نقش میانجی ناگویی هیجانی در رابطه بین تجربه بدرفتارهای دوران کودکی و پریشانی روانشناختی با اقدام به خودکشی در نوجوانان افسرده
الموضوعات : Aggression
مهدی شمالی احمدآبادی
1
,
عاطفه برخورداری احمدآبادی
2
1 - دکتری روانشناسی، سازمان آموزش و پرورش، اردکان، یزد، ایران
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
الکلمات المفتاحية: ناگویی هیجانی, تجربه بدرفتارهای دوران کودکی, پریشانی روانشناختی, اقدام به خودکشی, نوجوانان افسرده,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی ناگویی هیجانی در رابطه بین تجربه بدرفتارهای دوران کودکی و پریشانی روانشناختی با اقدام به خودکشی در نوجوانان افسرده بود. طرح پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی است. ۲۱۴ نفر از نوجوانان افسرده در شهرهای اردکان و میبد در سال ۱۴۰۲ با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و در این پژوهش شرکت کردند. شرکتکنندگان پرسشنامههای افسردگی (بک، 1996)، اقدام به خودکشی (عثمان و همکاران، ۲۰۰۱)، تجربه بدرفتارهای دوران کودکی (برنشتاین و همکاران، ۱۹۹۴)، پریشانی روانشناختی (کسلر و همکاران، ۲۰۰۲) و ناگویی هیجانی (پارکر و تیلور، ۱۹۹۴) را تکمیل کردند. تحلیل دادهها در چارچوب مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزارهای 28 Spss و Amos 26 انجام شد. یافتههای پژوهش نشان داد اثر مستقیم تجربه بدرفتارهای دوران کودکی به اقدام به خودکشی غیرمعنیدار (۰۵/۰<P)؛ اثر مستقیم پریشانی روانشناختی و ناگویی هیجانی به اقدام به خودکشی معنیدار است (۰۵/۰>P). نتایج تحلیل مسیر نشان داد نقش میانجی ناگویی هیجانی در رابطه بین تجربه بدرفتارهای دوران کودکی و اقدام به خودکشی در نوجوانان افسرده معنادار (۰۵/۰>P) و نقش میانجی ناگویی هیجانی در رابطه بین پریشانی روانشناختی و اقدام به خودکشی در نوجوانان افسرده نیز معنادار بوده است (۰۵/۰>P). یافتهها از تأثیر پیچیده ناگویی هیجانی در رابطه بین بدرفتاریهای دوران کودکی، پریشانی روانشناختی و اقدام به خودکشی را در نوجوانان افسرده حمایت کرد که میتواند در مداخلات موثر برای کاهش اقدام به خودکشی در نوجوانان افسرده مورد توجه قرار گیرد.
ابراهیمی، گلی، غضنفری، احمد، مشهدی زاده، شهرام و رحیمی، سعید. (1402). مدلیابی افکار خودکشی بر اساس طرحوارههای ناسازگار اولیه با نقش میانجی تنظیم هیجانی در بزرگسالان با سابقه ناملایمات کودکی (جسمی و جنسی). روانشناسی بالینی و شخصیت، 21(1)، 95-102.
ابراهیمی، حجتالله، دژکام، محمود و ثقه الاسلام، طاهره. (۱۳۹۲). تروماهای دوران کودکی و اقدام به خودکشی در بزرگسالی. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، ۱۹(۴)، ۲۷۵-۲۸۲.
ابراهیمی، گلی، غضنفری، احمد، مشهدی زاده، شهرام و رحیمی، سعید. (1402)، رابطه ترومای دوران کودکی با افکار خودکشی با توجه به نقش واسطهای طرحوارههای ناسازگار اولیه. روان پرستاری، 11(۱)، ۹۴-۱۰۵.
بابایی، شهره، ناصری منش، مانیا، ابوذری، فاطمه و کرمی، صابر. (1401). نقش تجارب آسیبزای دوران کودکی، ذهنیسازی و ناگویی هیجانی در پیشبینی افسردگی و افکار خودکشی در زنان مبتلا به تروما خیانت زناشویی. روان پرستاری، ۱۰(۶)، ۱۱۰-۱۲۲.
بشارت، محمدعلی. (1392). مقیاس ناگویی هیجانی تورنتو: روش اجرا و نمرهگذاری (نسخه فارسی). روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، 37(10)، 92-90.
حبیبی، آرش و عدن ور، مریم. (1397). مدلیابی معادلات ساختاری. تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی.
