تبیین و اولویت بندی عوامل موثر بر تقویت کار تیمی ازسنین پایه با تاکید بر فعالیت های ورزشی
الموضوعات :علیرضا علیزاده تمیز 1 , شهریار خرازیان 2 , احسان اسداللهی 3 , امیر مقدم 4
1 - گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی واحد مشهد, دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد, ایران
2 - گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی واحد مشهد, دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد, ایران
3 - استادیار، عضو هیات علمی موسسه آموزش عالی سناباد گلبهار، ایران.
4 - گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی واحد مشهد, دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد, ایران
الکلمات المفتاحية: دیمیتل فازی, سنین پایه, کار تیمی, فعالیت های ورزشی, نظریه داده بنیاد,
ملخص المقالة :
هدف تحقیق حاضر تبیین و اولویت بندی عوامل موثر بر تقویت کار تیمی ازسنین پایه با تاکید بر فعالیت های ورزشی بود. این پژوهش از نظر هدف تحقیق جزء تحقیقات کاربردی بود، از نظر ماهیت توصیفی و از منظر روش یک پژوهش آمیخته است. جامعه آماری متشکل از متخصصین علوم ورزشی و اجتماعی، جامعه شناسان علوم ورزشی و نخبگان ورزشی دارای مرتبه علمی و سابقه کار مطلوب و اعضای هیئت علمی مدیریت ورزشی آشنا به حوزه کار تیمی بود. در مجموع 15 مصاحبه به روش نمونه گیری هدفمند انجام شد. یافته ها نشان داد که 2 مقوله عوامل درونی و بیرونی در 10 مفهوم در قالب 58 گویه به عنوان عوامل موثر بر تقویت کار تیمی از سنین پایه با تاکید بر فعالیت های ورزشی شناسایی شدند. طبق یافته های آزمون دیمیتل فازی مشخص شد که به ترتیب اولویت، مفاهیم برنامه ریزی و مدیریت، فرهنگی، امکاناتی، روانی و آگاهی سازی جزء شاخص های اثرگذار و مفاهیم ایجاد اعتماد به نفس، سازمان دهی گروهی، روابط عمومی، افزایش هوش اجتماعی، هدف سازی و هدف گزینی جزء شاخص های اثرپذیر می باشند. در یک نتیجه گیری کلی باید بیان کرد که مفهوم کار تیمی در سنین پایه می تواند از طریق فعالیت-های ورزشی نهادینه شود و بدین منظور باید به مفاهیم اصلی مانند مدیریت و برنامه ریزی و تلاش برای فرهنگ سازی توجه بیشتری نمود. زیرا اگر برنامه ریزی صحیح باشد، تقویت کار تیمی مقطعی نخواهد بود و از آن مهم تر با فرهنگ سازی دیگر احتیاج صرف هزینه ای کلان برای تشویق افراد به سمت کار تیمی نیست.
1. Soleimani k, Abodi J, Khojasteh V. Improving Students' Interest in Chemistry and Laboratory Lessons by Providing and Improving Teamwork and Practical Skills. Research in Chemistry Education. 2020;2(3):37-48.
2. nazariyan sr, ghourchian Ng, bagheri m, nami k. Providing a model for institutionalizing and reviewing the current status of teamwork in the General Welfare Office of Fars Province. Journal of New Approaches in Educational Administration. 2021;12(1):53-41.
3. Logan TR. Influence of Teamwork Behaviors on Workplace Incivility as It Applies to Nurses. Creighton Journal of Interdisciplinary Leadership. 2016;2(1):47-53.
4. Demircan SK, editor Team Sports outside the Work, Teamwork at the Board. Academy of Management Proceedings; 2021: Academy of Management Briarcliff Manor, NY 10510.
5. goodarzi m, jalali m, goodarzi s. The Relationship between Perceived Organizational Justice and Willingness of Physical Education Faculty Members of Tehran City to Participate in Teamwork. Sport Physiology & Management Investigations. 2018;10(1):79-89.
6. McEwan D, Zumbo BD, Eys MA, Beauchamp MR. The development and psychometric properties of the multidimensional assessment of teamwork in sport. Journal of Sport and Exercise Psychology. 2018;40(2):60-72.
7. McEwan D, Beauchamp MR. Teamwork in sport: A theoretical and integrative review. International Review of Sport and Exercise Psychology. 2014;7(1):229-50.
8. Barnicle SP, Burton D. Enhancing collegiate women’s soccer psychosocial and performance outcomes by promoting intrinsic sources of sport enjoyment. Journal of sports science & medicine. 2016;15(4):678.
9. Carron AV, Colman MM, Wheeler J, Stevens D. Cohesion and performance in sport: A meta analysis. Journal of sport and exercise psychology. 2002;24(2):168-88.
