ارائه مدل سنجش مدیریت سرمایه انسانی در آموزش و پرورش شهرستان بوشهر به منظور ارتقای سطح رتبهبندی معلمان
الموضوعات :نگار زائری 1 , فرانک امیدیان 2 , سیده سپیده جعفری 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت آموزشی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
2 - استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد دزفول، دانشگاه آزاد اسلامی، دزفول، ایران
3 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
الکلمات المفتاحية: آموزش و پرورش, سرمایه انسانی, سرمایه انسانی حرفه ای, رتبه بندی معلمان,
ملخص المقالة :
سرمایه انسانی موضوعی مهم برای تمام سازمان ها و نهادی های آموزشی است. امروزه صاحب نظران به این عقیده رسیدند که سرمایه انسانی نقش اول در توسعه جوامع دارد زیرا وقتی تمام ابزارها و امکانات لازم مهیا باشد و سرمایه انسانی مناسب شکل نگیرد شرایط توسعه اتفاق نخواهد افتاد. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل سرمایه انسانی حرفه ای در آموزش و پرورش به منظور ارتقای سطح رتبه بندی معلمان انجام پذیرفت. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی–بنیادی؛ از نظر روش جمعآوری دادهها توصیفی – پیمایشی و از نظر نوع داده، ترکیبی (کیفی-کمی) بود. جامعۀ آماری بخش کیفی پژوهش، شامل 20 نفر از خبرگان آموزش و پرورش بود که به روش هدفمند، انتخاب شدند. جامعۀ آماری پژوهش در بخش کمی، شامل کلیه معلمان مقطع متوسطه شهر تهران بود که با استفاده از جدول مورگان و نمونه گیری خوشه ای مرحله ای، تعداد 300 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، مصاحبه نیمه ساختار یافته و پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی و پایایی مورد تایید قرار گرفت. روش تحلیل دادهها در بخش کیفی کدگذاری نظری بود و در بخش کمی، از آزمونهایی نظیرتی تک نمونه ای بهره گرفته شد. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که مولفه های تشکیل دهنده ارائه مدل سرمایه انسانی حرفه ای در آموزش و پرورش به منظور ارتقای سطح رتبه بندی معلمان شامل مولفه های مهارتی، نگرشی- اخلاقی و مدیریتی بود. در نهایت مدل مفهومی برای این پژوهش ترسیم گردید. می توان نتیجه گرفت برای ارتقای سرمایه انسانی در آموزش و پرورش و تاثیر آن در نظام رتبه بندی، پرداختن به مولفه های مهارتی، نگرشی- اخلاقی، مدیریتی و مهارتی بسیار قابل توجه است.
_||_