مدل یابی روابط ساختاری اشتیاق تحصیلی دانشجویان براساس خودکارآمدی تحصیلی، ساختار کلاس درس، سبک های فرزند پروری با میانجی گری نقش سرزندگی تحصیلی
الموضوعات :لیلا جوادی علمی 1 , نصیبه لعل عوض پور 2 , ُسولماز یارشیر 3
1 - دکتری روانشناسی تربیتی، مجتمع آموزش عالی فنی و مهندسی اسفراین
2 - کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی دانشکده علوم پزشکی اسفراین
3 - کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی مجتمع آموزش عالی فنی و مهندسی اسفراین
الکلمات المفتاحية: اشتیاق تحصیلی, سرزندگی تحصیلی, ساختار کلاس درس, سبک فرزند پروری, خودکارآمدی تحصیلی,
ملخص المقالة :
در سالهای اخیر از اشتیاق تحصیلی به عنوان شاخص کیفیت دانشگاهی نام می برند. بنابراین به عنوان یکی از اهداف آموزش عالی مد نظر قرار گرفته است که شناخت عوامل زمینه ساز آن ضرورت دارد. بنابراین پژوهش حاضر با هدف مدل یابی علِّی اشتیاق تحصیلی براساس خودکارآمدی تحصیلی، ساختار کلاس درس، سبک های فرزند پروری با میانجی گری سرزندگی انجام شد. این مطالعه از نوع پژوهشهای همبستگی مبتنی بر روش مدلیابی معادلات ساختاری است. جامعۀ آماری این پژوهش را کلیۀ دانشجویان دورۀ کارشناسی مجتمع آموزش عالی اسفراین در سال تحصیلی 96-1395 تشکیل دادند. نمونۀ پژوهش شامل 304 دانشجو (253 پسر، 51 دختر) بود که با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای پژوهش از مقیاس های اشتیاق تحصیلی، رزندگی تحصیلی حسین چاری و دهقانی زاده، خودکارآمدی تحصیلی اون و فرامن، کمک طلبی ریان و پنتریچ، سبک های فرزندپروری بامریند و ادراک از ساختار کلاس بلک برن استفاده شد. خودکارآمدی تحصیلی، ساختار کلاس درس، سبکهای فرزند پروری بر اشتیاق تحصیلی اثر مثبت و معنادار دارند. خودکارآمدی تحصیلی ، ساختار کلاس درس، سبک های فرزند پروری از طریق سرزندگی تحصیلی بر اشتیاق تحصیلی اثر غیرمستقیم مثبت و معنادار دارند. سرزندگی تحصیلی به طور مثبت اشتیاق تحصیلی را پیش بینی می کند و در مجموع نتایج بیانگر آن بود که سرزندگی تحصیلی نقش میانجی گری بین خودکارآمدی تحصیلی، ساختار کلاس درس، سبک های فرزند پروری و اشتیاق تحصیلی دانشجویان دارد. با تقویت خودکارآمدی و استفاده از سبک فرزندپروری مقتدر و ساختار کلاس درس مناسب می توان به دانشجویان کمک کرد تا بر مسائل و مشکلات تحصیلی خود غلبه کنند و در نتیجه موجب افزایش سرزندگی تحصیلی آنان شوند. که این عوامل در کنار یکدیگر شرایط ایجاد اشتیاق تحصیلی دانشجویان را فراهم می سازد.