تحلیل منطق واسازانه روایت رستم و سهراب
الموضوعات :محسن (اکبری زاده)بتلاب اکبرآبادی 1
1 - عضو هیات علمی دانشگاه جیرفت، گروه زبان و ادبیات فارسی
الکلمات المفتاحية: داستان, طرح, رستم و سهراب, واسازی, تعلیق,
ملخص المقالة :
در هر روایت، نوعی منطق واسازانه وجود دارد که از طریق تقابل اجزای ساختاری روایت یعنی رخ دادها و طرح شکل میگیرد. تکیه بر هر کدام از این اجزا، خوانشی متفاوت به وجود می آورد. روایت رستم و سهراب به دلیل نوع تراژیک خود، باید به فاجعه منتهی شود. این ویژگی، روی دادها را به سمت طرحی خاص جهت میدهد و در نتیجه این گونه برداشت میشود که روی دادها بر اساس نیت نویسنده و نوع تراژدی چیده شدهاند و هیچ گریزی از فاجعه نیست. از طرفی منطق و احتمالاتی که به واسطۀ رخ دادها در متن ایجاد میگردد، باعث شده تا این گونه برداشت شود که خاصیت علّی و منطقی روی دادها باعث به وجود آمدن چنین فاجعه ای شده است. بر اساس همین منطق متضاد، در این مقاله کوشش شده، تناقض داستان و طرح و تبعات ساختاری و معنایی این تنش در روایت رستم و سهراب واکاوی شود. ضعف رخ دادها و برجسته شدن طرح، ضعف روابط علّی، استفاده از شتاب مثبت برای به حاشیه راندن خللهای معنایی، توجیه علیت حوادث با پشتوانۀ قضا و قدر، تکثیر تعلیق و واسازی طرح از جمله پیامدها و شگردهایی هستند که به واسطۀ تنش واسازانه میان داستان و طرح در این روایت شکل گرفتهاند.
- اسکولز، رابرت. (۱۳۷۹). درآمدی بر ساختارگرایی در ادبیات، ترجمۀ فرزانه طاهری، تهران: آگاه
- اسلامی ندوشن، محمدعلی. (1348)، زندگی و مرگ پهلوانان در شاهنامه، تهران: ابنسینا
- اکبری، مهرداد و محسن ذوالفقاری. (1394). «تحلیل مفهوم تعلیق در ساختار روایت، «مطالعۀ موردی سوره نبأ»، فصلنامۀ پژوهشهای ادبی – قرآنی، دانشگاه اراک، سال سوم، شماره چهارم، صص 99-120.
- بارت، رولان. (1394). اس/زد، ترجمۀ سپیده شکریپور، تهران: افراز
- بارت، رولان. (۱۳۸۷). درآمدی بر تحلیل ساختاری روایتها، ترجمۀ محمد راغب، تهران: فرهنگ صبا.
- برتنس، هانس. (۱۳۸7) مبانی نظریۀ ادبی، مترجم محمدرضا ابوالقاسمی، تهران: ماهی.
- پرینس، جرالد. (1391). روایتشناسی: شکل و کارکرد، ترجمۀ محمد شهبا، تهران: مینوی خرد.
- تودوروف، تزوتان. (۱۳۸۸). بوطیقای نثر: پژوهشهایی نو دربارۀ حکایت، ترجمۀ انوشیروان گنجیپور، تهران: نی.
- تولان، مایکل. (۱۳۸۶). روایتشناسی: درآمدی زبانشناختی – انتقادی، ترجمه فاطمه علوی و فاطمه نعمتی، تهران: سمت.
- چتمن، سیمور. (1390) داستان و گفتمان: ساختار روایی در داستان و فیلم، ترجمۀ راضیهسادات میرخندان، قم: مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما.
- فردوسی، ابوالقاسم. (1369).شاهنامه، به کوشش جلال خالقی مطلق، دفتر دوم،کالیفرنیا: مزدا.
- فردوسی،ابوالقاسم. (1353). شاهنامه بر اساس نسخۀ ژول مل، جلد دوم، تهران: فرانکلین
- فردوسی، ابوالقاسم. (1392)، شاهنامه بر اساس نسخه مسکو، به کوشش و زیر نظر سعید حمیدیان، جلد اول، تهران: قطره.
- کالر، جاناتان. (1388). در جستوجوی نشانهها: نشانهشناسی، ادبیات، واسازی، ترجمۀ لیلا صادقی و تینا امراللهی، تهران: علم.
- کزازی، جلالالدین. (1368). از گونهای دیگر: جستارهایی در فرهنگ و ادب ایران، تهران: مرکز.
- کنان، شلومیت ریمون. (۱۳۸۷). روایت داستانی: بوطیقای معاصر، ترجمۀ ابوالفضل حری، تهران: نیلوفر.
- لوته، یاکوب. (۱۳۸۶). مقدمهای بر روایت در ادبیات و سینما، ترجمۀ امیر نیکفرجام، تهران: مینویخرد.
- محمدی، علی و نوشین بهرامی پور. (1390) «تحلیل داستان رستم و سهراب بر اساس نظریههای روایتشناسی» مجلۀ ادبپژوهی، دانشگاه گیلان، دورۀ پنجم، شمارۀ پانزدهم، صص 141-168.
- مهرکی، ایرج و خدیجه بهرامی رهنما، (1390). « ساختار تقدیرمحور داستانهای تراژیک شاهنامه»، فصلنامۀ پژوهش زبان و ادبیات فارسی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی، تهران، شماره بیستم، صص 37-67.
- یاحقّی، محمّدجعفر. (1390). مجموعه مقالات همایش هزارۀ شاهنامه، تهران: فرهنگستان زبان و ادب فارسی.
_||_