بررسی حافظه ی شرححال در نوجوانان مهاجر مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه(PTSD)
الموضوعات : اندیشه و رفتار در روان شناسی بالینیمصطفی احدی 1 , علیرضا مرادی 2 , جعفر حسنی 3
1 - دپارتمان روان شناسی بالینی، دانشگاه خوارزمی تهران، تهران، ایران
2 - دپارتمان روان شناسی بالینی، دانشگاه خوارزمی تهران، تهران، ایران
3 - دپارتمان روان شناسی بالینی، دانشگاه خوارزمی تهران، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: اختلال استرس پس از سانحه (PTSD), حافظه ی شرححال, نوجوانان مهاجر,
ملخص المقالة :
اختلال استرس پس از سانحه، اختلالی است که به وسیله ی تجربه ی مجدد مداوم، اجتناب، بیش انگیختگی و نشانههای شناختی و عاطفی در پاسخ مستقیم یا غیرمستقیم مواجهشدن با حادثهای تروماتیک، مشخص میشود. اختلال استرس پس از سانحه، موجب پدید آیی مشکلات متعددی در رفتار می شود. اگرچه افراد بزرگسال مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه، از اختلال در حافظه رنج میبرند اما در زمینه ی کودکان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه، اطلاعات کمی در دست است. هدف پژوهش حاضر، بررسی حافظه ی شرححال در نوجوانان مهاجر مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه بود. بدین منظور، طی یک پژوهش مقایسه ای، 22 نفر نوجوان مهاجر مبتلا، بهعنوان گروه هدف از نظر حافظه ی شرححال، اضطراب و افسردگی، با 22 نفر نوجوان مهاجر فاقد ملاکهای اختلال استرس پس از سانحه مقایسه شدند. مقایسه ی میانگین ها نشان داد که افراد با اختلال استرس پس از سانحه بهطور معناداری در عملکرد حافظه ی شرححال ضعیفتر از افراد عادی بودند درحالیکه در افسردگی و اضطراب تفاوت معناداری بین دو گروه مشاهده نشد. نتایج پژوهش حاضر پیشنهاد میکند که حافظه ی شرححال در بررسی تشخیصی و درمانی اختلال استرس پس از سانحه بهعنوان یک عامل مهم موردتوجه قرار گیرد.