الگوی تسهیم دانش در معلمان بر مبنای رویکرد هیوتاگوژی: رویکرد نوین در تعالی منابع انسانی
الموضوعات : تعالی منابع انسانینیما آهنگ 1 , امید ونداد 2 , حسین مؤمنی مهموئی 3 , علی اکبر عجم 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران.
2 - استادیار مدیریت آموزشی، واحد دره شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، دره شهر، ایران (نویسنده مسئول)
3 - گروه علوم تربیتی، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران
4 - استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: تسهیم دانش, هیوتاگوژی, معلمان, فراترکیب,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف شناسایی الگوی تسهیم دانش در معلمان بر مبنای رویکرد هیوتاگوژی انجام گرفت. رویکرد پژوهش حاضر کیفی و روش آن فراترکیب براساس مدل اروین و همکاران(2011) است. جامعه پژوهش، متشکل از 247مقاله و پایان¬نامه تحصیلات تکمیلی درباره تسهیم دانش در معلمان بر مبنای رویکرد هیوتاگوژی است که بین سال های 1392 شمسی و 2007 میلادی تا 1402 شمسی و 2023 میلادی ارائه شده¬اند. نمونه پژوهش شامل 33 مقاله پژوهشی است که به صورت هدفمند جمع آوری و براساس پایش موضوعی داده¬ها انتخاب شده¬اند. داده¬های پژوهش از تحلیل کیفی اسناد مورد مطالعه، گردآوری شده¬اند. : بر اساس تجزیه و تحلیل داده¬ها، مؤلفه¬های تسهیم دانش در معلمان بر مبنای رویکرد هیوتاگوژی در 4 بُعد و 47 عامل طبقه¬بندی شدند. این ابعاد شامل عوامل انگیزشی-ادراکی، عوامل زمینه¬ای-محیطی، عوامل ارتباطی-تعاملی و عوامل سازمانی-ساختاری می¬باشد. مدیران مدارس و مدیران آموزش و توسعه منابع انسانی در آموزش و پرورش باید ضمن در نظر گرفتن عوامل فردی در زمینه عوامل سازمانی و زمینه¬ای بسترهای لازم برای تسهیم دانش کارکنان را فراهم آورند.
اسماعیل¬پناه، فرشاد و خیاط مقدم، سعید (1392). بررسی وضعیت موجود اشتراک¬گذاری دانش بی اعضای هیات علمی دانشگاه¬ها (مورد مطالعه دانشگاه آزاد اسلامی مشهد). فصلنامه مدیریت بهره¬وری، 7 (26)، 67-43.
انبارکی، سحر؛ جوکار، عبدالرسول و ابراهیمی، سعیده (1397). شناخت عوامل مشوق و بازدارنده تسهیم دانش در شبکه¬ای اجتماعی علمی پیوسته. پژوهش¬نامه پردازش و مدیریت اطلاعات، 33 (3)، 977-998.
آرمون، عسگر؛ ستاری، صدرالدین و نامور، یوسف (1397). شناسایی و تبیین عوامل موثر بر اشتراک دانش میان اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل. فصلنامه سلامت و بهداشت، 9 (3)، 333-346.
جعفری مقدم، سعید؛ زالی، محمدرضا؛ غفوریان، فاطمه¬سادات و پرشین، نسرین (1398). شناسایی عوامل موثر بر تسهیم دانش در میان کارآفرینان نوپا و بالقوه، فصلنامه پژوهش¬های مدیریت منابع سازمانی، 9 (3)، 25-43.
خیری، فرناز؛ کریمی، فریبا و نادی، محمدعلی (1400). بررسی موانع تسهیم دانش در بین معلمان. فصلنامه توسعه آموزش جندی شاپور، 12(1)، 215-204.
دباغ کاشانی، زینب(1390). شناسایی عوامل حیاتی موفقیت در چارچوب پیاده سازی مدیریت فرآیندهای کسب و کار در سازمان¬های ایرانی. پایان¬نامه کارشناسی ارشد رشته اقتصاد، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد، دانشگاه الزهراء
ساقی، علیرضا(1396). بررسی روند تحقیقات فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیک با رویکرد فراترکیب تحقیقات انجام گرفته در پژوهشگاه ارتباط و فناوری اطلاعات. پایان¬نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی.
