برندسازی مقصد گردشگری سلامت: ترسیم نقشه علمی پژوهشهای بینالمللی در پایگاه استنادی Web of Science
الموضوعات :
سیدمحمد رستگاری
1
,
شهناز نایب زاده
2
,
کامبیز حیدر زاده
3
,
حمید سعیدی
4
1 - دانشجوي دكتري گروه مدیریت بازرگانی، واحد امارات، دانشگاه آزاد اسلامی، دبی، امارات متحده عربی
2 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران
3 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4 - گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، واحد یادگار امام خمینی (ره)، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: برندسازی مقصد, گردشگری سلامت, علم سنجی, نقشه علمی, شبکه هم تالیفی.,
ملخص المقالة :
مقدمه: رشد روزافزون تعداد گردشگران سلامت و افزایش اهمیت گردشگری سلامت در دنیا به لحاظ تاثیرات قابل توجه بر اقتصاد سلامت در کنار ضرورت رشد اقتصادی ملتها، توجه محققان را به بهره برداری از مفاهیمی همچون برندسازی در حوزه سلامت جلب کرده است؛ بر این اساس هدف این پژوهش، تحلیل علم سنجی و ترسیم نقشههای علمی پژوهشهای بین المللی است که در پایگاه استنادی معتبر Web of Scienceنمایه شده و میتوانند زمینه ساز توسعه دانش محققان ایرانی در این حوزه گردیده و مسیر پیش روی فعالان این صنعت را روشن سازند.
روش پژوهش: پژوهش توصیفی حاضر با رویکرد کاربردی و با استفاده از شاخصهای علمسنجی انجام شده و از طریق تحلیل شبکه هم تألیفی کشورها و هم رخدادی واژگان با استفاده از شاخصهای تحلیل شبکههای اجتماعی صورت گرفته است. جامعه آماری شامل مقالات نمایه شده در پایگاه Web of Science طی سالهای ۱۹۸۵ تا ۲۰۲۴ در زمینه برندسازی مقصد گردشگری سلامت بوده و جهت تجزیهوتحلیل دادهها نیز از نرمافزار VOSviewer استفاده شده است.
یافتهها: پژوهش حاضر به معرفی محققانی با بیشترین تعداد مقاله و نیز بیشترین میزان استناد و همچنین کلمات کلیدی با رخداد بالاتر در کنار کشورهای مهد تحقیق در زمینه برندسازی مقاصد گردشگری سلامت پرداخت و مجلات مطرح و پیشگام در انتشار تحقیقات ارزشمند در این حوزه را معرفی کرد تا زمینه توسعه دانش مربوط به برندسازی مقاصد گردشگری سلامت در سطح ملی و بین المللی را فراهم سازد.
نتیجهگیری: بازاریابی گردشگری سلامت به یکی از ارزشهای غیر قابل انکار دولتها در راستای تحقق برنامههای توسعه گردشگری و برندسازی مقاصدی تبدیل شده که از پتانسیل رشد و توسعه اقتصادی برخوردارند، ضمن این که سرمایه گذاری بر روی سلامت برای تصمیم گیرندگان کلان کشور اهمیت زیادی دارد، بهره برداری از قابلیتهای گردشگری سلامت در کنار خلق برندهایی که به عنوان مقصد گردشگری بتوانند به اقتصاد سلامت نیز کمک کنند موضوعی است که پژوهشگران نیز در کشورهای مختلف به آن توجه ویژه ای دارند. پژوهش حاضر افق پیش روی مدیران و فعالان صنعت گردشگری سلامت را از جوانبی همچون کشورهای فعال در این حوزه، متغیرهای با اهمیت در قالب کلمات کلیدی پرتکرار و سازمانهای حمایتگر روشن ساخته و با معرفی چالشهای توسعه دانش در این حوزه از محققان ایرانی دعوت میکند به منظور برجسته ساختن مقاصد گردشگری سلامت ایرانی در جامعه علمی جهانی و کمک به ارتقای دانش فعالان ایرانی این حوزه در پژوهشهای کاربردی خود، مسیر تحقق اهداف کلان کشور در حوزه توسعه صنعت گردشگری و خصوصا گردشگری سلامت را هموار سازند.
