شناسایی عوامل موثر بر توسعه ورزش حرفه ای با تاکید بر رسانههای دیجیتال
الموضوعات : علوم ورزش
سید افشین موسوی
1
,
مهدی کهندل
2
,
سید نعمت خلیفه
3
,
حسین عبدالملکی
4
,
حمید قاسمی
5
1 - دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
2 - دانشیار گروه مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
3 - استادیار گروه مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
4 - استادیار گروه مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
5 - استاد گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: توسعه ورزش, صنعت ورزش, رسانههای دیجیتال, نظریه داده بنیاد, ورزش حرفه ای,
ملخص المقالة :
عصر حاضر را «عصر ارتباطات » نامیده اند یعنی در این عصر به دلیل وجود کاربرد وسایل ارتباطجمعی که وسعت، نفوذ و تأثیرات آنها بسیار زیاد است، ارتباطات جمعی شکل نوینی یافته و تحولات جامعه بشری را تحت الشعاع قرار داده است. رسانه ها بهعنوان بخشی از ساختار نوین جامعه و یکی از دستگاه های فراگیر و گسترده در دسترس همگانی، در تمامی کشورها نقش حساس و مهمی را در زمینه های مختلف سیاسی، فرهنگی- اجتماعی، اقتصادی ایفا می کنند. بی شک، رسانه ها از پدیده های بارز جهان معاصر هستند و می توانند از طریق راه های ارتباطی مانند فضای مجازی، رادیو و تلویزیون به واسطۀ تبلیغات سازمان یافته در برقراری ارتباط سودمند بین ورزش و رسانه ها تأثیر بسزایی در فرهنگ سازی ورزش داشته باشند. هدف این مطالعه شناسایی عوامل موثر بر توسعه ورزش حرفهای با تاکید بر رسانههای دیجیتال بود. روش تحقیق بر اساس نطریه داده بنیاد رهیافت گلیزر بود. جامعه آماری این پژوهش را کارشناسان رسانه، کارشناسان ورزش و اساتید دانشگاه رشته مدیریت ورزشی دارای اثر پژوهشی در حوزه رسانه و ورزش تشکیل میدادند. روش نمونهگیری هدفمند و به صورت گلولهبرفی بود. مصاحبه ها تا اشباع نظری ادامه یافت و جمعاً 22 مصاحبه انجام گرفت. ابزار گردآوری دادهها، مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. برای بررسی اعتبار و قابلیت اطمینان به نتایج از راهبردهای قابلیت باورپذیری، انتقال پذیری، تأییدپذیری، مطالعه حسابرسی فرآیند و توافق درون موضوعی دو کدگذار استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها سه مرحله یعنی کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام شد. نتایج حاکی از این است که عوامل موثر در توسعه ورزش حرفه ای در رسانه های دیجیتال، شامل 26 مفهوم اولیه و 8 مقوله اصلی است که شامل: اطلاع رسانی، نظارتی، فرهنگ سازی، شخصی سازی، تعامل با مخاطبان، ترویج ورزش به عنوان کسب و کار، نهادینه سازی صنعت ورزش و افزایش دامنه توجه می باشند. پیشنهاد میشود سیستمهای نظارتی دیجیتال برای پایش و ارزیابی عملکرد ورزشکاران و تیمها ایجاد شود. این سیستمها میتوانند شامل نرمافزارهای تحلیل ویدیویی و دادههای بیومتریک باشند که به مربیان و مدیران ورزشی در نظارت بر عملکرد و سلامت ورزشکاران کمک میکنند.
منابع اسماعیل پور باریکی، اسماعیل، وحید شجاعی، محمد حامی. "عوامل موثر بر توسعه ورزش تربیتی ایران با رویکرد آینده پژوهی". رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی. 9، 35 (1400): 192-179.
آقابابایی، ناصر، و مصطفی افشاری. "آینده پژوهی در اقتصاد ورزشی ایران (مطالعه موردی: رویدادهای ورزشی)". نشریه مدیریت ورزشی، 14، 2 (1401): 116-99.
پورزرنگار، جلیل، حسین رجبی نوش آبادی و ابراهیم علیدوست قهفرخی. "مدل رسانههای اجتماعی در توسعه ورزش همگانی". مدیریت و توسعه ورزش، پذیرفته شده انتشار آنلاین 3 مهر 1401.
راسخ، نازنین، سید احمد سجادی، سید محمد حسین رضوی و مرتضی دوستی. "تحلیل ساختار ورزش تربیتی ایران". پژوهش در ورزش تربیتی، 14 (1397): 44-17.
رضایی، پرستو، محمد پورکیانی، سید صلاح الدین نقشبندی و محسن باقریان فرخ آبادی. "آیندهپژوهی توسعه ورزش حرفهای زنان ایران بر پایه سناریونویسی". پژوهش¬های معاصر در مدیریت ورزشی، پذیرفته شده انتشار آنلاین 1400.
رغبتی، علی، فریده هادوی، نجف آقایی، و علیرضا الهی. "راهبردها و پیامدهای توسعه ورزش حرفه ای ایران". مطالعات راهبردی ورزش و جوانان، 18، 44 (1398): 25-1.
طیبی، محسن، مجید کرامتی مقدم، و میرحسن سید عامری. "شناسایی عوامل انگیزاننده رسانههای نوین در ترغیب جوانان و نوجوانان به ورزش". مدیریت ارتباطات در رسانههای ورزشی، 10، 2 (1401): 16-1.
