طراحی و آزمون مدل بازاریابی تعاملی برای حفظ و نگهداشت مشتری
الموضوعات :
علی حاجی آقابزرگی
1
,
محمود احمدی شریف
2
,
پیمان غفاری آشتیانی
3
1 - دانشجوی دکترا، گروه مدیریت بازرگانی، واحد شهر قدس، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد شهرقدس، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران
الکلمات المفتاحية: بازاریابی تعاملی, نظام ملی نوآوری, تعامل پایدار,
ملخص المقالة :
زمینه و هدف: ترک تعامل از سمت مشتری از جمله مهمترین مشکلات در بازاریابی تعاملی میباشد هدف پژوهش حاضر، نگهداشت مشتری در تعامل است. روش: پژوهش حاضر، از مثلث بازاریابی تعاملی (خدمات تعامل، فناوری و تجربه مشتری) در توسعه مفهوم بازاریابی تعاملی استفاده میکند. بدین منظور، پژوهشی کیفی_ کمی با هدف، توسعه ای و کاربردی ارائه شده است. کدگذاریها به روش تحلیل مضمون انجام شده است و با تحلیل عاملی تاییدی مورد سنجش قرار گرفته است یافته ها: مدل در پنج مضمون فراگیر چهارده مضمون سازماندهی شده و پنجاه و هفت مضمون پایه، طراحی شده است در این مدل، سه شکاف پژوهشی برطرف گردیده است 1. چگونگی برانگیختگی به تعامل 2. چگونگی تداوم تعامل مشتری با شرکت و 3. چگونگی تداوم همکاری. نتایج و پیشنهادها: نویسندگان، یک چارچوب مفهومی ایجاد نموده اند که منطق تعامل، فناوریها و تجربه مشتری را با هم ادغام میکند تا فرآیند بازاریابی تعاملی شکل بگیرد. این چارچوب، قابل تعمیم است و به پژوهشگران بازاریابی تعاملی کمک مینماید تا با پیاده سازی مثلث بازاریابی تعاملی، به تعامل پایدار مشتری دست یابند نتایج نظام ملی نوآوری ایران به روابط بین فناوری نوآورانه و عملکرد پرداخته است در این پژوهش، مدل پیشنهادی، با کمک گرفتن از فناوریهای نوآورانه به تعریف بازاریابی تعاملی پرداخته است و در این تعریف، به روابط بین فناوری نوآورانه و عملکرد پرداخته است
بحرینی زاد, عصار, مرجان, & اسماعیل پور. (2022). بخشبندی مشتریان خردهفروشیهای آنلاین براساس ویژگیهای جمعیتی و تجربۀ مشتری؛ رویکردی مبتنیبر نقشههای خودسازمانده. تحقیقات بازاریابی نوین
12(1), 69-88. رضایی, ندا, اسلامی, افشانی, & سیدعلیرضا. (1402). کاوشی زمینهمند از فرایندهای منتهی به سودمحوری ازطریق بازاریابی رسانههای اجتماعی. جامعه شناسی کاربردی
34(1), 67-88. شعبانی نژاد، زینب؛ نژادمحمدنامقی،احسانه؛ اسماعیل پور، حسن(1402).رابطه بازاریابی رسانه هاي اجتماعی بارفتارمصرفکننده براساس رده سنی بانقش میانجی ارزش ویژه برند در شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل. مدیریت بازاریابی / شماره 16 / زمستان: .40-64
DOI: 10.30495/JOMM.2023.70340.1987 فلاح تفتی, حامد, & دوستی ایرانی. (1401). نگاشت شناختی فازی تأثیر تعاملات آنلاین بر سطوح وفاداری گردشگران (مورد مطالعه: مشتریان آژانسهای مسافرتی در شبکه اجتماعی اینستاگرام). مطالعات مدیریت گردشگری
17(58), 133-161. Behera, R. K., Bala, P. K., & Rana, N. P. (2024). Assessing the intention to adopt computational intelligence in interactive marketing. Journal of Retailing and Consumer Services, 78, 103765.
Citra Melati Khairunnisa, Suharyanto & Taufik Ariyanto. (2023). Analisis Media Sosial Marketing dan Optimasi Mesin Pencari (SEO) Terhadap Kesadaran Merek dan.Minat Beli. Jurnal Manajemen dan Perbankan (JUMPA), 10(2), 25–46. https://doi.org/10.55963/jumpa.v10i2.53
Frow, P., Nenonen, S., Payne, A., & Storbacka, K. (2015). Managing co‐creation design: A strategic approach to innovation. British journal of management, 26(3), 463-483.
