بررسی مختصات توسعه آموزشی در آرای مصطفی ملکیان و سید جواد طباطبایی
الموضوعات :کامجو رحمانی 1 , حسن شمسینی غیاثوند 2 , سید اسدالله اطهری 3
1 - دانشجوی دکترای علوم سیاسی، گرایش اندیشه سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تاکستان، ایران
2 - گروه علوم سیاسی، دانشگاه ازاد اسلامی واحد تاکستان. ایران
3 - گروه علوم سیاسی. دانشگاه ازاد اسلامی واحد تاکستان. ایران
الکلمات المفتاحية: اموزش, توسعه, ایران, مدرنیته,
ملخص المقالة :
مشکله توسعه آموزشی در ایران از زمان مدرنیته در ارای متفکران معاصر ایران مطرح شد که تاکنون ادامه داشته است. درواقع صورت بندی آرای روشنفکران ایران با توسعه آموزشی معنا یافته است. سوال و هدف محوری این پژوهش این است که توسعه در ارای متفکران متاخر ایران بخصوص در ارای مصطفی ملکیان و سید جواد طباطبایی باچه شاخص های تجلی یافته است. در جهت تجزیه و تحلیل این موضوع با بهره گیری از تحلیل گفتمانی می توان گفت که توسعه در آثار و نگرش ملکیان و طباطبایی با مدرنیته غربی از ابعاد اقتصادی و انسان شناختی معنا یافته است. ولی از زمینه اهداف توسعه، چگونگی توسعه، ارتباط بین دین و توسعه و دموکراسی و توسعه با مدرنیته غرب اختلاف بنیادین وجود دارد. همچنین باید گفت که رویکرد ملکیان به توسعه بر اساس توسعه انسانی، معنویت گرایی، اخلاقی زیستن و کاهش آلام شهروندان و دموکراسی اجتماعی است در حالی که توسعه در گفتمان طباطبایی بر محور سکولاریسم اجتماعی، دنیاگرایی، اقتدار دولت، سنت بعنوان میراث و تاکید بر توسعه اقتصادی متصور شده است.