بررسی ویژگی های روانسنجی مقیاس رفتارهای انحرافی نوجوانان 12 تا 18 سال شهر تهران
الموضوعات :معصومه حافظ امینی 1 , هادی فرهادی 2
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد روان سنجی، دانشگاه آزاد واحد الکترونیکی.گروه روانشناسی،تهران،ایران
2 - استادیار گروه روان شناسی دانشگاه آزاد واحداصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
الکلمات المفتاحية: روانسنجی, هنجاریابی, نوجوانان, رفتارهای انحرافی,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگی های روانسنجی مقیاس رفتارهای انحرافی نوجوانان شهر تهران بوده است. روش پژوهش هنجاریابی از نوع بررسیهای آزمونسازی و با توجه به هدف توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق کلیه دانش آموزان پسر 12 تا 18 ساله مدارس متوسطه اول و دوم مناطق 15 تا 18 شهر تهران در سال تحصیلی 1396-1397 میباشند که طبق جدول مورگان و به روش نمونهگیری خوشهای تعداد 300 نفر به عنوان نمونه تحقیق انتخاب و به مقیاس 19 سؤالی رفتارهای انحرافی دوران نوجوانی سانچز و همکاران (2016) پاسخ دادند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS-22 و نرمافزار Lisrel 8.8 و به روشهای آماری تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی و همچنین جهت بررسی پایایی به روش آلفای کرونباخ، بازآزمایی و روایی ملاکی و همزمان صورت گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که مقیاس انحراف رفتاری نوجوانان از روایی و پایایی مناسبی برخوردار است و سؤالات مطرح شده رفتارهای انحرافی نوجوانان را به گونهای مناسب اندازهگیری کند. این مقیاس میتوانند در پژوهشهای علوم انسانی و به ویژه در علوم اجتماعی و روانشناسی مورد استفاده محققان قرار بگیرد؛ بنابراین از آن به عنوان ابزاری برای تعیین نقاط ضعف و قوت نوجوانان در زمینه انحرافات رفتاری به منظور اخذ تدابیری برای کاهش رفتارهای انحرافی نوجوانان بهره برد
_||_