قنبرپور نصرتی، امیر؛ بای، ناصر؛ پورسلطانی زرندی، حسین و سیاوشی، محمد (1398). نقش اعتماد و معنویت در محیط کار بر رفتار تسهیم دانش کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان تهران، مدیریت ورزشی، 11 (4)، 647-663.
کیخا، فاطمه (1397). عوامل اعتماد بین¬فردی موثر بر رفتار اشتراک دانش در جوامع مجازی. پژوهش¬نامه پردازش و مدیریت اطلاعات، 34 (1)، 275-300.
گلدسته، اکبر؛ همایون¬آریا، شاهین و مقصودی، بهاره (1401). مدل¬بندی ساختاری عوامل مؤثر بر تسهیم دانش بین اعضای هیأت علمی. فصلنامه مدیریت راهبردی دانش سازمانی، 5(3)، 17-49.
محمودی، حسن؛ فتاحی، رحمت¬اله؛ نوکاریزی، محسن و دیانی، محمد حسین (1396). بررسی تاثیر عوامل شناختی – اجتماعی بر رفتار اشتراک دانش در جامعه دانش در جامعه دانشگاهی. فصلنامه کتابداری و اطلاع¬رسانی، 20 (2)، 76-107.
Ahmad, N., Lodhi, M. S., Zaman, K., & Naseem, I. (2017). Knowledge management: a gateway for organizational performance. Journal of the knowledge economy, 8, 859-876.
Al-Kurdi, O. F., El-Haddadeh, R., & Eldabi, T. (2020). The role of organisational climate in managing knowledge sharing among academics in higher education. International Journal of Information Management, 50, 217-227.
Al-Kurdi, O., El-Haddadeh, R., & Eldabi, T. (2018). Knowledge sharing in higher education institutions: a systematic review. Journal of enterprise information management, 31(2), 226-246.
Alsaadi, F. M. (2018). Knowledge Sharing Among Academics in Higher Education Institutions in Saudi Arabia (Doctoral dissertation, Nova Southeastern University).
Annansingh, F., Howell, K. E., Liu, S., & Baptista Nunes, M. (2018). Academics’ perception of knowledge sharing in higher education. International Journal of Educational Management, 32(6), 1001-1015.
Annis, F. C. (2016). Clarifying the definition, techniques, and integration of self-development to enhance army officer leader development (Doctoral dissertation, Northcentral University).
Ather, T., & Awan, R. U. N. (2021). Effect of Knowledge Management Practices and Leadership Styles of Heads of Departments on University Teachers' Performance. Bulletin of Education and Research, 43(1), 181-200.
Chen, S. S., Chuang, Y. W., & Chen, P. Y. (2012). Behavioral intention formation in knowledge sharing: Examining the roles of KMS quality, KMS self-efficacy, and organizational climate. Knowledge-Based Systems, 31, 106-118.
Cheng, M. Y., Ho, J. S. Y., & Lau, P. M. (2009). Knowledge sharing in academic institutions: A study of Multimedia University Malaysia. Electronic Journal of knowledge management, 7(3).
Erwin, E. J., Brotherson, M. J. & Summers, J. A., (2011). Understanding Qualitative Metasynthesis: Issues and Opportunities in Early Childhood Intervention Research. Journal of Early Intervention, 33(3), 186-200.
Farooq, R. (2018). A conceptual model of knowledge sharing. International Journal of Innovation Science, 10(2), 238-260.
Fayda, F. S, Sehkar, M. (2022). The role of organisational commitment in knowledge sharing amongst academics: an insight into the critical perspectives for higher education. International Journal of Educational Management, 36(2), 179-193.
Ganguly, A., Talukdar, A., & Chatterjee, D. (2019). Evaluating the role of social capital, tacit knowledge sharing, knowledge quality and reciprocity in determining innovation capability of an organization. Journal of knowledge management, 23(6), 1105-1135.
