تدوین الگوی مفهومی طراحی برنامه آموزش مدیران مبتنی بر شایستگی مدیریتی : پژوهشی کیفی
الموضوعات :حسن عاشقی 1 , محمد قهرمانی 2 , نادرقلی قورچیان 3
1 -
2 - عضو هیات علمی
3 - عضو هیات علمی
الکلمات المفتاحية: شایستگی, آموزش و توسعه مدیران,
ملخص المقالة :
در دهه های اخیر پارادیم توسعه مدیران به عنوان ضلعی اجتناب ناپذیر برای توسعه پایدار سازمان ها مطرح است و مسیر و ابزار استراتژیک توسعه مدیران، آموزش و یادگیری می باشد. با چنین فلسفه فکری، هدف پژوهش حاضر، ارایه چارچوبی مفهومی برای طراحی برنامه آموزش مدیران در صنعت بانکداری با رویکرد حرفه ای گرایی در مدیریت است. برای نیل به مقصود مذکور، از رویکرد پژوهش کیفی و روش مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده شده است.برای تدوین چارچوب پژوهش، نخست ادبیات و پیشینه توسعه مدیران با تاکید بر شایستگی های مدیریتی مورد بررسی و مطالعه قرار گرفت. با واکاوی ادبیات و پیشینه موضوع، چارچوب و پرسش های مصاحبه تدوین شد. درگام دوم، مصاحبه ها در جامعه آماری مدیران بانک توسعه تعاون و با روش نمونه گیری هدفمند اجرایی شد. به عبارتی، جامعه مورد مطالعه مدیران خبره بانک و نمونه آماری 15 نفر از آنان بود. ابزار گردآوری اطلاعات فرم های مصاحبه و روش تجزیه و تحلیل، تحلیل محتوا بود. یافته های پژوهش شامل شناسایی عناصر و عوامل طراحی برنامه آموزش مدیران مشتمل بر پنج گروه عوامل مدیریتی، یعنی؛ 1- شناسایی و تقویت شایستگی های فکری – ارزشی ، 2- توسعه و بهبود توانایی ها ، 3- بهسازی و توسعه مهارت های مدیریتی، 4- توسعه دانش فنی – تخصصی، 5- تقویت و ارتقای تعاملات و توانمندی های ارتباطی مدیران بود. نتایج حاصل از این پژوهش حاکی از این است برای آموزش و بهسازی حرفه ای مدیران در حوزه پولی و بانکی، می بایست برنامه آموزشی مبتنی بر پنج گروه عوامل با تاکید بر بهبود و ارتقای دانش، بینش، مهارت، رفتار، تجربه و ویژگی های مدیران تدوین کرد. همچنین نتایج نشان داد جهت طراحی برنامه آموزش مدیران، علاوه بر هسته برنامه آموزشی(دانش، بینش، مهارت، رفتار، تجربه و ویژگی ها)و عناصر و عوامل پنجگانه، نیاز است دو عامل : 1- گروه ها و جامعه تسهیل گر آموزش مدیران و 2- رده های مدیریتی مدیران مورد توجه مدیران و برنامه ریزان آموزش قرار گیرد.
- عاشقی، حسن (a1395). ابعاد توسعه حرفه ای مدیران در صنعت بانکداری. تهران . تدبیر شماره 67.
- عاشقی، حسن (b1395). الگویی برای توسعه حرفه ای بانکداران مبتنی بر شایستگی ها. تهران : چهارمین کنفرانس ملی آموزش و توسعه سرمایه انسانی ایران. تهران : انجمن آموزش و توسعه سرمایه انسانی ایران.
- عاشقی، حسن و قهرمانی محمد(c1395). تدوین برنامه توسعه حرفه ای مدیران و کارکنان حوزه پولی و بانکی. فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی ، شماره 11. تهران : انجمن آموزش و توسعه منابع انسانی ایران.
- عاشقی، حسن(1394). تبیین عناصر کلیدی مدیریت آموزش سازمانی با رویکرد آموزش در صنعت بانکداری. تهران. همایش ملی سیمای مدیریت آموزشی در عصر تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه،17 اسفند سال 1394.
- عاشقی، حسن(d1395). صلاحیت های ساختن آینده : هسته و چارچوب شایستگی های مدیران بانکی، تهران : ششمین همایش ملی آسیب شناسی مدیریت منابع انسانی.
_||_- Beausaert, S. (2011). The use of personal development plans in the workplace. PhD Thesis. Maastricht university, The Netherlands.
- Beausaert, S., Segers, M., van der Rijt, J., Gijselaers, W. (2011). The use of Personal Development Plans in the workplace: A literature review. In P. van den Bossche, W. Gijselaers, & R. Milter (Eds.), Buil-ding learning experiences in a changing world, Advances in Business Education and Training III(pp. 235-265). Dordrecht: Springer.
- Bullock, A., Firmstone, V., Frame, J., & Bedward, J. (2007). Enhancing the benefit of continuing professional development: A randomized controlled study of personal development plans for dentists. Learning in Health and Social Care, 6(1), 14-26.
- E. O. Oni , Mukaila A Ijaiya & Musa Mohammed (2013).Assessing the Impact of Training and Management Development in the Nigerian Banking Industry. International Journal of Business and Social Science. Vol. 4 No. 5
- Haneberg, L. (2005). Build middle management capacity [Electronic Version]. Journal of Consulting to Management, 16, 32-37. Retrieved 14/3/06.
- Nawaz, Muhammed & et al (2013). The Professional Development of Employees in Banks of Pakistan : A comparative study of public and private banks in Punjab Pakistan. International Journal of Learning & Development . ISSN 2164-4063, Vol.3, No.5
- Puteh , Fadilah & et al(2014). Learning for professional development via peers: A System Theory approach. Global Conference on Business & Social Science-2014, GCBSS-2014, 15th & 16th December,Kuala Lumpur. Available online at www.sciencedirect.com
- Rudman, R. (2003). Human resources management in New Zealand. Auckland: Pearson Education.
- Smith, A. (2011). Uncovering Hidden Learning (Informal Learning within Virtual Social Learning Systems). Journal of the Further Education, Alliance, 3(3), 1–9.