حشمتی، رسول، بیرامی، منصور و نوروزی، حسین. (1402). نقش تجربه زیسته روان زخم در کودکی و خودتخریب گری بر پندار خودکشی: اثر واسطه ای فرونشانی عاطفی. فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی، 18(69)، 113-121.
زارع داویجانی، علیرضا، دبیری، سولماز، جباری مقدم، سحر، فخری، پروین و ملارضا، زینب. (1402). پیشبینی اضطراب اجتماعی بر اساس ترومای دورانکودکی با نقش میانجی ناگویی هیجان در نوجوانان. پژوهش در روان درمانی کودک و نوجوان، 2(3)، 51-41.
فرازمند، مهرانگیز و ابراهیمی، ساسان. (1397). اثربخشی کیفیت زندگی درمانی بر فرسودگی زناشویی و پریشانی روانشناختی زنان نابارور. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، 61(6.1)، 329-320.
کاکاوند، علیرضا، شیرمحمدی، فرهاد، جعفری جوزانی، عسل و حاجی امیدی، سمیرا. (1399). نقش میانجی ناگویی هیجانی و اضطراب ناشی از کرونا در ارتباط بین تاب آوری با تعارضات زناشویی. مطالعات روان شناختی، 16(4)، 159-143.
کیانی چلمردی، احمدرضا، رشید، سجاد و رمضانی، شکوفه. (۱۳۹۸). اعتباریابی مدل یکپارچه انگیزشیارادی خودکشی در بین دانشجویان: مدل ساختاری. مجله روانپزشكي و روانشناسي باليني ايران، ۲۵(۲)، ۱۹۴-۲۰۹.
رفیعی، محمد و سیفی، اکرم. (1392). بررسی پایایی و اعتبار مقیاس اضطراب بک در دانشجویان، نشریه اندیشه و رفتار در روان شناسی بالینی، 7(27)، 37.
یعقوبي، حمید. (1387). غربال گري اختالالت رواني: جایگاه آزمونها و نحوه تعیین نمره برش و اعتباریابي. فصلنامه سالمت روان، 1(1)، 51-39.
Alslman, E., Thultheen, I., Hamaideh, S. H., Nofal, B., Hamdan-Mansour, R., & Hamdan Mansour, A. (2023). The mediating effect of psychological distress and bullying victimization on the relationship between alexithymia and fibromyalgia among school adolescents. Mental Health and Social Inclusion.
Angelakis, I., Austin, J. L., & Gooding, P. (2020). Association of childhood maltreatment with suicide behaviors among young people: a systematic review and meta-analysis. JAMA network open, 3(8), e2012563-e2012563.
Bagby, R. M., Parker, J. D., & Taylor, G. J. (1994). The twenty-item Toronto Alexithymia Scale—I. Item selection and cross-validation of the factor structure. Journal of psychosomatic research, 38(1), 23-32.
Bahar, A. (2023). Determining the Relationship between the Level of Self-efficacy and Quality of Life on Coping with Depression. JOURNAL OF EDUCATION AND RESEARCH IN NURSING, 20(3), 255-260.
Barker, M. M., Beresford, B., Bland, M., & Fraser, L. K. (2019). Prevalence and incidence of anxiety and depression among children, adolescents, and young adults with life-limiting conditions: a systematic review and meta-analysis. JAMA pediatrics, 173(9), 835-844.
Becker, M., & Correll, C. U. (2020). Suicidality in childhood and adolescence. Deutsches Ärzteblatt International, 117(15), 261.
Bernstein, D. P., Fink, L., Handelsman, L., Foote, J., Lovejoy, M., Wenzel, K., ... & Ruggiero, J. (1994). Initial reliability and validity of a new retrospective measure of child abuse and neglect. The American journal of psychiatry, 151(8), 1132-1136.
Bernstein, D. P., Stein, J. A., Newcomb, M. D., Walker, E., Pogge, D., Ahluvalia, T., ... & Zule, W. (2003). Development and validation of a brief screening version of the Childhood Trauma Questionnaire. Child abuse & neglect, 27(2), 169-190.
Cheng, X., Chen, J., Zhang, X., Wang, T., Sun, J., Zhou, Y., ... & Wei, X. (2024). Characterizing the temporal dynamics of intrinsic brain activities in depressed adolescents with prior suicide attempts. European Child & Adolescent Psychiatry, 33(4), 1179-1191.
