شناسایی و اولویتبندی چالشها و فرصتهای سرمایهگذاران بخش خصوصی در حوزه ورزش
الموضوعات : پژوهش های کاربردی در علوم ورزشی و سلامت
1 - استادیار، گروه حسابداری، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
الکلمات المفتاحية: سرمایهگذاری, ورزش, بخش خصوصی.,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر شناسایی و اولویتبندی چالشها و فرصتهای سرمایهگذاران بخش خصوصی در حوزه ورزش بود. تحقیق حاضر کاربردی بوده و در گروه مطالعات کمّی قرار دارد. در این پژوهش، از سه روش کمّی دلفی فازی، بهترین-بدترین فازی و کپراس برای غربال و اولویتبندی عوامل استفاده شد. مهمترین ابزارهای گردآوری داده: مصاحبه ساختاریافته با خبرگان و پرسشنامه بود. برای غربال عوامل از پرسشنامههای خبرهسنجی و بهمنظور اولویتبندی آنها، از پرسشنامههای اولویتسنجی استفاده شد. تحقیق حاضر در سه مرحله انجام شد. در ابتدا از طریق مرور پیشینه و مصاحبه با خبرگان، 28 چالش سرمایهگذاری و 21 فرصت سرمایهگذاری استخراج شد. 28 چالش در قالب شش دسته اصلی اقتصادی و مالی، چالشهای حقوقی و قانونی، چالشهای حکمرانی، چالشهای فرهنگی و اجتماعی، چالشهای سیاسی و چالشهای زیرساختی طبقهبندی شدند. عوامل پژوهش با روش دلفی فازی غربال شدند. 10 چالش و هشت فرصت برای اولویتبندی نهایی انتخاب شدند. براساس امتیازات عوامل، چالشهای مالکیت گسترده دولتی در بسیاری از نهادها و باشگاههای ورزشی و تنوع کم روشهای تأمین مالی در ایران، بیشترین اولویت را داشتند. همچنین دو فرصت تولید و صادرات محصولات هوشمند ورزشی و تولید محتوای الکترونیکی در حوزه ورزش دارای بیشترین اهمیت بودند. پیشنهادهای کاربردی پژوهش عبارت بودند از: کاهش مالکیت و مداخله دولت در فدراسیونها و باشگاههای ورزشی، استفاده از ظرفیتهای بازار سرمایه و فینتکها برای متنوع کردن روشهای تأمین مالی، تقویت حکمرانی خوب و راهبری شرکتی برای شفافیت بیشتر و تقویت زیرساختهای فناوریهای دیجیتال در کشور.
امامی، ابوالفضل؛ امامی، فرشاد؛ افشاری، مصطفی (1399). مدل پارادایمی توسعه سرمایهگذاری در ورزش. مدیریت ورزشی، 12(3)، ص 759-788.
جلایی، سید عبدالمجید؛ بخشنده، حسین؛ اسمعیلی، محسن؛ رسولی، مهدی (1397). نقش منابع انسانی در رشد اقتصادی صنعت ورزش ایران. مطالعات مدیریت ورزشی، 10(48)، ص 67-88.
خسرویپور، زهره؛ ریحانی، محمد؛ تسلیمی، زهرا (1401). بررسی تأمین مالی استارتاپهای ورزشی. مطالعات مدیریت ورزشی، 13(69)، ص 1-32.
خسرویزاده، اسفندیار؛ بهرامی، علیرضا؛ حقدادی، عابد (1393). موانع سرمایهگذاری و مشارکت بخش خصوصی در ورزش استان مرکزی. مطالعات مدیریت ورزشی، 6(24)، ص 207-222.
دالوند، حسین؛ جهانگیرنیا، حسین؛ ملکی، محمدحسن؛ صفا، مژگان (1401). آیندهپژوهی سرمایهگذاری در حوزه ورزش با تأکید بر متغیرهای ریسک با رویکرد سناریونگاری. پژوهش در ورزش تربیتی، 10(28)، ص 133-160.
سعیدی، الهام؛ موسوی، اسفندیار (1402). شناسایی فرصتهای سرمایهگذاری بخش خصوصی در ورزش استان البرز. مطالعات بازاریابی ورزشی، 4(4)، ص 139-119.
شعبانی، عباس؛ مرادی، سجده (1400). موانع واگذاری اماکن ورزشی وزارت ورزش و جوانان به بخش خصوصی (مطالعه موردی استان قزوین). رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی، 9(35)، ص 149-159.
عسکریان، فریبا؛ گنج خانلو، جعفر؛ طهماسبی، فرامرز (1399). تأثیر مخارج مالی دولت ایران بر سرمایهگذاری بخش خصوصی در کارگاههای تولید کالاهای ورزشی. مطالعات مدیریت ورزشی، 12(59)، ص 73-90.
