اعتباریابی مقیاس تجارب تجزیهای نوجوانان در جامعه ایران
الموضوعات :نیوشا علائیفردزری 1 , آدیس کراسکیان 2
1 - کارشناس ارشد روانشناسی بالینی
2 - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج
الکلمات المفتاحية: اعتبار, هنجاریابی, واژگان کلیدی: تجارب تجزیهای نوجوانی(A-DES), تحلیل عاملی (اکتشافی و تاییدی), رواییسازه,
ملخص المقالة :
چکیده هدف از انجام این پژوهش، بررسی ویژگی های روانسنجی مقیاس تجارب تجزیه ای نوجوانان (A-DES) در جامعه ایرانی بود. این مطالعه از نوع پژوهش های توصیفی بود. نمونه مورد مطالعه اینپژوهششامل530 دانش آموز (280 دختر و 250 پسر) بود که به صورت تصادفی چند مرحله ای خوشه اى از بین دانش آموزان دبیرستان های استان البرز انتخاب شدند؛ پس از ترجمه مقیاس تجارب تجزیه ای نوجوانان و برگرداندن دوباره آن به زبان اصلی، مقیاس مجددا به زبان فارسی ترجمه شده و پس از تایید نهایی، نسبت به اجرای پرسشنامه ها در نمونه انتخاب شده اقدام شد. به منظور پاسخ به پرسشهای پژوهش و آزمون فرضیه های پژوهش از تحلیلهای نظریه کلاسیک روانسنجی شامل تحلیل عاملی اکتشافی با تحلیل مولفه های اصلی و تحلیل عاملی تائیدیاستفاده شد. همچنین برای بررسی روایی سازه مقیاس، از همبستگی بین نمره کل و خرده مقیاسها به عنوان روایی همگرا، روش دو نیمه کردن و محاسبه ضریب آلفای کرونباخ برای برآورد همسانی درونی و از جدولهای هنجار مقیاس جهت ارائه نمرههای تراز شده سیگمایی z، نمره T و رتبه درصدی در نرم افزار آماری SPSS استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که تحلیل عامل اکتشافی و تحلیل عامل تائیدی نشاندهنده روایی سازه بالای آزمون برای سنجش تجارب تجزیه ای نوجوانان در جامعه ایرانی است. همچنین نتایج این مطالعه نشان دهنده روایی همگرای مقیاس تجارب تجزیهای نوجوانان در جامعه ایرانی است؛ ضرایب برآورد شده نشان دهنده اعتبار قابل قبول مقیاس و خرده مقیاس در هر دو بعد همسانی درونی و اعتبار بود. همچنین با توجه به نتایج مقایسه ای نمره تجارب تجزیه ای نوجوانان و خرده مقیاس های آن در گروههای جنسیتی، هنجار مقیاس بر حسب رتبه درصدی و نمرههای استاندارد z و T برای کل آزمودنی ها تدوین شد
_||_