طراحی و اعتباریابی ابزار سنجش فرهنگ تدریس در نظام آموزش عالی
الموضوعات :ناهید احمدی 1 , مریم تقوایی یزدی 2 , سعید صفاریان همدانی 3
1 - گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
2 - عضو هیات علمی
3 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.
الکلمات المفتاحية: فرهنگ تدریس, اعتبار&rlm, یابی, طراحی, ابزار,
ملخص المقالة :
فرهنگ تدریس به عنوان باور نسبت به توانایی مدرس برای آسان نمودن دستیابی فراگیران به سطوح بالای تفکر یا تفکر مستقل تعریف می شود. این پژوهش با هدف طراحی و اعتبار یابی ابزار سنجش فرهنگ تدریس در نظام آموزش عالی انجام شده است. پژوهش حاضر از نوع آمیخته (کمی و کیفی)، جامعه آماری بخش کیفی شامل اعضای هیات علمی خبره و در بخش کمی شامل کلیه اعضای هیات علمی دانشگاه های آزاد اسلامی مازندران بوده است. نمونه ها در بخش کیفی 13 نفر به روش هدفمند و در بخش کمی 301 نفر به روش تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. پس از مصاحبه با 13 نفر، اشباع داده ها حاصل شد. مقوله ها از طریق مصاحبه، شناسایی و کدگذاری و براساس آن پرسشنامه ای با 3 بعد و 6 مولفه و 54 گویه طراحی شد. پس از آن روایی صوری، محتوایی و سازهایی پرسشنامه بررسی، برای تعیین پایایی پرسشنامه از آزمون های آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی به کمک نرمافزارهای Smartpls4 و spss23 استفاده گردید. ابتدا روایی صوری و محتوایی پرسشنامه بررسی و 16 سوال حذف شد و 38 سوال باقی ماند پس از آن روایی سازه ای مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که بار عاملی تمامی سوالات بالای 6/0 و میانگین واریانس استخراج شده بالای 5/0 و نیز پایایی هر دو ملاک ( آلفای کرونباخ، پایایی ترکیبی) تمام ابعاد بالای 7/0 بوده است و در نهایت پرسشنامه با 38 سوال تایید شد. دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی می توانند از ابزار طراحی شده برای سنجش وضعیت ابعاد فرهنگ تدریس در راستای تقویت و بهبود کیفیت آموزشی استفاده نمایند.