طراحی مدل دارایی های نامشهود سازمان در دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس
الموضوعات :
کبری شریعتی منش
1
,
عباداله احمدی
2
,
رضا زارعی
3
,
نادر شهامت
4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی،گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران.
2 - استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران.
3 - استادیار،گروه مدیریت آموزشی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران.
4 - استادیار،گروه مدیریت آموزشی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران.
الکلمات المفتاحية: دارایی, دارایی نامشهود, دانشگاه آزاد اسلامی,
ملخص المقالة :
در دانشگاهها، علاوه بر داراییهای مادی و قابل مشاهده، داراییهایی نیز وجود دارند که از نوع نامشهود هستند و اغلب ارزش آنها با تجربه و تعاملات انسانی سازمان مرتبط است. این داراییهای نامشهود، مهمترین سرمایههای هر دانشگاه را تشکیل میدهند که در تعیین جایگاه و موفقیت آن در محیط علمی، آموزشی و فرهنگی نقش بسزایی دارند. هدف این تحقیق طراحی مدل دارایی نامشهود در دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس می باشد و روش تحقیق آن کیفی از نوع تحلیل مضمون می باشد. روش نمونه گیری، هدفمند و گلوله برفی است که مشارکت کنندگان آن مدیران تصمیم گیرنده و سیاستگذار در حوزه مدیریت آموزشی، مدیریت دولتی، مدیریت استراتژیک و مدیریت مالی می باشند که تعداد آنها 12 نفر می باشد که تحقیق با افراد مدنظر به اشباع نظری رسید. جهت روایی در بخش کیفی از چهار مفهوم قابلیت اعتبار، اعتماد، تایید و انتقال و درخصوص پایایی آن، از ضريب توافق دو كدگذار استفاده شده است. یافته های تحقیق دربرگیرنده 6 مضمون فراگیر به نام های دارایی انسانی، سازمانی، معنوی، فرهنگی، آموزشی و پژوهشی می باشد. همچنین 16 مضمون سازمان دهنده و 167 مضون پایه نیز بدست آمده است.
Amiri, H. Momeni, A. (2023). The impact of intangible assets on the relationship between company growth and the value of companies listed on the Tehran Stock Exchange. Accounting and management perspective. 5(74), 13-26
Attride-Stirling, J. (2001). Thematic networks: an analytic tool for qualitative research. Qualitative research, 1(3), 385-405.
Bahari, Bammad, Taheri Rozbahani, Mohammad. (2023). Designing an electronic human resources management model based on knowledge creation in knowledge-based companies. Value Creation Quarterly in Business Management, 3(1), 106-121. [in Persian]
Beigi, T, Fitras, M. H. (2009). Measuring the impact of human capital on the organizational performance of Iran's banking industry: from the perspective of intangible assets. Industrial Management, 4(10), 81-89.
Bontis, N., Fitz‐enz, J. (2002). Intellectual capital ROI: a causal map of human capital antecedents and consequents. Journal of Intellectual capital, 3(3), 223-247.
Bontis, N., Chua Chong Keow, W., & Richardson, S. (2000). Intellectual capital and business performance in Malaysian industries. Journal of intellectual capital, 1(1), 85-100. Cárdenas, M., Campos-Blázquez, J. R. (2023). Towards an integrated definition of job crafting. Intangible Capital, 19(1), 42-54.
Darabi, R., Natghi Rostami, Z. (2022). The impact of intangible assets on the relationship between company growth and company value, Accounting and Management Perspectives, 5(73).1-14
Deliriyan, A., Meshki Miyaoghi, M., Mohammadi Nodeh, F. Khordiar, S. (2018). The end of the current way of reporting intangible assets: the need to start a new approach. Management Accounting and Auditing Knowledge, 8(32), 259-272
He, S. (2016, July). Research on the Intangible Assets Management Systems of University. In 2016 2nd International Conference on Humanities and Social Science Research (ICHSSR 2016) (pp. 450-453). Atlantis Press.
