ساخت و هنجاریابی اولیه و مقیاس میل به رفتارهای پر خطر در میان نوجوانان دختر
الموضوعات :فاطمه پاکی 1 , زهرا یوسفی، 2 , محسن گل پرور 3
1 - روانشناسی تربیتی علوم تربیتی دانشگاه اصفهان خوراسگان ایران
2 - گروه روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
3 - گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران؛
الکلمات المفتاحية: پایایی, روایی سازه, دختران, مقیاس میل به رفتارهای پر خطر, دانش آموزان متوسطه دوم,
ملخص المقالة :
وهش حاضر با هدف ساخت و هنجاریابی اولیه مقیاس میل به رفتارهای پر خطر دانشآموزان متوسطه دوم انجام شد. روش پژوهش زمینهیابی و ابزارسازی و جامعه آماری کلیه دختران 15 تا 18 سال مقطع متوسطه دوم شهر اصفهان بودند. نمونه آماری شامل340 نفر بود که به شکل در دسترس انتخاب شدند. دادهها از طریق آلفای کرانباخ، همبستگی پیرسون و تحلیل عامل اکتشافی تحلیل گردید. نتایج نشان داد همسانی درونی، پایایی بازآزمایی و هماهنگی سؤالات و خرده مقیاسهای مقیاس تمایل به رفتارهای پرخطر مناسب بود. شواهد بررسی روایی واگرا و همگرا با مقیاس سلامت روان و خطرپذیری نوجوانان ایرانی نشان داد که این مقیاس از روایی واگرا و همگرا برخوردار است. نتایج تحلیل عامل اکتشافی نشان داد که این مقیاس از سه عامل تشکیل شده که همبستگی هر عامل با نمره کل معنادار بود، همگی مؤید روایی سازه این مقیاس هستند. برای پرسشنامه دو هنجار درصدی و هنجار استاندارد تعیین شد که میتوان قضاوت هنجاری نمود. با توجه به این یافتهها میتوان نتیجه گرفت که مقیاس میل به رفتارهای پر خطر از ویژگیهای مطلوب روان سنجی برخوردار است.
_||_