علییاری، مصطفی؛ سوادی، مهدی؛ سایبانی، حمیدرضا (1400). اولویتبندی مولفههای سرمایهگذاری بخش خصوصی با تأکید بر رویدادهای ورزشی ملی و بینالمللی. مطالعات راهبردی ورزش و جوانان، 20(51)، ص 273-292.
غفوری یزدی، مهدی؛ علیدوست قهفرخی، ابراهیم؛ خبیری، محمد؛ سجادی، نصرالله (1400). شناسایی موانع تأمین مالی در ورزش حرفهای ایران. پژوهشهای فیزیولوژی و مدیریت در ورزش، 13(2)، ص 71-91.
کاشف، سیدمحمد؛ فرجزاده، شهروز؛ بنی اسد، مهدی (1392). بررسی عوامل تأثیرگذار بر میزان اشتغالزایی بخش خصوصی در صنعت ورزش. پژوهشهای فیزیولوژی و مدیریت در ورزش، 5(4)، ص89.
کشاورز، لقمان؛ فراهانی، ابوالفضل؛ موسوی جهرمی، یگانه؛ فرازیانی، فاتح (1395). ارائه مدلی از عوامل جذب سرمایهگذاری بخش خصوصی در ورزش قهرمانی ایران. مدیریت و توسعه ورزش، 5(2)، ص 195-211.
مهدوی خانقاه، علیرضا؛ رضوی، سید محمدحسین؛ امیرنژاد، سعید (1402). شناسایی و تحلیل عوامل مؤثر بر سرمایهگذاری در صنعت ورزش ایران. پژوهشهای فیزیولوژی و مدیریت در ورزش، 15(3)، ص35-56.
نادریان، مسعود؛ قدوسی، نرگس (1394). شناسایی تنگناهای موجود در سرمایهگذاری بخش خصوصی در تولید و سایل و تجهیزات ورزشی. پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی، 3(12)، ص 63-73.
Abdolmaleki, H., Mohammadi, S., Alonso-Dos-Santos, M. & García-Pascual, F. (2022). Challenges and opportunities of sports industry during the covid-19 pandemic. Journal of Sports Economics & Management, 12(1), p. 41-67.
Acheampong, E.Y., Akwaa-Sekyi, E.K. & Peprah-Yeboah, A. (2023). Investments in sport: fans’ impressions of Qatar 2022. Journal of Sport & Tourism, 28(2), p. 1-18.
Acquah-Sam, E. (2021). Developing sports for economic growth and development in developing countries. European Scientific Journal, 17(15), p.172-216.
Adam, M.C. (2018). Reward or equity crowdfunding in sport related projects. Journal of Sport and Kinefic Movement, 31, p. 19-26.
Aguiar-Noury, A. & Garcia-del-Barrio, P. (2019). Global brands in sports: identifying low-risk business opportunities. Journal of Entrepreneurship and Public Policy, 8(1), p. 62-83.
Ahmadi, M., Rousta, A., Maleki, M.H. & Asayesh, F. (2022). Future Study of Marketing in the Banking Industry with a focus on Blockchain Technology. Journal of System Management, 8(4), p.133-146.
Arabi, S.H., Maleki, M.H. & Ansari, H. (2024). Future study of revenue sources in the social security organization with the scenario planning approach. Foresight, 26(2), p. 315-336.
Arabi, S.H., Maleki, M.H., Adeli, O.A. & Qasimi, S. (2023). Identifying and Prioritizing the Future Drivers of Technology-based Banking. Journal of strategic management and future studies, 6(2), p. 1-22.
Bayarslan, B. (2023). Sports Industry Overview. Innovatıve Research In Sport Scıences, p. 5-20. URL= https://www.duvaryayinlari.com/Webkontrol/IcerikYonetimi/Dosyalar/innovative-research-in-sport-sciences-guncel_icerik_g3698_9YtnvWxE.pdf#page=6
Dalvand, H., Maleki, M.H., Jahangirnia, H. & Safa, M. (2023). Identifying and Prioritizing Investment Risks in Sports Projects. Advances in Mathematical Finance and Applications, 8(1), p. 75-94.
Dhont, A. & Grégoire, P. (2017). Opportunities and risks of investing in an investment fund related to classic & sports cars. Louvain School of Management, Université catholique de Louvain, 2017. Prom: Grégoire, Philippe
Dubinsky, Y. (2024). Branding a city as a sports town: A conceptual model based on ‘Track Town USA’. Journal of Global Sport Management, 9(1), p. 1-17.
Enright, E. & Gard, M. (2016). Media, digital technology and learning in sport: a critical response to Hodkinson, Biesta and James. Physical Education and Sport Pedagogy, 21(1), p. 40-54.
Farouk, A. (2020). Areas of investment in Omani Sport. Malaysian Journal of Public Health Medicine, 20(3), p. 9-19.
