ساخت و هنجاریابی آزمون بازتاب هیجانی در دانشجویان دانشگاه های شهر قزوین
الموضوعات :داوود افلاطونی 1 , اصغر مینایی 2
1 - کارشناس ارشد روانسنجی ، عضو هیات علمی معاونت تربیت و آموزش نیروی انتظامی
2 - استادیار دانشگاه علامه طباطبایی گروه روانسنجی
الکلمات المفتاحية: شخصیت, هوش هیجانی, ایناگرام, بازتاب هیجانی,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش ساخت وهنجاریابی آزمون بازتاب هیجانی دردانشجویان دانشگاه های شهرقزوین میباشد.آزمودنیهای تحقیق شامل450نفرازدانشجویان دانشگاه های شهرقزوین سال تحصیلی95-94میباشندکه انتخاب آنهابه روش نمونه گیری دردسترس انجام شدسپس اطلاعات جمع آوری شده موردتجزیه وتحلیل قرارگرفت،برای بررسی روایی محتوایی ازشاخص نسبت روایی محتوایی(CVR)لاوشه استفاده شد،برای بررسی پایایی ازروش آزمون-بازآزمون وآلفای کرونباخ استفاده شد،برای بررسی روایی ملاکی همزمان ازروش رگرسیون خطی چندمتغیره استفاده شد،برای بررسی روایی سازه از مدل یابی معادلات ساختاری وتحلیل عاملی تاییدی استفاده شد،ابتدا91سؤال برمبنای خصوصیات شخصیتی افراددرنظریه شخصیت ایناگرام که توسط گرجیف(1954)ارائه شده تهیه شدوبرای محاسبه روایی محتوایی،سؤالات دراختیار20نفرازاساتیدروانشناسی دانشگاه های قزوین قرارگرفت وروایی محتوایی به روش لاوشه محاسبه شددراین مرحله19سؤال به دلیل نداشتن روایی محتوایی حذف شدندسپس پایایی به روش آلفای کرونباخ وبازآزمایی محاسبه شدکه8سؤال حذف شد،برای محاسبه روایی ملاکی همزمان رابطه9مؤلفه آزمون با5عامل پرسشنامه شخصیت نئوفرم کوتاه بررسی شدکه نتایج نشان دادبین7عامل از9عامل آزمون بازتاب هیجانی باآزمون نئو رابطه مثبت وجود دارد بنابراین آزمون بازتاب هیجانی ازروایی ملاکی همزمان ازنوع همگراباآزمون نئوبرخورداراست سپس رابطه9مؤلفه باآزمون هوش هیجانی بار-ان بررسی شدکه نتایج نشان دادبه جزدو مؤلفه مهرطلب ودانش طلب کلیه مؤلفه هابا هوش هیجانی رابطه منفی دارند.پس ازبررسی روایی سازه به روش تحلیل عاملی تاییدی3سؤال به دلیل نداشتن روایی سازه حذف شد.
_||_