شناسایی الگوی ساختاری بررسی رابطه رهبری زهر آگین با مدیریت برداشت در دانشگاه آزاد واحد اصفهان(خوراسگان)
الموضوعات :عباس قائدامینی هارونی 1 , رضا ابراهیم زاده دستجردی 2 , مهرداد صادقی ده چشمه 3 , نازنین صادق زاده 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت فرهنگی، دانشکده مدیریت ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران
2 -
3 -
4 -
الکلمات المفتاحية: رهبری زهر آگین, مدیریت برداشت, دانشگاه آزاد واحد اصفهان(خوراسگان),
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش بررسی رابطه بین رهبری زهر آگین با مدیریت برداشت در دانشگاه آزاد واحد اصفهان بود. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده ها توصیفی از نوع همبستگی(مدل سازی معادله ساختاری( بود. جامعه آماری تحقیق حاضر را کلیه کارکنان شاغل در دانشگاه آزاد واحد اصفهان(خوراسگان) به تعداد 550 نفر تشکیل دادند که از طریق فرمول نمونه گیری کوکران تعداد 242 نفر به عنوان نمونه از طریق روش تصادفی ساده انتخاب شدند و ابزار پژوهش پرسشنامه استاندارد رهبری زهرآگین اشمیت (2008 (وپرسشنامه استاندارد مدیریت برداشت بولینو و ترانلی(1999) بود . که روایی پرسشنامه ها بر اساس روایی محتوایی با استفاده از نظر صاحب نظران،صوری بر مبنای دیدگاه تعدادی از جامعه آماری و سازه با روش تحلیل عاملی مورد بررسی قرار گرفتند و پس از اصلاحات لازم روایی مورد تائید قرار گرفت و از سوی دیگرپایایی پرسش نامه ها با روش آلفای کرونباخ به ترتیب برای رهبری زهرآگین 90/0 و مدیریت برداشت88/0 برآورد شد و تجزیه و تحلیل داده ها در دو سطح توصیفی و استنباطی مشتمل بر ضریب همبستگی پیرسون و الگوسازی معادله ساختاری (SEM )انجام گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که رهبری زهرآگین با مدیریت برداشت دربین کارکنان دانشگاه آزاد واحد اصفهان رابطه معنی دار داشت(p<0/05) و همچنین نتایج نشان داد که ابعادرهبری زهرآگین(رهبری توهین آمیز، غیر قابل پیش بینی، رهبری خودکامه، خودشیفتگی و جاه طلبی )با ابعاد مدیریت برداشت(ارتقاء خود،خود شیرینی،تظاهر به نمونه بودن،تهدید و ارعاب و تظاهر به ناتوانی )در بین کارکنان دانشگاه آزاد واحد اصفهان(خوراسگان) رابطه معنی دار داشت (p<0/05 )و نتایج حاصل از الگوسازی معادله ساختاری((SEMنشان داد که رهبری توهین آمیز، غیر قابل پیش بینی، رهبری خودکامه، خودشیفتگی و جاه طلبی به صورت مستقیم با ارتقاء خود،خود شیرینی،تظاهر به نمونه بودن،تهدید و ارعاب و تظاهر به ناتوانی دارای رابطه بودند.
برومند،زهرا.ثقفی،فاطمه(1391).بررسی و مقایسه رفتار مدیریت برداشت در دو سیستم مکانیکی و ارگانیکی.فصلنامه کسب و کار،شماره16،ص31-47.
راجی زاده ،اعظم.پورشهسواری،فرشته. پورشهسواری ،فاطمه(1393) رابطه بین مدیریت برداشت و تعالی سازمانی در بین کارکنان شعب بانک سپه شهرستان کرمان.کنفرانس بین اللملی مدیریت،اقتصاد و علوم انسانی.ترکیه 2015.
صادقی،مهرداد.اعتباریان،اکبر.ابراهیم زاده،رضا(1396). ارائه الگوی ارسیابی مذیزیت بزداشت در ساسمان های فزهنگی با رویکزد آمیختة اکتشافی مورد مطالعه: ادارة کل فزهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان. فصلنامه علمی- پژوهشی مذیزیت ساسمان های دولتی،دروه6،شماره1،ص35-50.
فیضی،محمد(1396) تأثیر وزنی تاکتیکهای مدیریت برداشت بر نفوذ سازمانی و مهارتهای سیاسی)مورد مطالعه: واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل(.فصلنامه علمی– پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، سال هشتم، شماره 3،ص275-292.
قلی پور، آ ) 1386 (مدیریت رفتار سازمانی )رفتارفردی(. تهران، سازمان مطالعه و تدوین کتب علومانسانی دانشگاه ها)سمت(.
مهداد، ع (1389). روانشناسی صنعتی و سازمانی / تالیف وترجمه علی مهداد . تهران ، جنگل.
میرزایی فتح آبادی ،سعیده. گنجی،فرحناز(1396) رابطه ی رهبری زهراگین مدیران با سکوت سازمانی معلمان مدارس ابتدایی شهر خرم آباد. سومین همایش ملی مطالعات و تحقیقات نوین در حوزه علوم تربیتی و روانشناسی.
میرزایی فتح آبادی ،سعیده.فرح بخش،سعید(1396) رابطه ی رهبری زهراگین مدیران با فرهنگ سازمانی معلمان مدارس ابتدایی شهرستان خرم آباد. سومین همایش ملی مطالعات و تحقیقات نوین در حوزه علوم تربیتی و روانشناسی ایران.
