شناسایی عوامل موثر بر کیفیت اجرای طرح همیار مشاور در مدارس دخترانه متوسطه اول شهر کرمانشاه و ارائه¬ی الگوی مطلوب
الموضوعات :
1 - گروه اموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: طرح همیار مشاور, مدارس دخترانه, متوسطه اول, کرمانشاه, الگوی مطلوب ,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر بر کیفیت اجرای طرح همیار مشاور در مدارس دخترانه متوسطه اول شهر کرمانشاه و ارائه الگوی مطلوب انجام شده است روش شناسی پژوهش: روش پژوهش آمیخته و از نوع مطالعه کمی پیمایشی و کیفی پدیدارشناسی بود. جامعه پژوهش در بخش کیفی اسناد فرادستی آموزش و پرورش و مشاوران شاغل در مدارس دخترانه متوسطه اول نواحی سه گانه شهر کرمانشاه که شامل 30 نفر به عنوان نمونه هدفمند بودند. ابزار جمع آوری داده¬ها فیش و پرسشنامه بود که پایایی آن بر اساس آلفای کرونباخ 89/0 برآورد شد. یافته¬ها: از تحلیل داده¬های کیفی حاصل از پاسخهای شرکت کنندگان به سوالات پژوهش 53 گویه استخراج شد که در آن عامل ساختاری با میانگین 87/4 بیشترین اثر گذاری بر کیفیت اجرای طرح همیار مشاور و عامل محیطی با 85/4 و عامل رفتاری با میانگین 77/4 تعیین شد بحث و نتیجه¬گیری: نتیجه اینکه در اسناد فرادستی آموزش و پرورش، مخصوصا در اساسنامه دانشگاه فرهنگیان به عوامل موثر بر طرح همیار مشاور تاکید شده است اما متاسفانه هنوز در راه رسیدن آموزش و پرورش به سطح مطلوب و مورد انتظار در زمینه اجرای طرح همیار مشاور هنوز دارای نواقص و کاستی هایی می باشد.
References
Creswell, J. W, V. L. Plano Clark, M. L.Guttmann & E. E. Hanson. (2003). Advanced Mixed Methods Research Design. In A.Tashakkori and C. Teddlie (Eds.). Handbook of Mixed Methods in Social and Behavioral Research (pp. 209–240). Thousand Oaks, CA: Sage
Faqihi, Mohammad Reza( 2010), Basics of guidance and counseling, first edition, Tehran, Negar and Nima publications. ]in persian[
Faqihi Nia, Ali Naqi( 2013), Counseling in the Mirror of Science and Religion, second edition, Qom, Islamic Publications. ]in persian[
Fuladi, Ezatullah ( 2013), peer counseling, perspectives, concepts of mental health and special skills for counselors, 4th edition, Tehran, Tolo Danesh Publications. ]in persian[
Growth of school counselor education, winter 2014- No. 42, 39-40. ]in persian[
Mirzai Ahranjani, Hassan ( 2013), the detailed plan of horizontal expansion in the knowledge and pathology of public and government organizations of Iran (West Regional Water), Applied Research Center of Tehran University. ]in persian[
Paul J.(2008), Between method triangulation in organizational diagnosis. The International Journal of Organizational Analysis; 4(2): 135-53.
University kharazmi (2018)upstream documents, https://mec.khu.ac.ir/page/23156
Shahidi, Mahmoud, Soudani, Mansour (2019), to investigate the attitude of counselors and students regarding the effectiveness of the co-counselor plan in the secondary schools of Razavi Khorasan Province, Journal of Counseling Research, Winter, No. 40, 23-36. ]in persian[