استانداردسازی فرم بازسازی شده پرسشنامه شخصیتی چندوجهی مینهسوتا- نوجوان (MMPI-ARF) در دانشآموزان مدارس راهنمایی شهرستان آققلا
الموضوعات :اعظم تازکی 1 , کامبیز کامکاری 2
1 - کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد گرگان
2 - - نویسنده مسئول: دکتری تخصصی روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر
الکلمات المفتاحية: دانشآموزان, واژههای کلیدی: استانداردسازی, فرم بازسازی شده پرسشنامه شخصیتی چندمحوری مینهسوتا- نوجوان, مدرسههای راهنمایی,
ملخص المقالة :
این تحقیق به استانداردسازیMMPI-ARFفرم بازسازی شده پرسشنامه شخصیتی چندمحوری مینه سوتا- نوجوان در دانش آموزان مدارس راهنمایی شهرستان آق قلا پرداخته است. سؤال اصلی تحقیق این است که آیا فرم بازسازی شده پرسشنامه شخصیتی چندوجهی مینه سوتا نوجوان (MMPI-ARF) در دانش آموزان مدارس راهنمایی شهرستان آق قلا دارای ویژگی های روان سنجی مطلوب است؟ روش تحقیق در حیطه تحقیقات روش شناختی با تأکید بر روان سنجی قرار می گیرد. جامعةآماری تمامی دانش آموزان مدارس راهنمایی شهرستان آق قلا به تعداد 3239 نفر (1056 نفر دانش آموز دختر، 1699 نفر دانش آموز پسر و 34 نفر دانش آموز مدرسه غیرانتفاعی پسر) هستند، که تعداد 100 نفر با روش نمونه گیری در دسترس، به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش فرم بازسازی شده شخصیتی چندوجهی مینه سوتا- نوجوان (MMPI-ARF) است که دارای روایی و اعتبار مطلوبی است. به منظور تعیین ضریب اعتبار پرسشنامه با تأکید بر تجانس درونی سؤالها از دو روش آلفای کرانباخ و روش آزمون- بازآزمون در راستای بررسی ضریب ثبات استفاده شده است. برای بررسی ضرایب روایی از روایی ملاکی از نوع همزمان استفاده شده که به این منظور از پرسشنامه سنجش ابعاد آسیب شناسی شخصیت (DAPP-BQ) و همبستگی دو پرسشنامه مذکور با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و در نهایت، از روایی سازه از نوع سلسله مراتبی و تعیین ضریب وضوح گرایی استفاده شده است. یافته ها نشان داد که تمامی ضرایب اعتبار بالاتر از 84/0 با روش آلفای کرانباخ و ضرایب بالاتر از 89/0 با روش آزمون- باز آزمون با اصلاح اسپیرمن- براون بوده که نشان دهنده ضریب اعتبار مطلوب پرسشنامه حاضر در 28 مقیاس مورد بررسی است. همچنین، فرم بازسازی شده پرسشنامه شخصیتی چندوجهی مینه سوتا نوجوان (MMPI-ARF) با پرسشنامه سنجش ابعاد آسیب شناسی شخصیت در نوجوانان مدارس راهنمایی آق قلا دارای روایی همزمان است. در نهایت، مشخص شد که فرم بازسازی شده پرسشنامه شخصیتی چندوجهی مینه سوتا نوجوان (MMPI-ARF) دارای ساختار درونی بوده و شامل 28 مقیاس و چهار عامل است.
_||_