تاثیر برهمکنش اشتیاق شغلی با رهبری اخلاقی بر عملکرد کارکنان آموزش و پرورش
فهیمه فروتنی
1
(
دانشجوی دکتری گروه مدیریت، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران.
)
علیرضا منظری توکلی
2
(
دانشیار گروه مدیریت، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران، (نویسنده مسئول)
)
سنجر سلاجقه
3
(
دانشیار گروه مدیریت، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران.
)
مهدی محمد باقری
4
(
استادیار گروه مدیریت، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران.
)
الکلمات المفتاحية: اشتیاق شغلی, رهبری اخلاقی, کارکنان آموزش و پرورش.,
ملخص المقالة :
این مطالعه بصورت کاربردی، توصیفی و به روش پیمایشی بر روی 341 نفر از کارکنان و مدیران آموزش و پرورش استان کرمان انجام شد. نمونه ها به روش تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، بررسی اسناد و مدارك، مصاحبه و پرسشنامه های محقق ساخته بود. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از روش آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده و داده ها به کمک نرم افزارهای SPSS و AMOS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته های مطالعه نشان داد که بین اشتیاق شغلی و مؤلفه های آن (اشتیاق رفتاری، شناختی و هیجانی) و عملکرد شغلی کارکنان رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. نتایج نشان داد که بین اشتیاق شغلی و عملکرد شغلی کارکنان آموزش و پرورش با میانجیگری رهبری اخلاقی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. علاوه بر آن بین مؤلفه های اشتیاق شغلی یعنی اشتیاق رفتاری، اشتیاق شناختی و اشتیاق هیجانی با عملکرد کارکنان و میانجیگری رهبری اخلاقی رابطه مثبت و معناداری وجود داشت. بر اساس نتایج مدل لاجیت چند سطحی رفتار غیر خطی مابین متغیرهای تحقیق مورد تأیید قرار گرفت در نتیجه رابطه غیر خطی میان اشتیاق شغلی، رهبری و عملکرد شغلی در حالت کلی و جزیی وجود دارد. بر اساس روابط برهمکنشی ضربی نقش میانجیگری متغیر رهبری نیز مورد تآیید قرار گرفت. متغیرهای رهبری اخلاقی و اشتیاق شغلی میتواند توانمندسازی کارکنان را پیشبینی و با توسعه سبک رهبری اخلاقی را افزایش داد.
1. Ahadpour M, Behrangi MR. (2020). Modeling the impact of ethical leadership on teacher empowerment with work engagement mediation. Applied Educational Leadership, 1(3): 33-50.
2. Forootani F, Tavakoli AM, Rad NF, Salajegheh S, Bagheri MM. (2023). Performance prediction based on employees' job engagement mediated by ethical leadership. Social Determinants of Health, 9(1): 1-10.
3. Ahmadi M, Amini A, Nikmaram S. (2016). The Effects of Ethical Leadership on Employees’ Voices. Journal of Research in Human Resources Management, 7(4): 167-190.
4. Ebrahimi E. (2021). The Relationship between Living a Calling and Job Crafting: The Moderating Role of Job Passion. Transformation Management Journal, 12(2): 1-20.
5. Bakker AB, Tims M, Derks D. (2012). Proactive personality and job performance: The role of job crafting and work engagement. Human relations, 65(10): 1359-1378.
6. Halbesleben JR, Wheeler AR. (2008). The relative roles of engagement and embeddedness in predicting job performance and intention to leave. Work & Stress, 22(3): 242-256.
7. Schaufeli WB, Salanova M, González-Romá V, Bakker AB. (2002). The measurement of engagement and burnout: A two sample confirmatory factor analytic approach. Journal of Happiness studies, 3(1): 71-92.
8. Moradi Moghadam M, Jafari S, Navigable SM. (2018). The structural Relationship of Authentic Leadership on work engagement and positive organizational behavior of teachers. The Journal of Modern Thoughts in Education, 13(2): 61-79.
9. Arjmandrad I, Shokrkon H. (2020). The Relationship of Social Capital and Quality of Work Life with Job Performance and Work Engagement. Industrial and Organizational Psychology Studies, 7(2): 225-240.
10. Falahi M, Zayerchi N. (2017). 'The relationship between self-efficacy, work engagement and inner motivation with teacher's job performance', Research on Educational Leadership and Management, 3(11): 101-120.
11. Assareh, AR, Oza’ee N, Azimpour E. (2021). The Relationship between Work Engagement, Academic Optimism, and Teachers' Job Performance. Quarterly Journal of Family and Research, 18(1) :27-46.
12. Alessandri G, Consiglio C, Luthans F, Borgogni L. (2018). Testing a dynamic model of the impact of psychological capital on work engagement and job performance. Career Development International, 23(1): 33-47.
13. Soorani Yancheshmeh R. (2018). The effect of moral leadership on job enthusiasm with the mediating role of innovative organizational climate among faculty members of Tehran Azad Universities (case study: Tehran). Journal of Research in Educational Systems, 12(1): 1009-1027.
14. Oleiki S, Oleiki S. (2022). 'Investigating the Effect of Managers' Ethical Leadership on Teachers' Job Enthusiasm', Teacher Professional Development, 7(2): 71-79.
15. Zakerfard M, Nouri A, Samavatyan H, Soltani I. (2011). The effect of conceptual skills training of shift supervisors on the degree of job satisfaction and performance of their subordinates. Contemporary Psychology, 6(1): 13-22.
16. Derakhshanmehr A. (2018). Analysis of relationship between Ethical Leadership and Certified Public Accountants performance with the role of moderating professional ethics. Public Organizations Management, 6(2): 149-158.
17. Nasr Esfahani A, Ghazanfari A, Ameri S. (2013). The Relation between Ethical Leadership and Empowerment of the Employees. Journal of Research in Human Resources Management, 5(1): 107-128.
18. Baharloo M, Mahmoodi Kia M, Ahmadi Chegni S. (2013). Investigating the Relationship between Dynamic Personality and Job Performance with Mediation of Job Transformation and Job Enthusiasm in Airline Employees in Tehran. New Findings in Psychology (Social Psychology), 8(2): 53-68.
19. Arjomandrad A, Shekarkon H. (2022). The relationship between social capital and quality of work life with job performance and work enthusiasm. Journal of Industrial and Organizational Psychology Studies, 7(2): 225-240.
20. Savari K, Falahi M, Zairchi N. (2016). The relationship between self-efficacy, job motivation and intrinsic motivation with teachers' job performance, Leadership Research and Educational Management, 11(3): 101-120.
21. Kwong JY, Cheung FM. (2003). Prediction of performance facets using specific personality traits in the Chinese context. Journal of vocational behavior, 63(1): 99-110.
22. Brown ME, Treviño LK, Harrison DA. (2005). Ethical leadership: A social learning perspective for construct development and testing. Organizational behavior and human decision processes, 97(2): 117-134.
23. Khosravi Zadeh A, Kamankash A, Moghaddasi HVandian Z. (2018). The relationship between organizational justice and job motivation with the organizational performance of coaches (Case study: Arak Sports Boards), 6(21): 55-63.
24. Sajjadi K, Omidy D. (2024). Investigating the effective factors on job performance of the staff experts of the Physical Education Organization. Master Thesis, Islamic Azad University.
25. Forootani F, Manzari Tavakoli A, Salajegheh S, Mohammad Bagheri M. (2024). Ethical leadership status and performance health of Education workers. Social Determinants of Health, 10(1): 1-8.