علی آبادی، سعید.. نقش رسانه های جمعی در توسعه ورزش قهرمانی و ارائه الگو. رساله تربیت بدنی و علوم وزشی، مدیریت ورزشی، پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی1395.
غفوری، فرزاد، حسین رحمان سرشت، هاشم کوزه چیان، و محمد احسانی. "نقش و جایگاه تقاضای اجتماعی در جهت گیری راهبردهای ورزشی"، نشریه حرکت، 25 (1383): 19-5.
فرهنگی، علی اکبر، و عطااله ابطحی. "آینده مدیریت رسانه و مدیریت رسانه های آینده". آینده پژوهی مدیریت (پژوهش های مدیریت). 24، 99 (1392): 107-83.
قاسمی، حمید. 1401. بازاریابی دیجیتال و مدیریت رسانههای ورزشی. چاپ اول؛ تهران: اندیشه آرا.
قاسمی، حمید، سید امیراحمد مظفری، علی محمد امیرتاش. "توسعه ورزش از طریق تلویزیون". پژوهش در علوم ورزشی، 5، 17 (1386): 148-131.
محمدی، مهدی، عباس خدایاری، و حسین عبدالملکی. "آینده پژوهی ورزش پلیس در افق 1420 با رویکرد تحلیل ساختاری". فصلنامه مدیریت منابع در نیروی انتظامی، 38 (1401): 171-145.
مشتاقی، مهتاب.، حمید قاسمی، و نازنین راسخ. "طراحی الگوی نقش رسانههای جمعی در توسعه ورزش همگانی کشور و راهبردهای آن". مطالعات مدیریت ورزشی، 13، 66 (1400): 392-363.
هاشمیان، سید احد.، حمید قاسمی، و مصعومه حسینی. "چارچوب مفهومی بکارگیری قدرت رسانه برای توسعه ورزش". مدیریت ارتباطات در رسانه های ورزشی، پذیرفته شده انتشار آنلاین، 1402.
Burkholder, G. J., Cox, K. A., Crawford, L. M. , & Hitchcock, J. H. (Eds.). Research design and methods: An applied guide for the scholar-practitioner. Sage Publications.(2019).
Cardoso, G. The media in the network society: Browsing, news, filters and citizenship. Lulu. com. 2006
Dijk, J. V. 2006. The Network Society (2nd Edition). USA: Sage Publications.
Farhangi, Ali Akbar, and Ataleh Abtahi. "Future of Media Management and Future Media Management." Future Studies in Management (Management Research). 24, 99 (2013): 107-83. [In Persian]
Fernández-Torres, M. J. , Álvarez-Nobell, A. , & Vadillo-Bengoa, N. “Post-truth, gender issues and sports entertainment: the setting in Ibero-America’s main digital media for the Super Bowl halftime show 2020”. Communication & Society, 35,1 (2022): 177-195.
Gantz, W., & Lewis, N. “Sports on traditional and newer digital media: Is there really a fight for fans?.” Television & New Media, 15, 8 (2014): 760-768.
Garza Segovia, M., & Kennett, C. “Digitalization and Sports Sponsorship Strategy: A Review and Research Agenda”. Annals of Applied Sport Science, 1, 3(2021): 1-12.
Howard-Payne, L. “Glaser or Strauss? Considerations for selecting a grounded theory study”. South African Journal of Psychology, 46, 1(2016): 50-62.
Ibrahim, M. S., Hassan, M. S., Bakar, M. S. A., Yusuf, S., Rahman, N. A. A., & Ramli, N. S. 2018. Instrument development to measure the quality of non-profit organisation (NPO) website. In AIP Conference Proceedings. AIP Publishing.
Mutter, F., & Pawlowski, T. “Role models in sports–Can success in professional sports increase the demand for amateur sport participation?.” Sport management review, 17, 3 (2014), 324-336.
Norman, D. 2013 The design of everyday things: Revised and expanded edition. Basic books. Rasakh, Nazanin, Seyed Ahmad Sajjadi, Seyed Mohammad Hossein Rezavi, and Morteza Dousti. "Analysis of the Structure of Sports Education in Iran." Research in Sports Education, 14 (2018): 44-17.
Rezaei, Parasto, Mohammad Porkiani, Seyed Salahaddin Naghshbandi, and Mohsen Bagherian Farrokh-Abadi. "Futurology of the Development of Professional Women's Sports in Iran Based on Scenario Writing." Contemporary Research in Sports Management, Accepted Online Publication, 2021.
Sotiriadou, P., Shilbury, D., & Quick, S. 2008. “The attraction, retention/transition and nurturing processes of sport development: Some Australian evidence”. Journal of Sport Management, 22, 5 (2008): 247–272.
Stoldt, G. C., Dittmore, S. W., Ross, M., & Branvold, S. E. 2020. Sport public relations. Human Kinetics Publishers. Thompson, A. J., Martin, A. J., Gee, S., & Eagleman, A. N. “Examining the Development of a Social Media Strategy for a National Sport Organisation A Case Study of Tennis New Zealand”. Journal of Applied Sport Management, 6, 2 (2014), 1-13.
Zheng, J., & Mason, D. S. “New Media, Digitalization, and the Evolution of the Professional Sport Industry”. Frontiers in Sports and Active Living, 221. 4 (2022): 1-13.
Zheng, J., & Mason, D. S. “New Media, Digitalization, and the Evolution of the Professional Sport Industry”. Frontiers in Sports and Active Living, 221, 4 (2022): 1-13.