Jaspers, K. (2015). The Idea of the University (M. Parsa and M. Parsa, Trans.). Tehran: Qoqnoos Publication .
Laguna Sánchez, P., & Segovia Pérez, M. (2023). Higher education: a Fundamental intangible capital towards a sustainable future. Intangible Capital, 19(1), 1-3.
Lincoln, Y. S., Lynham, S. A., & Guba, E. G. (2011). Paradigmatic controversies, contradictions, and emerging confluences, revisited. The Sage handbook of qualitative research, 4(2), 97-128.
Luthans, F. Avolio, B, J. Avey, J, B & Norman, S, M. (2007). Positive psychological capital: Measurement and relationship with performance and satisfaction. Personnel Psychology, 60(3), 541-572.
Marr, B., Gupta, O., Pike, S., & Roos, G. (2003). Intellectual capital and knowledge management effectiveness. Management decision, 41(8), 771-781.
Mashayikhi, Bita and Birami, Haniyeh. (2017). Presenting the measurement model of intangible assets in Iran. Financial Accounting Research, 10(3), 45-68.
Mohammad Asmeili, N. (2017). Identifying the mechanisms of customer-oriented culture development in the organization (case study: three companies from Mapna Group. Public Management Research. 11(39), 249-273
Mohseni, Nik Shireh, (2006). Self-Knowledge from Childhood to Adulthood, Tehran, Baath Publications.
Mokhber, M .(2017). Organizational leadership and innovative behaviors, inspiring organizational innovation. Specialized Scientific-Educational Monthly of Tadbir Management, 28(296), 43-45.
Montazer Ataei, M., Akbari, A., Charabin, M., & Karimi, M. (2021). Social Entrepreneurship, A New Approach to Policy Making in the Education System of Islamic Azad University, Mashhad Branch. Journal of New Approaches in Educational Administration, 11(46), 223-242.
Najafi, A., Bayat, A. (2018). Investigating the intangible asset of intellectual capital in internal research. Perspectives on Accounting and Management, 12(2), 61-76
Oh, H, S. Chung, M, H & Lbianca, G. (2004). Group social capital and group effectiveness. The academy of management journal, 147(6), 860.
Roos, G.,Roos, J. (1997). Measuring your company's intellectual performance. Long range planning, 30(3), 413-426.
Saadabadi, A. A., Ramezani, S., Fartash, K. (2019). Drawing and analyzing the scientific map of intangible assets using research indexed in scientific databases. Knowledge retrieval and semantic systems quarterly. 7(25), 33-65.
Schmeltz, L. (2014). Identical or just compatible? The utility of corporate identity values in communicating corporate social responsibility. International Journal of business communication, 5(3):234-258.
Secundo, G., Margherita, A., Elia, G., & Passiante, G. (2010). Intangible assets in higher education and research: mission, performance or both?. Journal of intellectual capital.
Shah, P.(2023). The role of IP and intangible assets in tech private placements: An investor’s view. In Intellectual Property Management for Start-ups: Enhancing Value and Leveraging the Potential (pp. 117-145). Cham: Springer International Publishing.
Stiles, P., & Kulvisaechana, S. (2003). Human capital and performance: A literature review. DTI.
Ujwary-Gil, A. (2023). A network approach to value creation from intangible assets. In Technology Brands in the Digital Economy (pp. 35-57). Routledge.
Valença, P. H. L., & de Lima, A. C. (2023). The most relevant intangible assets in generating value in creative economy companies. REVISTA AMBIENTE CONTÁBIL-Universidade Federal do Rio Grande do Norte-ISSN 2176-9036, 15(1).
Williams, S.(2002).Strategic planning and organizational values: links to alignment. Human Resource Development International, 5(2):217-233.
Yazdan Bakhsh, A., A. (2017). Learning culture and cultural learning. International Congress of Culture and Religious Thought.
Zakersalehi, Gh. (2016). Iranian university and identity-functional conflict: in search of a lost model. Basics of Education Research Journal, 7(1), 27-46.