طراحی و ارائه الگوی برنامه درسی «درس مدیریت انرژیهای تجدیدپذیر» با تاکید بر رویکرد پرورشی در دوره اول ابتدایی
الموضوعات :مریم صالحی زاده 1 , مریم سیف نراقی 2 , عزت اله نادری 3
1 - دانشجوی دکتری برنامهریزی درسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استاد تمام گروه علوم تربیتی و روانشناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - استاد تمام گروه علوم تربیتی و روانشناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: الگو, طراحی الگو, دوره ابتدایی, برنامهدرسی, انرژی تجدیدپذیر,
ملخص المقالة :
هدف از مطالعه حاضر طراحی الگوی برنامه درسی مدیریت انرژیهای تجدیدپذیر با رویکرد پرورشی برای دوره اول ابتدایی بود. روش پژوهش حاضر رویکرد کیفی بود. جامعه اماری پژوهش نیز برخی از متخصصان و اساتید دانشگاهی مرتبط با تخصص برنامه درسی بودند که به صورت هدفمند انتخاب شدند. برای اعتبار نتایج نیز ار روش صوری استقفاده شد. برای پاسخگویی به سوالهای تحقیق، در ابتدا نسبت به مطالعه منابع نظری، ادبیات موضوع و تحلیل محتوای این منابع اقدام شد و پس از آن الگوی برنامه درسی مورد نظر طراحی گردید. درگام بعدی از پرسشنامه تکنیک دلفی محققساخته استفاده شد تا نسبت به غربالگری و اخذ نظر متخصصان برنامهریزی درسی، متخصصان انرژیهای تجدیدپذیر و معلمان نمونه دوره اول ابتدایی اقدام شود و سپس با انجام تحلیل آماری مبتنی بر آزمون کندال، الگوی طراحی شده از منظر تخصصان و معلمان غربال شد. نتایج این پژوهش حاکی از این است که تمامی عناصر برای برنامه درسی درس مدیریت انرژیهای تجدیدپذیر (هدف، محتوا، روشهای یاددهی-یادگیری و روشهای ارزشیابی) از تناسب و اهمیت بسیار بالایی برخوردارند و در بخش تحلیل آماری با توجه به مقدار ضرایب کندال و پایان دادن به دورههای دلفی، ابعاد و شاخص های الگوی ارائه شده از حیث تناسب و اهمیت این برنامه درسی، مورد تایید قرار گرفت. لذا بر اساس یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که الگوی مناسب برنامه درسی مدیریت انرژیهای تجدیدپذیر با رویکرد پرورشی برای دوره اول ابتدایی شامل ابعاد اهداف برنامه درسی انرژیهای تجدیدپذیر، محتوای برنامه درسی انرژیهای تجدیدپذیر، روش تدریس برنامه درسی انرژیهای تجدیدپذیر، بازی و نمایش، و روش ارزشیابی برنامه درسی انرژیهای تجدیدپذیر میباشد.
_||_