Humphrey, W.F., Laverie, D.A. and Shields, A.B. (2018), “Building the force: enacting fan brand community through the star wars BB-8 droid builders club”, in Wang, C.L. (Ed.), Exploring the Rise of Fandom in Contemporary Consumer Culture, IGI Global Inc., Hershey, PA, pp. 126-146, available at: www.igi-global.com/chapter/building-the-force/190236
Hu, X. (2023). Empowering consumers in interactive marketing: examining the role of perceived control. In The Palgrave Handbook of Interactive Marketing (pp. 117-147). Cham: Springer International Publishing
Hawkins, K.; Vel, P. Attitudinal loyalty, behavioural loyalty and social media: An introspection. Mark. Rev. 2013, 13, 125–141. [Google Scholar] [CrossRef]
Hasibuan, R. R., & Najmudin, N. (2024). Content Marketing, Customer Engagement On Marketing Performance Mediated By Digital Marketing In Batik Msmes In Banyumas Regency. International Journal of Economics, Business and Innovation Research, 3(03), 287-304.
Hollebeek, L., Glynn, M. and Brodie, R. (2014), “Consumer brand engagement in social media: conceptualization, scale development and validation”, Journal of Interactive Marketing, 28 (2), 149-165.
Juniper Research (2020), “Why chatbots are essential to retail (White paper)”, Juniper Research, available at: https://www.juniperresearch.com/whitepapers/why-chatbots-are-essential-to-retail (accessed 11 January 2022).
Kotler, P., Keller, K.L., Ang, SH., Tan, CT., Leong, SM., (2021), Marketing management, Pearson Education, Singapore.
Moore, F. J. (2006). Business Ecosystems and the View from the Firm. The Antitrust Bulletin, 51 (March), 31-74. https://doi.org.helios.uta.fi/10.1177/0003603X0605100103
Nisar, T.M.; Whitehead, C(2016). Brand interactions and social media: Enhancing user loyalty through social networking sites. Comput. Hum. Behav. 62, 743–753. [Google Scholar] [CrossRef]
Pauwels, K., & Van Ewijk, B. (2020). Enduring attitudes and contextual interest: When and why attitude surveys still matter in the online consumer decision journey. Journal of Interactive Marketing, 52(1), 20-34
Peltier, J.W., Dahl, A.J. and Schibrowsky, J.A. (2024), "Artificial intelligence in interactive marketing: a conceptual framework and research agenda", Journal of Research in Interactive Marketing, Vol. 18 No. 1, pp. 54-90. https://doi.org/10.1108/JRIM-01-2023-0030 Qu, Y., Cieślik, A., Fang, S., & Qing, Y. (2023). The role of online interaction in user stickiness of social commerce: The shopping value perspective. Digital Business, 3(2), 100061.
Raji, R. A, Mohd Rashid, S, Mohd Ishak, S & Mohamad, B (2020). Do firm-created contents on social media enhance brand equity and consumer response among consumers of automotive brands? Journal of Promotion Management, 26(1)
Rather, R. A., & Camilleri, M. A. (2019). The effects of service quality and consumerbrand value congruity on hospitality brand loyalty
Statusbrew (2018). 100 social media statistics you must know [2018] + infographic. https: //blog.statusbrew.com/social-media-statistics-2018-for-business/.
Steinhoff, L., Palmatier, R.W., (2021), Commentary: Opportunities and challenges of technology in relationship marketing, Australasian Marketing Journal, https://doi.org/10.1016/j.ausmj.2020.07.003. Siegfried, K. (2019). The role of interactive marketing in IoT-based smart city ecosystems (Master's thesis)
Sajjad, M., & Zaman, U. (2020). Innovative perspective of marketing engagement: Enhancing users’ loyalty in social media through blogging. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, 6(3), 93
Shen, Z. (2023), “The platform revolution in interactive marketing: increasing customer-brand engagement on social media platforms”, in Wang, C. (Ed.), The Palgrave Handbook of Interactive Marketing, Springer International Publishing, pp. 433-450.
Sarmiento Guede, J. R., (2017). La experiencia de la calidad de servicio online como antecedente de la satisfacción online: estudio empírico en los sitios web de viajes. Investigaciones Turísticas, (13), 30-53
Schivinski, B. & Dabrowski, D. (2015). The impact of brand communication on brand equity through Facebook. Journal of Research in Interactive Marketing, 9(1), 31-53 Verma, D., Kumar, V.S. and Kumar, D. (2023), “Evolution of research in interactive marketing: a bibliometric and thematic review”, in Wang, C. (Ed.), The Palgrave Handbook of Interactive Marketing, Spring Nature Publishing, pp. 15-42
Wu, Y., Nambisan, S., Xiao, J., & Xie, K. (2022). Consumer resource integration and service innovation in social commerce: the role of social media influencers. Journal of the Academy of Marketing Science, 50(3), 429-459.
Wang, C.L. (2023), “Interactive marketing is the new normal”, in Wang, C. (Ed.), The Palgrave Handbook of Interactive Marketing, Springer International Publishing, pp. 1-12
Wang, C. L. (2024). Editorial–What is an interactive marketing perspective and what are emerging research areas?. Journal of Research in Interactive Marketing, 18(2), 161-165.
Yun, J.J.; Zhao, X.; Jung, K.; Yigitcanlar(2020), T. The culture for open innovation dynamics. Sustainability, 12, 5076. [Google Scholar] [CrossRef