ناظمی،غلامرضا.فیضی،محمد(1393) بررسی نقش رھبری زھرآگین در رفتارھای انحرافی کارکنان )مطالعه موردی: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اردبیل (.پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمی، دانشکده علوم انسانی.
نصر اصفهانی،ع.واعظ شهرستانی،ح.باقری ایرج،ا(1392). بررسی رابطه هوش فرهنگی با مدیریت برداشت در کارکنان دانشگاه اصفهان. فصلنامه مطالعات رفتار سازمانی، سال اول، شماره4 ،ص138-122.
_||_Achua, C. F. & Lussier, R. N. (2004). Leadership: Theory, Application, Skill Development. 2 nd Edition, Thomson South-Western.
Antolic(2014) Intolerable Cruelty: A Multilevel Examination of the Impact of Toxic Leadership on
U.S. Military Units and Service Members. American Psychological Association. Military Psychology. Vol. 25, No. 6, 588–601.
Bargh, J. A., & Chartrand, T. L. (1999). The unbearable automaticity of being. American Psychologist, 54: 462–479.
Brennan, A., Ferris, P., Paquet, S. & Kline, T. (2003). The Use and Abuse of Power in Leadership. University of Calgary. Prepared for the Canadian Forces Leadership Institute. Kingston, Ontario.
Bolino, M. C. (1999). Citizenship and impression management: good soldiers or good actors? Academy of Management Review, 24(1), 82-98.
Bolino, M. C., & Turnley, W. H. (1999). Measuring impression management in organizations: A scale development based on the Jones and Pittman taxonomy. Organizational Research Methods , 2 (2), 187-206.
Bolino, M., Klotz, A.C., & Daniels, D. (2014). The impact of impression management over time. Journal of Managerial Psychology, 29(3), 266-284.
Bozionelos,nikos .(2004).The big five of personality and work involvement. Journal of managerial psychology,v.19,pp 69-81.
Cox, B. D. (2010). Differential functioning by high and low impression management groups on a big five applicant screening tool. Unpublished Doctoral Dissertation, the Graduate Faculty of Auburn University.
Drory, A., Zaidman, N. (2007). “Impression management behavior: effects of the organizational system”, Journal of Managerial Psychology, Vol 22, No. 3, pp. 290-308.
Frunham, A. & Taylor, J. (2011). The Dark Side of Behaviour at Work: Understanding and Avoiding Employees Leaving, Thieving and Deceiving. Paul The Toxic Manager, Toowoomba, Queensland, P. Niehus.
Gallus ,Jessica A. Walsh, Benjamin M. van Driel, Marinus. Melissa C. Gouge and Emily Antolic(2014) Intolerable Cruelty: A Multilevel Examination of the Impact of Toxic Leadership on U.S. Military Units and Service Members. American Psychological Association. Military Psychology. Vol. 25, No. 6, 588–601.
Goleman, D. (2000). Emotional Intelligence.New York: Bantam Books.
Grant, A. M., & Mayer, D. M. (2009). Good soldiers and good actors: pro-social and impression anagement motives as interactive predictors of affiliative citizenship behaviors. Journal of Applied Psychology, 94( 4), 900–912.
Harris, Michael M, Lievence, Filip (2004) Selecting Employees for Global Assignment: Can Assessment center Measur cultural Intelligence.
Jai, A. K. (2012). Moderating effect of impression management on the relationship of emotional intelligence and organizational citizenship behavior. Institute of Behavioral and Applied Management.
Katrinli , Alew.Atabay ,Gulem . Gunay ,Gonca .Guneri , Burcu. (2009). Exploring the antecedent of role of job dimention , individualcharacteristics andjob involvement. Journal of nurs manage,v.17, pp 66-73.
Kellerman, B. (2004). HBS Working Knowledge. Interview with Senior Editor, Martha Lagace. September 27.
Lambert ,E., Hogan ,N. , Griffin ,M.,(2009). Being the good soldier : organizational citizenship behavior and commitment among correctional staff. Avaliable at :http : //cjb.sagepub. com.
Lipman-Blumen, J. (2005). The Allure of Toxic Leaders: Why We Follow Destructive Bosses and Corrupt Politicians – and How We Can Survive Them. Oxford University Press.
Nayyar, S., & Raja, N. T. (2012). The impact of impression management behavior on organizational politics among male and female employees in organic and mechanistic organizational systems of Pakistan telecommunication sector.Interdisciplinary Journal of Contemporary Research in Business, 3(9), 914-924.
Peterson, B. (2004). Cultural Intelligence: A Guide to Working with People from Other Cultures.
Prado, William H., (2006), The Relationship between Cultural Intelligence and Perceived Environmental Uncertainty, PhD, University of Phoenix.
Proost, K., Germeys, F., & Schreurs. (2010). When does impression management work: The influence of temporal distance on interviewer evaluations. Hub Research Papers 2011/30, Economics & Management. Pp. 29.
Reed, G. E. (2008). “Toxic Leadership”. Military Review, July–August, 67–71.
Wilson-Starks, K. Y. (2003). Toxic leadership. Transleadership, Inc.
Robbins S. P., Judge T. A (2007). Organizational behavior; New Dehli: Prentice Hall of India.