1- Shirazi, Skandar, Panahi, Belal. Identifying the Needs of the Management Structure of Medical Centers in order to Compensate the Injuries of the Medical Staff in Corona (Case of Study: Tabriz University of Medical Sciences) .Journal of healthcare management, 2024; 2: 7-25. [In Persian]
2- Khosravi Farsani; Azadeh Hesam, S; Vahdat, Sh. Factors Affecting the Attraction of Medical Tourism in Selected Educational and the Rapeutic Hospitals of Shahid Beheshti University. Journal of healthcare management, 2023; 2(14): 49-59. [In Persian]
3- Asadzadeh, M., Vatankhah, S., & Aryankhesal, A. The main city branding dimensions in health tourism development: A scoping review. Journal of Contemporary Issues in Business and Government, 2021; 27(2): 6446-6460.
4-Majedi, N; Amirhossein, SH. Identify and Rank the Factors Affecting e-Marketing in Promoting the Brand of Health Tourism Destinations. Journal of healthcare management ,2021; 1(12): 79-91. [In Persian]
5- Riahi, MH; Nayebzadeh, Sh; Davodi Roknabadi, A. Identifying and analyzing variables affecting the advertising effectiveness in the healthcare system. Journal of healthcare management, 2023; 2(14): 7-23. [In Persian]
6- Rahman, M. S., Bag, S., Hassan, H., Hossain, M. A., & Singh, R. K. Destination brand equity and tourist's revisit intention towards health tourism: an empirical study. Benchmarking: An International Journal, 22022; 29(4): 1306-1331.
7- Saeidi Mofrad, Sanaz, Pakan, Pardis. The Evaluation of Health Tourism Branding Indicators in Mashhad Metropolis. Geographical Journal of Tourism Space, 2022; 4111): 142-163. [In Persian]
8- Jalali Khan Abadi, Tahereh, Alvani, Seyed Mahdi, Vaezi, Reza, & Ghorbanizadeh, Vajihollah. Designing a network governance model in Iran’ s health care system. IRANIAN JOURNAL OF MANAGEMENT SCIENCES, 2020; 15(58): 1-30. [In Persian]
9- Purcarea, E. V. L. The impact of marketing strategies in healthcare systems. Journal of medicine and life, 2019; 12(2): 93-96.
10- Rahman, A. N., & Pribadi, F. Effective marketing strategies in health services: systematic literature review. Expert journal of marketing, 2022; 10(2): 73-84.
11- Bajde, D. Branding an industry? Journal of Brand Management, 2019; 26: 497-504.
12- Cronjé, D. F., & du Plessis, E. A review on tourism destination competitiveness. Journal of Hospitality and Tourism Management, 2020; 45: 256-265.
13- Sattari, B., Ziya, B., Sakhdari, K., & Hosseini, S. R. Synthesis Research in the Study of the International Entrepreneurial Branding Model in the Health Tourism Industry. Journal of Tourism and Development, 2020; 9(2): 51-66. [In Persian]
14- Lengyel, A. Branding Hungary as a Health Tourism Destination: Asynchrony Problems. Economica, 2015; 8 (1): 68-72.
15- Zekavoti F, Andrevaj L, Zarin Joy S. Designing a health tourism marketing model in health villages. Iranian Journal of Health Education and Health Promotion, 2023; 11(1): 81-93. [In Persian]
16- Zahmatkesh Saredorahi, M., Mohammadpour Shirazi, F., Ardian, A., Siadatan, M., & Oveisi, M. Amir. Factors Affecting Viral Marketing in Health Tourism Development. JOURNAL OF HEALTHCARE MANAGEMENT (JOURNAL OF HEALTH SYSTEM), 2020; 11(2(SERIAL 36)): 45-55. [In Persian]
17- Asadi, Mir Mohammad, Basouli, Mehdi, Yasamin, Boroumandzad, Derakhsh Saeede. Health Tourism Development with Qualitative Cognitive Mapping Approach. Journal of the Iranian Institute for Health Sciences Research, 2019; 18(5): 455-464. [In Persian]
18- Bidabadi Amin, M., Eslambolchi, A., Rezaei Rad, M., & Samadi, A. Designing a Model of Competitiveness of Tourist Destinations Using Social Networks. Islamic lifestyle with a focus on health, 2018; 2(2): 122-133. [In Persian]
19- Mortezaie, Gelareh, VAZIFEH DOUST, HOSSEIN, SAEEDI, PARVIZ, & Paghe, AbdolAziz. Providing a model of health tourism brand equity. JOURNAL OF ACCOUNTING AND AUDITING RESEARCHES (ACCOUNTING RESEARCH), 2021; 13(50): 99-112.
