ارائه مدل مدیریت کیفیت جامع در دانشگاه آزاد اسالمی
الموضوعات :حق رضا عیوضی 1 , فتاح ناظم 2 , کامران محمدخانی 3 , عباس خورشیدی 4 , امیرحسین محمدداودی 5
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت، واحد امارات، دانشگاه آزاد اسلامی، دبی، امارات
2 - دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
3 - دانشیار، گروه مدیریت، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
4 - استاد، گروه علوم تربیتی، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
5 - عضو هیات علمی
الکلمات المفتاحية: مدیریت , مدیریت کیفیت جامع, دانشگاه آزاد اسلامی,
ملخص المقالة :
: هدف پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل مطلوب مدیریت کیفیت جامع در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی بود. این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی همچنین، به لحاظ نوع دادهها، آمیخته از نوع اکتشافی که در بخش کیفی تحلیل محتوا و در بخش کمی پیمایشی بود و جامعه پژوهش از اساتید دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران بودند. برای انتخاب نمونه از فرمول کوکران استفاده که 113 نفر برآورد و با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل فرم اطلاعات جمعیت شناختی و پرسشنامه محقق ساخته 68 سوالی بود که روایی محتوای آن با نظر متخصصان تایید و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ 94% بدست آمد. داده ها با روش تحلیل عاملی اکتشافی انجام و نتایج حاکی از آن بود که مدیریت کیفیت جامع در دانشگاه آزاد اسلامی سه عامل درونی( با مولفه های محتوی آموزشی و برنامه درسی، رهبری، منابع انسانی، عدالت آموزشی، کیفیت ارزشیابی، بازخورد از عملکرد، کیفیت فناوری اطلاعات و کیفیت فضای کالبدی)بیرونی ( با مولفه های عوامل محیطی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و جغرافیایی) و توسعه کیفیت دانشگاهی و ارزیابی کیفیت( با مولفه های تجاریسازی، مهارت، توسعهی اقتصادی، پاسخگویی و خلق ارزش، توسعه کیفیت دانشگاهی و ارزیابی خدمات) داشت که بار عاملی همه عوامل و مولفه های آنها بالاتر از 40% بود. علاوه بر آن، روایی مولفه ها با روش میانگین واریانس استخراج شده بالاتر از 50% و پایایی آنها با روش آلفای کرونباخ و ترکیبی بالاتر از 70% محاسبه و در نهایت مدل مدیریت کیفیت جامع در دانشگاه آزاد اسلامی ترسیم شد.