میانجیگری خلاقیت در تاثیر راهبردیهای یادگیری بر نوآوری مدارس متوسطه استان مازندران
الموضوعات :محمد یوسفی 1 , علی اصغر شجاعی 2 , سیده زهرا حسینی درون کلائی 3
1 - دانشجوی دکتری، مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد واحد بابل، مازندران، ایران
2 - استادیار مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل، مازندران، ایران
3 - استادیار مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل، مازندران، ایران
الکلمات المفتاحية: خلاقیت, نوآوری, راهبرد های یادگیری,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف ارزیابی نقش میانجی خلاقیت در تاثیر راهبردیهای یادگیری بر نوآوری مدارس متوسطه استان مازندران، انجام شده، تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از حیث روش تحقیق، توصیفی- پیمایشی میباشد. جامعه آماری شامل معلمان مدارس دخترانه و پسرانه دوره دوم متوسطه (پایههای دهم، یازدهم و دوازدهم) استان مازندران در تابستان 1399 بتعداد 6420 نفر (3870 زن و 2550 مرد) بوده و روش نمونهگیری؛ بصورت طبقهای نسبی چندمرحلهای براساس فرمول کوکران و به تعداد 364 تعیین گردید. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته 66 گویهای بوده که روایی پرسشنامه به دو صورت، روایی صوری و محتوایی تائید که در روایی محتوایی مقدار CVR و CVI گویههای پرسشنامه بترتیب در محدوده 7/0 تا 0/1 و 80/0 تا 00/1 تعیین و پایایی نیز از طریق ضریب آلفای کرونباخ برای راهبردیهای یادگیری، خلاقیت و نوآوری، بترتیب 84/0، 83/0 و 86/0 برآورد و تأیید شد. دادهها از طریق نرم افزارهای SPSS نسخه 26 و AMOS نسخه 26 تجزیه مورد تجزیه و تحلیل گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها از دو روش آمار توصیفی و آمار استنباطی (تحلیل عاملی اکتشافی و تائیدی) استفادهشد. یافتهها نشان داد، راهبردهای یادگیری بر خلاقیت و نوآوری و خلاقیت بر نوآوری، تاثیر معنادار مثبتی داشته و خلاقیت در تاثیرگذاری راهبردهایهای یادگیری بر نوآوری، نقش میانجی را ایفا نمود. در مدل ویژه؛ روابط ساختاری ابعاد استراتژیهای یادگیری بر ابعاد خلاقیت و ابعاد خلاقیت بر ابعاد نوآوری، در بیشتر موارد (14 رابطه) مورد تأیید واقع شدند.
_||_