طراحی و تدوین چند رسانه ای درس پرورشی و نقش آن بر میزان هوش فرهنگی و خود نظم دهی یادگیری در دانش آموزان دختر سوم دبیرستان در شهر کرمانشاه
الموضوعات :طاهره سنجابی 1 , فرانک موسوی 2
1 - دانشجو
2 - عضوهیات علمی
الکلمات المفتاحية: خودتنظیمی, هوش فرهنگی, دانش آموزان, واژگان کلیدی: چندسانه ای های آموزشی,
ملخص المقالة :
مطالعه حاضر به روش تجربی و استفاده از طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه صورت گرفت. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه دانش آموزان دختر پایه سوم دوره متوسطه دوم ابتدایی کرمانشاه بود که در سال 1395مشغول به تحصیل بودند. نمونه آماری شامل54 نفر دانش آموز (27نفرگروه آزمایش و27نفر گروه گواه) بود که از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای استفاده شد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه هوش فرهنگی(آنگ وهمکاران،2004) و خودتنظیمی (MSLQ) پینتریچ و دی گروت (1990) بود. برنامه آموزش چندرسآن های در طول 15 جلسه 60 دقیقهای، هفتهای یک جلسه به مدت چهار ماه بر روی گروه آزمایشی اجرا گردید، در حالیکه در طی این مدت، گروه گواه برنامه عادی روزانه خود را دنبال میکرد. پس از اجرای برنامه آموزشی (چندرسآن های)، مجددأ آزمون هوش فرهنگی وخود تنظیمی بر روی هر دو گروه اجرا گردید. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که برنامه آموزش چندرسآن های بر هوش فرهنگی وخودتنظیمی دانشآموزان، در گروه آزمایش بهطور معناداری مؤثر بوده است (001/0P<). نتایج این پژوهش در راستای سایر پژوهشهای مشابه انجام شده، بیانگر نقش مثبت استفاده از چندرسآن های در هوش فرهنگی وخودتنظیمی دانشآموزان بود.