Cogley, C., Bramham, J., Bramham, K., Smith, A., Holian, J., O'Riordan, A., ... & D'Alton, P. (2023). High rates of psychological distress, mental health diagnoses and suicide attempts in people with chronic kidney disease in Ireland. Nephrology Dialysis Transplantation, 38(10), 2152-2159.
Holliday, R., Nichter, B., Holder, N., Hill, M. L., Monteith, L. L., Norman, S. B., & Pietrzak, R. H. (2023). Childhood sexual abuse and military sexual trauma interact to increase suicide risk: results from a nationally representative veteran sample. Journal of interpersonal violence, 38(5-6), 5354-5369.
Hong, Y. C., Chen, S. J., Chang, Y. C., Chang, C. W., & Chiang, H. H. (2024). The role of alexithymia in suicide ideation among Taiwanese army military personnel: A serial mediation model investigating the effects of perceived stress and depression. Stress and Health: Journal of the International Society for the Investigation of Stress, e3405-e3405.
Horwitz, A. V. (2002). Selecting outcomes for the sociology of mental health: Issues of measurement and dimensionality. Journal of health and social behavior, 43(2).
Kee, D. M. H., Anwar, A., & Vranjes, I. (2024). Cyberbullying victimization and suicide ideation: The mediating role of psychological distress among Malaysian youth. Computers in Human Behavior, 150, 108000.
Kessler, R. C., Andrews, G., Colpe, L. J., Hiripi, E., Mroczek, D. K., Normand, S. L., ... & Zaslavsky, A. M. (2002). Short screening scales to monitor population prevalences and trends in non-specific psychological distress. Psychological medicine, 32(6), 959-976.
Kuzminskaite, E., Vinkers, C. H., Milaneschi, Y., Giltay, E. J., & Penninx, B. W. (2022). Childhood trauma and its impact on depressive and anxiety symptomatology in adulthood: A 6-year longitudinal study. Journal of affective disorders, 312, 322-330.
Li, M., Yuan, Y., Cheng, X., Wang, Y., & Xu, Z. (2024). Childhood maltreatment and insomnia in college students: the role of alexithymia and psychological distress. Acta psychologica, 243, 104149.
Mkhize, M., van der Westhuizen, C., & Sorsdahl, K. (2024). Prevalence and factors associated with depression and anxiety among young school-going adolescents in the Western Cape Province of South Africa. Comprehensive psychiatry, 131, 152469.
Osman, A., Bagge, C. L., Gutierrez, P. M., Konick, L. C., Kopper, B. A., & Barrios, F. X. (2001). The Suicidal Behaviors Questionnaire-Revised (SBQ-R): validation with clinical and nonclinical samples. Assessment, 8(4), 443-454.
Rashid, S., Khorramdel, K., Gholami, F., & Senobar, L. (2016). The relationship between interpersonal psychological theory of suicide constructs (loneliness, perceived social support, thwarted belongingness and burdensomeness) and suicidal behavior among Iranian students. Health Education and Health Promotion, 4(2), 35-48.
Roy, A., Carli, V., & Sarchiapone, M. (2011). Resilience mitigates the suicide risk associated with childhood trauma. Journal of affective disorders, 133(3), 591-594. Sifneos, P. E. (1972). Short-term psychotherapy and emotional crisis. Harvard University Press.
Wang, Y., Liu, J., Chen, S., Zheng, C., Zou, X., & Zhou, Y. (2024). Exploring risk factors and their differences on suicidal ideation and suicide attempts among depressed adolescents based on decision tree model. Journal of affective disorders.
WHO, Suicide worldwide in (2019). Global health estimates. https://www.who.int/publications/i/item/suicide-in-the-world. 2019.
Yao, K., Chen, P., Zhou, H., Ruan, J., Chen, D., Yang, X., & Zhou, Y. (2023). The effect of childhood trauma on suicide risk: the chain mediating effects of resilience and mental distress. BMC psychiatry, 23(1), 865.
Zhang, J., Lu, H., Zeng, H., Zhang, S., Du, Q., Jiang, T., & Du, B. (2020). The differential psychological distress of populations affected by the COVID-19 pandemic. Brain, behavior, and immunity, 87, 49.
Zhang, L., Ma, X., Yu, X., Ye, M., Li, N., Lu, S., & Wang, J. (2021). Childhood trauma and psychological distress: a serial mediation model among Chinese adolescents. International journal of environmental research and public health, 18(13), 6808.
Zhao, J., & Wang, Y. (2023). Harsh parenting and suicide ideation among Chinese adolescents: the roles of self-esteem and school social support. BMC psychiatry, 23(1), 609.