Hallam, P. R., Smith, H. R., Hite, J. M., Hite, S. J., & Wilcox, B. R. (2015). Trust and collaboration in PLC teams: Teacher relationships, principal support, and collaborative benefits. NASSP bulletin, 99(3), 193-216.
Hase, S. and Kenyon, C. (2013). The nature of learning in S. Hase & C. Kenyon (eds.) Self-determined learning: Heutagogy in action, London: Bloomsbury, 19-38.
Hase, S., & Kenyon, C. (2007). Heutagogy: A child of complexity theory. Complicity: An international journal of complexity and education, 4(1).
Hoehle, H., & Pauleen, D. (2008). KM Among Academics: Do as I teach not as I do.
Holste, J. S., & Fields, D. (2010). Trust and tacit knowledge sharing and use. Journal of knowledge management, 14(1), 128-140.
Howell, K. E., & Annansingh, F. (2013). Knowledge generation and sharing in UK universities: a tale of two cultures?. International journal of information management, 33(1), 32-39.
Jarrah, H. Y., & Alkhazaleh, M. S. (2020). Knowledge sharing behavior in the curricula of United Arab Emirates universities and educational organizations.
Kukko, M. (2013). Knowledge sharing barriers in organic growth: A case study from a software company. The Journal of High Technology Management Research, 24(1), 18-29.
Kularajasingam, J., Subramaniam, A., Sarjit Singh, D. K., & Sambasivan, M. (2022). The impact of knowledge sharing behaviour and social intelligence of university academics on their performance: The mediating role of competencies. Journal of Education for Business, 97(1), 54-61.
Lapsomboonkamol, S., Wiriyapinit, M., Bhattarakosol, P., & Rajchamaha, K. (2020, January). Motivational factors for knowledge sharing in Co-Working spaces. In Proceedings of the 2020 the 3rd International Conference on Computers in Management and Business (pp. 94-99).
Lee, J. C. K., Zhang, Z., & Yin, H. (2011). A multilevel analysis of the impact of a professional learning community, faculty trust in colleagues and collective efficacy on teacher commitment to students. Teaching and teacher education, 27(5), 820-830.
Ma, W. W., & Yuen, A. H. (2011). Understanding online knowledge sharing: An interpersonal relationship perspective. Computers & Education, 56(1), 210-219.
Madhakomala, S., & Hanafi, I. (2021). Productive Teacher Job Satisfaction: Disentangling Organizational Climate, Facility Management, and Organizational Citizenship Behavior. International Journal of Evaluation and Research in Education, 10(4), 1352-1358.
Oyenuga, O. G., Adebiyi, S. O., Mustapha, D. O., & Abimbola, B. O. (2019). Assessment of knowledge sharing determinants in The Nigeria Universities using analytic network process. Journal on Efficiency and Responsibility in Education and Science, 12(3), 84-102.
Rode, H. (2016). To share or not to share: the effects of extrinsic and intrinsic motivations on knowledge-sharing in enterprise social media platforms. Journal of Information Technology, 31, 152-165.
Sadiq Sohail, M., & Daud, S. (2009). Knowledge sharing in higher education institutions: Perspectives from Malaysia. Vine, 39(2), 125-142.
Wang, S., & Noe, R. A. (2010). Knowledge sharing: A review and directions for future research. Human resource management review, 20(2), 115-131.
Xue, Y., Bradley, J., & Liang, H. (2011). Team climate, empowering leadership, and knowledge sharing. Journal of knowledge management, 15(2), 299-312.
Yaghi, K., Barakat, S., Alfawaer, Z. M., Shkokani, M., & Nassuora, A. (2011). Knowledge sharing degree among the undergraduate students: a case study at applied science private university. International Journal of Academic Research, 3(1), 20-24.
Zawawi, A. A., Zakaria, Z., Kamarunzaman, N. Z., Noordin, N., Sawal, M. Z. H. M., Junos, N. M., & Najid, N. S. A. (2011). The study of barrier factors in knowledge sharing: A case study in public university. Management Science and Engineering, 5(1), 59-68.
Zhang, X., Jinpeng, X., & Khan, F. (2020). The influence of social media on employee’s knowledge sharing motivation: A two-factor theory perspective. Sage Open, 10(3), 2158244020942495.