10. Bruner MW, Eys MA, Beauchamp MR, Côté J. Examining the origins of team building in sport: A citation network and genealogical approach. Group Dynamics: Theory, Research, and Practice. 2013;17(1):30.
11. Collins J, Durand-Bush N. Frameworks of team processes in sport: A critical review with implications for practitioners. International Journal of Human Movement and Sports Sciences. 2015;3(3):46-59.
12. Marks MA, Mathieu JE, Zaccaro SJ. A temporally based framework and taxonomy of team processes. Academy of management review. 2001;26(3):356-76.
13. Rousseau V, Aubé C, Savoie A. Teamwork behaviors: A review and an integration of frameworks. Small group research. 2006;37(5):540-70.
14. Ramezanian MR, Taslimi Z, Rohani Z, Medadi Nansa E. Six sigma Deployment Challenges In Sport Organizations. Sport Management and Development. 2016;4(2):111-23.
15. Salehi M, Musavi Asl SA. Comparing the Effectiveness of Brain-Based Learning and Creative Thinking in Improving Students' Social Skills. Social Psychology Research. 2021;11(43):35-52.
16. Gould D, Nalepa J, Mignano M. Coaching generation Z athletes. Journal of Applied Sport Psychology. 2020;32(1):104-20.
17. Pan C-Y. The efficacy of an aquatic program on physical fitness and aquatic skills in children with and without autism spectrum disorders. Research in Autism Spectrum Disorders. 2011;5(1):657-65.
18. Dadgar B, Ashraf Ganjouei F, esmaeli m. Identifying effective factors in identifying student sports in a comprehensive information management system. Strategic Studies on Youth and Sports. 2022;21(55):113-30.
19. Neiri S, Safari M. Identifying barriers to interpersonal communication in sports teams based on the Delphi method. Human resource management in sports. 2016;4(2):163-77.
20. ramzaninejad r, mohammadian f. Designing a Conceptual model of basic sports development management (Case Study of Gymnastics). Sport Management and Development. 2022:-.
21. De la Torre-Ruiz JM, Ferrón-Vílchez V, Ortiz-de-Mandojana N. Team decision making and individual satisfaction with the team. Small group research. 2014;45(2):198-216.
22. Abolmaali K, Yaghobi M. Construct and finding factors of team working leadership questionnaire in high school female students. The Journal of Modern Thoughts in Education. 2016;11(4):20-7.
23. Kozlowski SW, Bell BS. Work teams. 2017.
24. Vafaei Moghadam A, Dousti M, Fakhri F, Jafari M. Obstacles to sport development in Mazandaran province schools. Journal of Sport Management and Motor Behavior. 2018;14(28):167-82.
25. Moghadam B, Rasouli J, Nakofer M. Bargi Moghadam, Jafar; Rasouli, Sosan and Nakofer, Mehdi. Bioethics. 2016;7(26):77-84.
26. Masoumi F, Javaherizadeh I. The effect of teamwork on the performance of organizations. National conference of interdisciplinary research in engineering and management sciences2019.
27. Khairandish M, Khodayi A. A Comprehensive Model of Key Factors of Teamwork Effectiveness and its Measuring Scales in Organizational Context. Organizational Behaviour Studies Quarterly. 2015;4(3):60-31.
28. Khorasani A, Maleki H, Maarefvand Z. Diversity management role in improving the quality of teamwork; Reflecting the experience of working teams SAPCO. Journal of Management and Planning In Educational System. 2013;6(1):9-26.
29. Masoumi F, Javaherizadeh I. The effect of teamwork on the performance of organizations. National conference of interdisciplinary research in engineering and management sciences2019.
30. Salcinovic B, Drew M, Dijkstra P, Waddington G, Serpell BG. Factors influencing team performance: What can support teams in high-performance sport learn from other industries? A systematic scoping review. Sports Medicine-Open. 2022;8(1):1-18.
31. Mohseni Chelak MH, Emami F, Ghorbani MH, Tarighi R. Development of the conceptual model of sustainable participation in student sport using Meta-synthesis techniques. Sport Management and Development. 2022;11(3):23-45.
32. Akbari ZK, Arif M, Farani N, Taghi M. Factors affecting the effectiveness of teamwork from the perspective of Islam. Islam and Management Research. 2018;19(97):111.
33. Sadeghi S, Zandi K, Sadeghi P. Pathology of Teamwork in the Agricultural Cooperatives of Hamadan City. Public Policy In Administration. 2017;8(25):45-58.
34. Grafnetterova N, Aguirre HCC, Banda RM. Teamwork makes the dream work: Experiences of student-athletes in STEM with dual advising. The Journal of the National Academic Advising Association. 2021;41(1):47-63.