طراحی و آزمون مدل بازاریابی تعاملی برای حفظ و نگهداشت مشتری
الموضوعات : marketing
علی حاجی آقابزرگی
1
,
محمود احمدی شریف
2
,
پیمان غفاری آشتیانی
3
1 - دانشجوی دکترا، گروه مدیریت بازرگانی، واحد شهر قدس، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد شهرقدس، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران
الکلمات المفتاحية: بازاریابی تعاملی, نظام ملی نوآوری, تعامل پایدار,
ملخص المقالة :
زمینه و هدف: ترک تعامل از سمت مشتری از جمله مهمترین مشکلات در بازاریابی تعاملی میباشد هدف پژوهش حاضر، نگهداشت مشتری در تعامل است. روش: پژوهش حاضر، از مثلث بازاریابی تعاملی (خدمات تعامل، فناوری و تجربه مشتری) در توسعه مفهوم بازاریابی تعاملی استفاده میکند. بدین منظور، پژوهشی کیفی_ کمی با هدف، توسعه ای و کاربردی ارائه شده است. کدگذاریها به روش تحلیل مضمون انجام شده است و با تحلیل عاملی تاییدی مورد سنجش قرار گرفته است یافته ها: مدل در پنج مضمون فراگیر چهارده مضمون سازماندهی شده و پنجاه و هفت مضمون پایه، طراحی شده است در این مدل، سه شکاف پژوهشی برطرف گردیده است 1. چگونگی برانگیختگی به تعامل 2. چگونگی تداوم تعامل مشتری با شرکت و 3. چگونگی تداوم همکاری. نتایج و پیشنهادها: نویسندگان، یک چارچوب مفهومی ایجاد نموده اند که منطق تعامل، فناوریها و تجربه مشتری را با هم ادغام میکند تا فرآیند بازاریابی تعاملی شکل بگیرد. این چارچوب، قابل تعمیم است و به پژوهشگران بازاریابی تعاملی کمک مینماید تا با پیاده سازی مثلث بازاریابی تعاملی، به تعامل پایدار مشتری دست یابند نتایج نظام ملی نوآوری ایران به روابط بین فناوری نوآورانه و عملکرد پرداخته است در این پژوهش، مدل پیشنهادی، با کمک گرفتن از فناوریهای نوآورانه به تعریف بازاریابی تعاملی پرداخته است و در این تعریف، به روابط بین فناوری نوآورانه و عملکرد پرداخته است
