اهداف و اصول یادگیری، مبتنی بر مبانی معرفتشناختی علوم اعصاب تربیتی
محورهای موضوعی : پژوهشهای معرفت شناختی
قادر فراقی
1
,
محسن فرمهینی فراهانی
2
,
محمد حسن میرزا محمدی
3
1 - دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم وتربیت ،دانشگاه شاهد تهران ، ایران
2 - استاد گروه علوم تربیتی ، دانشگاه شاهد ، تهران ، ایران
3 - استاد گروه علوم تربیتی ، دانشگاه شاهد ، تهران ، ایران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
هدف مقاله حاضر استخراج اهداف و اصول یادگیری بر اساس مبانی معرفتشناختی علوم اعصاب تربیتی است. در این پژوهش با روش اسنادی و تحلیل مفهومی، مبانی نوع اول و نوع دوم معرفتشناختی علوم اعصاب تربیتی تبیین شدهاند و سپس از روش استنتاجی پیشرونده (اصلاح شده فرانکنا)، اهداف و اصول یادگیری بر اساس مبانی معرفتشناختی علوم اعصاب تربیتی، با استفاده از دو قیاس عملی حاصل گردیدهاند. برخی از اهداف بهدستآمده از این روش عبارتاند از «مرتبط با زندگی، توصیف راهحلهای مسئله و یادگیری، مطالعه ذهن در همه ابعاد، یادگیری بهینه، آموزش بر اساس تفاوتهای فردی، تولید دانش معتبر و مفید»، و برخی اصول بهدستآمده باتوجهبه این اهداف و مبانی نوع دوم شامل: اصل بدنمندی، اصل یادگیری غیرخطی، اصل تغییر مغز، اصل هوشیاری آرمیده، اصل یکپارچگی مغز، اصل ایجاد توجه و تمرکز بر یادگیری است. از نتایج این پژوهش میتوان برای بهبود و بهسازی فرایند یادگیری فراگیران در کلاس استفاده نمود. هرچند برای اعتباربخشی بیشتر، نیاز به ترکیب این یافتهها و علوم تربیتی است بهاینترتیب میتوان با ترکیب این دو عرصه، پیشرفتهای بزرگی در زمینه یادگیری به عمل آورد.
The purpose of this article is to extract the goals and principles of learning based on the epistemological foundations of educational neuroscience. In this research, with documentary method and conceptual analysis, the foundations of the first type and the second type, the epistemological foundations of educational neurosciences have been explained, and then, with the progressive inference method (modified by Frankena), the goals and principles of learning based on the epistemological foundations of educational neurosciences, with The use of two practical analogies have been obtained. Some of the goals obtained from this method are "relevant to life, describing problem solutions and learning, studying the mind in all dimensions, optimal learning, education based on individual differences, producing valid and useful knowledge" And some of the principles obtained according to these goals and the principles of the second type include: the principle of physicality, the principle of non-linear learning, the principle of brain change, the principle of relaxed consciousness, the principle of brain integration, the principle of creating attention and focusing on learning. The results of this research can be used to improve the learning process of students in the classroom. However, for more accreditation, it is necessary to combine these findings and educational sciences, in this way, by combining these two fields, great progress can be made in the field of learning.