Hallmann, K., Breuer, C., Disch, J., Giel, T. & Nowy, T. (2017). The German sport industry. In: Sport Business in Leading Economies (pp. 165-203). Emerald Publishing Limited.
Hume, P.A. & Stewart, A.D. (2018). Physique assessment in youth sports for talent identification and development. Best Practice Protocols for Physique Assessment in Sport, p. 3-10. DOI:10.1007/978-981-10-5418-1_1
Hwang, M. & Cheng, J.F.L. (2011). Definition of “Investment”—A voice from the eye of the storm. Asian Journal of International Law, 1(1), p. 99-129.
Jenny, S.E., Keiper, M.C., Taylor, B.J., Williams, D.P., Gawrysiak, J., Manning, R.D. & Tutka, P. M. (2018). eSports venues: A new sport business opportunity. Journal of Applied Sport Management, 10(1), p. 8.
Krupa, D.O.R.O.T.A., Walczak, D. & Żołądkiewicz-Kuzioła, A. (2020). Crowdfunding in financing sport activities. Journal of Physical Education and Sport, 20, p. 2959-2966.
Londoño, M.D.P.L., Molero, R.T., Medina, F.X., Naudí, S.A. & Bergara, S.S. (2021). Sport tourism, an opportunity for local regions in a global context: A Delphi study. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 42, p. 77-88.
Marin, B. & Lee, C. (2020). Exploring new trends of sport business: Japanese companies’ investment in ownership of foreign football clubs. Sport in society, 23(12), p. 2031-2054.
Mothilall, K. (2012). An analysis of opportunities and trends in the sport business industry with a focus on entrepreneurship and small, medium, micro enterprises. University of Johannesburg (South Africa).
Olivereau, V. (2022). Investing in Sport: A Comparison of Qatar, the United Arab Emirates and Saudi Arabia. In Routledge Handbook of Sport in the Middle East (pp. 297-309). Routledge.
Parvaz, M. & Eydi, H. (2023). Identifying and Analyzing the Challenges of the Startups in the Field of Sports Businesses with a Thematic Analysis Approach. Sport Management Journal, 15(2), p. 181-168.
Pittz, T., Bendickson, J.S., Cowden, B.J. & Davis, P.E. (2021). Sport business models: a stakeholder optimization approach. Journal of Small Business and Enterprise Development, 28(1), p. 134-147.
Porter, D. (2020). Opportunistic, parasitic, strategic, symbiotic: Entrepreneurship and the business of sport. In: Sport and Entrepreneurship (pp. 19-36). Routledge.
Quackenbush, R. (2020). The economic impact of professional sports in the United States.URL= http://hdl.handle.net/20.500.12648/3959
Ráthonyi, G., Müller, A. & Rathonyi-Odor, K. (2018). How digital technologies are changing sport? APSTRACT: Applied Studies in Agribusiness and Commerce, 12, p. 89-96.
Reiche, D. (2015). Investing in sporting success as a domestic and foreign policy tool: the case of Qatar. International journal of sport policy and politics, 7(4), p. 489-504.
Sam, A.J. (2023). Saudi Arabia’s Public Investment Fund as a Tool for Economic Diversification and Sports Diplomacy. DOI:10.13140/RG.2.2.33191.32167
Savić, Z., Ranđelović, N., Stojanović, N., Stanković, V. & Šiljak, V. (2018). The sports industry and achieving top sports results. Facta Universitatis, Series: Physical Education and Sport, 15(3), p. 513-522.
Shamis, M.A.A. & Fathy, F.T. (2020). A future vision for sports investment in the light of market economics. Assiut Journal of Sport Science and Arts, 2020(2), p. 255-274.
Søyland, H.S. (2020). Qatar's sports strategy: a case of sports diplomacy or sportswashing? (Master's thesis).
Tsai, I.C. (2024). A wise investment by urban governments: Evidence from intelligent sports facilities. Journal of Asian Economics, 92, p. 101730.
Yu, Z. (2022). Development of the sports industry in the conditions of geo-economic challenges.URL= https://science.snau.edu.ua/wp-content/uploads/2023/08/%D0%94%D0%B8%D1%81%D0%B5%D1%80%D1%82%D0%B0%D1%86%D1%96%D1%8F_%D0%AE%D0%B9_%D0%A6%D1%96_%D0%A6%D0%B7%D1%8F%D0%BD%D1%8C_%D0%BF%D1%96%D0%B4%D0%BF%D0%B8%D1%81_%E5%B7%B2%E7%AD%BE%E5%90%8D.pdf
Zhang, J.J., Kim, E., Mastromartino, B., Qian, T.Y. & Nauright, J. (2018). The sport industry in growing economies: critical issues and challenges. International Journal of Sports Marketing and Sponsorship, 19(2), p. 110-126.