اهداف و اصول یادگیری، مبتنی بر مبانی معرفتشناختی علوم اعصاب تربیتی
الموضوعات : Epistemological researches
قادر فراقی
1
,
محسن فرمهینی فراهانی
2
,
محمد حسن میرزا محمدی
3
1 - دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم وتربیت ،دانشگاه شاهد تهران ، ایران
2 - استاد گروه علوم تربیتی ، دانشگاه شاهد ، تهران ، ایران
3 - استاد گروه علوم تربیتی ، دانشگاه شاهد ، تهران ، ایران
الکلمات المفتاحية:
ملخص المقالة :
هدف مقاله حاضر استخراج اهداف و اصول یادگیری بر اساس مبانی معرفتشناختی علوم اعصاب تربیتی است. در این پژوهش با روش اسنادی و تحلیل مفهومی، مبانی نوع اول و نوع دوم معرفتشناختی علوم اعصاب تربیتی تبیین شدهاند و سپس از روش استنتاجی پیشرونده (اصلاح شده فرانکنا)، اهداف و اصول یادگیری بر اساس مبانی معرفتشناختی علوم اعصاب تربیتی، با استفاده از دو قیاس عملی حاصل گردیدهاند. برخی از اهداف بهدستآمده از این روش عبارتاند از «مرتبط با زندگی، توصیف راهحلهای مسئله و یادگیری، مطالعه ذهن در همه ابعاد، یادگیری بهینه، آموزش بر اساس تفاوتهای فردی، تولید دانش معتبر و مفید»، و برخی اصول بهدستآمده باتوجهبه این اهداف و مبانی نوع دوم شامل: اصل بدنمندی، اصل یادگیری غیرخطی، اصل تغییر مغز، اصل هوشیاری آرمیده، اصل یکپارچگی مغز، اصل ایجاد توجه و تمرکز بر یادگیری است. از نتایج این پژوهش میتوان برای بهبود و بهسازی فرایند یادگیری فراگیران در کلاس استفاده نمود. هرچند برای اعتباربخشی بیشتر، نیاز به ترکیب این یافتهها و علوم تربیتی است بهاینترتیب میتوان با ترکیب این دو عرصه، پیشرفتهای بزرگی در زمینه یادگیری به عمل آورد.
