ارائه الگویی برای تحلیل عوامل موثر بر کیفیت مدیریت در صنعت بانکداری
الموضوعات :مسعود براتی 1 , مهران ضیاییان 2 , هاجر هادیان 3
1 - استادیار گروه مدیریت، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران
2 - گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه یزد، ایران
3 - گروه مدیریت، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران
الکلمات المفتاحية: ارزیابی عملکرد, صنعت بانکداری, نقشه شناختی فازی, کیفیت مدیریت, کملز,
ملخص المقالة :
ظهور بانکهای خصوصی و افزایش رقابت در نظام بانکداری و همچنین نقش مؤسسات مالی و بانکها در رشد و توسعه اقتصادی کشور، موجب شده که عملکرد بخش بانکداری و ارزیابی آن مورد توجه بسیاری از مدیران و محققین قرار گیرد. یکی از مدلهای ارزیابی عملکرد معتبر برای بانکها و موسسات مالی مدل کملز است. این مدل، عملکرد را در شش حوزه کفایت سرمایه، کیفیت داراییها، کیفیت مدیریت، درآمدها، نقدینگی و حساسیت به ریسک بازار، ارزیابی میکند. هدف از انجام این پژوهش، ارائه الگویی برای تحلیل عوامل موثر برکیفیت مدیریت، به عنوان یکی از ابعاد مهم در مدل کملز، از طریق شناسایی و بررسی ارتباط میان عوامل با رویکرد نقشه شناختی فازی و تحلیل Mic Mac است. این پژوهش از جنبه هدف کاربردی و از ماهیت گردآوری دادهها پیمایشی بوده است. نمونه آماری این پژوهش، 10 نفر از خبرگان صنعت بانکداری و ابزار گرداوری اطلاعات، پرسشنامه بوده است. بر اساس نتایج، 13 عامل شناسایی شدند که از بین آنها نسبت هزینههای عملیاتی و اجتناب از پولشویی تأثیر پذیرترین و حاکمیت شرکتی تأثیرگذارترین عامل در کیفیت مدیریت صنعت بانکداری تعیین شدند.
_||_