20- Sanavi, vahid, Mirabi, Vahidreza, Kordeloui, Hamidreza, & Hasanpour, Esmaeil. Identification and Ranking of Factors Affecting the Services Marketing in the Field of Health Tourism of Mashhad city Using Fuzzy Topsis Technique. TOURISM MANAGEMENT STUDIES (TOURISM STUDIES), 2019; 14(45): 249-269.
21- JAFARI, S M B; JANDAGHI, GH, & Rafiee, S. Identifying and Prioritizing the Factors Affecting the Choice of Medical Tourism Destination. HEALTH INFORMATION MANAGEMENT, 2018; 15(2(60)): 83-89.
22- Jafariyan, H., Nayebzadeh, S., Davodi Roknabadi, A., & Hatami Nasab, S. H. Analyzing the Intellectual Paradigm of Fashion Branding in International Research. International Journal of Information Science and Management (IJISM), 2021; 19(1): 59-74.
23- Long, H. A., French, D. P., & Brooks, J. M. Optimising the value of the critical appraisal skills programme (CASP) tool for quality appraisal in qualitative evidence synthesis. Research Methods in Medicine & Health Sciences, 2020; 1(1): 31-42.
24- Azhdari, A., Moeinaddin, M., Heirani, F., & Nayebzadeh, S. Drawing a Scientific Map for Social Responsibility Research in the Field of Health using Thematic Cluster Analysis Method. The Journal of Tolooebehdasht, 2020; 19 (1): 58-72. [In Persian]
25- Savabieh, S., Nayebzadeh, S., Abghari, R., & Hatami-Nasab, S. H. A systematic review and a Synthesis Research on Market Orientation Studies. International Journal of Information Science and Management (IJISM), 2020; 18(2): 245-261.
26- Satar, M. S., Rather, R. A., Parrey, S. H., Khan, H., & Rasul, T. Eliciting consumer-engagement and experience to foster consumer-based-brand-equity: moderation of perceived-health-beliefs. The Service Industries Journal; 2023: 1-26.
27- Majeed, S., Kim, W. G., & Ryu, K. Medical tourism and cognitive dissonance: exploring tourist choice behavior, post-choice pre-outcome regret, and visit intention. Journal of Quality Assurance in Hospitality & Tourism; 2022: 1-31.
28- Agyeiwaah, E., & McKercher, B. Developing a thriving domestic tourism sector in emerging economies: a horizon 2050 paper. Tourism Review, article in press; 2024.
29- Mousavi Alizadeh, S. M. A., zeinivand, M., Ahadiyan, J., Amanpour, S., & moradi, H. Feasibility Study of Achieving the Water Tourism Development in Khuzestān Province (Case Study: Shushtar and Gotvand Hydraulic System). Geographical Studies of Coastal Areas Journal, 2024; 5(1): 77-97.[In Persian]
30- Sha، S.، Zhao، Y.، Xiong، Z.، & Lin، W. The Influence of Tourists’ Brand Sensory Impression on the Development of Traditional Chinese Medicine Health Tourism. In E3S Web of Conferences, 2023; 409: 1-17.
31- Rasoolimanesh, S. M., Wang, M., Ragavan, N. A., & Poulain, J. P. Tourism governance towards sustainability: a review and a metagovernance model. The Elgar Companion to Tourism and the Sustainable Development Goals; 2024: 260-283.