جایگاه آموزش و جهانی شدن در آرای متفکران متاخر ایران
الموضوعات :حاجی علی شیراوند 1 , حسن شمسینی غیاثوند 2 , علی فلاح نژاد 3
1 - دانشجوی دکترای علوم سیاسی، واحد خرم آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرم آباد، ایران
2 - گروه علوم سیاسی، واحد تاکستان، دانشگاه آزاد اسلامی، تاکستان، ایران
3 - گروه علوم سیاسی، واحد خرم آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرم آباد، ایران
الکلمات المفتاحية: آموزش, ایران, , آزادی, متفکران, جهانی شدن,
ملخص المقالة :
آموزش محور اصلی زندگی انسان ها در همه دوره ها بخصوص در عصر جهانی شدن است، چرا که بدون آموزش زندگی در هزاره سوم امکان پذیر نیست. البته باید گفت که آموزش در عصر اطلاعات با خصوصیات نوینی همچون آموزش تعاملی، انتقادی، تاثیرپذیری در زندگی انسان ها و سبک زندگی معنا می شود. سوال و هدف محوری این پژوهش تبیین جایگاه آموزش در آرای متفکران جهانی از جمله ایرانی در دوره متاخر است. در جهت تبیین این موضوع و با تحلیل گفتمانی می توان گفت که جهانی شدن تاثیرات خاصی بر زندگی شهروندان در همه ابعاد همچون رهاشدگی، کاهش حاکمیت دولت ها بر آموزش شهروندان، نقش رسانه های نوین در جهت گیری زندگی مردم، تحول در سبک زندگی مردم، دگردیسی در ماهیت شغل و هویت ژلاتینی گذاشته است. بنابراین می توان گفت که در اندیشه سیاسی متفکران در عصر جهانی شدن با خصوصیاتی همچون غیر دولتی شدن آموزش، تفکر انتقادی، افزایش اهمیت آموزش های غیر رسمی، انفکاک بین آموزش دانشگاهی و زندگی شهروندی، اقتصادی شدن مقوله آموزش، خصوصی شدن و دیجیتالی شدن صورت بندی شده است.