طراحی و اعتباریابی ابزار سنجش فرهنگ تدریس در نظام آموزش عالی
محورهای موضوعی : مدیریت نوآوری های آموزشیناهید احمدی 1 , مریم تقوایی یزدی 2 , سعید صفاریان همدانی 3
1 - گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
2 - عضو هیات علمی
3 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.
کلید واژه: فرهنگ تدریس, اعتبار&rlm, یابی, طراحی, ابزار,
چکیده مقاله :
فرهنگ تدریس به عنوان باور نسبت به توانایی مدرس برای آسان نمودن دستیابی فراگیران به سطوح بالای تفکر یا تفکر مستقل تعریف می شود. این پژوهش با هدف طراحی و اعتبار یابی ابزار سنجش فرهنگ تدریس در نظام آموزش عالی انجام شده است. پژوهش حاضر از نوع آمیخته (کمی و کیفی)، جامعه آماری بخش کیفی شامل اعضای هیات علمی خبره و در بخش کمی شامل کلیه اعضای هیات علمی دانشگاه های آزاد اسلامی مازندران بوده است. نمونه ها در بخش کیفی 13 نفر به روش هدفمند و در بخش کمی 301 نفر به روش تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. پس از مصاحبه با 13 نفر، اشباع داده ها حاصل شد. مقوله ها از طریق مصاحبه، شناسایی و کدگذاری و براساس آن پرسشنامه ای با 3 بعد و 6 مولفه و 54 گویه طراحی شد. پس از آن روایی صوری، محتوایی و سازهایی پرسشنامه بررسی، برای تعیین پایایی پرسشنامه از آزمون های آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی به کمک نرمافزارهای Smartpls4 و spss23 استفاده گردید. ابتدا روایی صوری و محتوایی پرسشنامه بررسی و 16 سوال حذف شد و 38 سوال باقی ماند پس از آن روایی سازه ای مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که بار عاملی تمامی سوالات بالای 6/0 و میانگین واریانس استخراج شده بالای 5/0 و نیز پایایی هر دو ملاک ( آلفای کرونباخ، پایایی ترکیبی) تمام ابعاد بالای 7/0 بوده است و در نهایت پرسشنامه با 38 سوال تایید شد. دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی می توانند از ابزار طراحی شده برای سنجش وضعیت ابعاد فرهنگ تدریس در راستای تقویت و بهبود کیفیت آموزشی استفاده نمایند.
Teaching culture is defined as the belief in the teacher's ability to facilitate learners' achievement of high levels of thinking or independent thinking. This research was done with the aim of designing and validating a tool for measuring teaching culture in the higher education system. The current research is of a mixed type, the statistical population of the qualitative part includes expert faculty members, and the quantitative part includes all faculty members of Islamic Azad Universities of Mazandaran. In the qualitative section, 13 samples were selected using a targeted method, and in the quantitative section, 301 samples were selected using a stratified random method. After interviewing 13 people, data saturation was achieved. The categories were identified and coded through interviews, and based on that, a questionnaire with 3dimensions and 54 items was designed. After that, the face, content and structural validity of the questionnaire was checked, Cronbach's alpha and composite reliability tests were used to determine the reliability of the questionnaire with the help of Smartpls4 and spss23 software. First, the form and content validity of the questionnaire was checked and 16 questions were removed and 38 questions remained, after that the structural validity was examined. The results showed that the factor loading of all questions was above 0.6 and the average extracted variance was above 0.5, as well as the reliability of both criteria of all dimensions was above 0.7and finally the questionnaire Confirmed with 38 questions. Universities and higher education institutions can use the tools designed to measure the state of teaching culture dimensions in order to strengthen and improve educational quality.