیتهای معلمان تربیت بدنی، توسعه پایدار ورزش و بهبود وضعیت استعدادیابی ورزشی در مدارس کمک می کند.
Back, Kerry, & Baruch, Shmuel. (2007). Working orders in limit order markets and floor exchanges. The Journal of Finance, 62(4), 1589-1621
Benavot, Aaron, Antoninis, Manos, Bella, Nicole, Delprato, Marcos, Härmä, Joanna, Jere, Catherine, . . . McWilliam, Alasdair. (2016). Education for All 2000–2015: The Influence of Global Interventions and Aid on EFA Achievements. The Handbook of Global Education Policy, 241-258
Campbell, Carol, Lieberman, Ann, & Yashkina, Anna. (2016). Developing professional capital in policy and practice: Ontario’s Teacher Learning and Leadership Program. Journal of Professional Capital and Community, 1(3), 219-236
Cogan, Aviel, & Martzoukou, Konstantina. (2018). The information literacy and continuous professional development practices of teachers at a Jewish Day School. Reference Services Review, 46(4), 600-627.
Curtner-Smith, Matthew D, & Fletcher, Tim. (2024). Physical Education Teacher Education: The Past, Present, and Future Questions. Kinesiology Review, 1(aop), 1-11
Esmaili Mahani, Haniye, Pourkarimi, Javad, Jamali, Ehsan, & Mirkamali, Seyed Mohamad. (2022). Multilevel Analysis of Factors Affecting the Professional Development of Faculty Members. Journal of Management and Planning In Educational System, 15(2), 65-82 .[Persian]
Heine, R, & Maddox, E. (2008). Student perceptions of the faculty course evaluation process: an explanatory study. Proceedings of ASBBS, 15(1), 1-10
HUNTLY, HELEN. (2010). TEACHERS WORK: BEGINNING TEACHERS CONCEPTIONS OF COMPETENCE.
Jones, Luke, Tones, Steven, Foulkes, Gethin, & Newland, Andrew. (2024). Physical education mentors in initial teacher training: who cares? International Journal of Mentoring and Coaching in Education, 13(2), 145-157
Mahani, Haniye Esmaili, Pourkarimi, Javad, Jamali, Ehsan, & Mirkamali, Seyed Mohamad. (2022). Multilevel Analysis of Factors Affecting the Professional Development of Faculty Members. [Persian]
Mitchell, David, Morton, Missy, & Hornby, Garry. (2010). Review of the literature on individual education plans
Monobe, Gumiko, & Ruan, Jiening. (2020). Analysis of popular educational manga on World War II for students in Japan. Journal of Peace Education, 17(3), 241-262
Nikola, Simonović. (2021). TEACHERS’KEY COMPETENCIES FOR INNOVATIVE TEACHING. International Journal of Cognitive Research in Science, Engineering and Education, 9(3), 331-345
Pasalari, Hamed, Azizi, Nematollah, & Gholami, Khalil. (2023). A comparative analysis of policy frameworks and admission procedures in the teacher education system of England, Finland, Iran and Japan. Iranian Journal of Comparative Education, 6(1), 2266-2284.[Persian]
Pourlak, Fatemeh Soleimani. (2018). Iranian Geo-cultural Capacities and Its Impact on Expanding Cultural Interactions with India. THREE DAY INTERNATIONAL SEMINER, 113.[Persian]
Roness, Dag, & Smith, Kari. (2010). Stability in motivation during teacher education. Journal of Education for teaching, 36(2), 169-185
Safari Shali, Reza, & Eslami, Mojtaba. (2024). Benefits and Barriers of the E-learning Experience for Students During the COVID-19 Pandemic. Journal of Social Continuity and Change (JSCC), 2(2), 395-414. [Persian]
Singh, Shalini, Deo Kodwani, Amitabh, & Agrawal, Rakesh Kumar. (2013). Role of lifestyle orientation and perceived organizational functioning in psychological empowerment of IT professionals. Benchmarking: An International Journal, 20(3), 396-418
Strauss, Anselm, & Corbin, Juliet. (1998). Basics of qualitative research techniques
Tarhan, Hakan, Karaman, ACendel, Lauri, Kemppinen, & Aerila, Juli-Anna. (2019). Understanding teacher evaluation in Finland: A professional development framework. Australian Journal of Teacher Education (Online), 44(4), 33-50
Vats, Roopa. (2020). COMPETENCIES REQUIRED BY A TEACHER IN MODERN TIMES