تاثیر جذب دانش و چابکی سازمانی بر نوآوری در کسب و کار و فرایند مالی با توجه به نفش تعدیلگری اینرسی سازمانی
الموضوعات : پژوهشنامه اقتصاد و کسب و کارالهام عباسعلی پور نوده 1 , محسن امینی خوزاني 2 , امیر دانشور 3
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد علوم تحقیقات، تهران، ايران
2 - استاديار گروه مهندسي مالي، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد شهر قدس، تهران، ايران
3 - استاديار گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد علوم تحقیقات، تهران، ايران
الکلمات المفتاحية: اینرسی سازمانی, جذب دانش, چابکی سازمانی, نوآوری در کسب و کار, فرایند مالی,
ملخص المقالة :
این تحقیق با هدف بررسی تاثیر جذب دانش و چابکی سازمانی بر نوآوری در کسب و کار و فرایند مالی با توجه به نفش تعدیلگری اینرسی سازمانی انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر مدیران ارشد و کارکنان مالی شرکتهای زیر مجموعه هلدینگ خلیج فارس بودند. نمونه آماری تحقیق 165 نفر از مدیران ارشد و کارکنان مالی شرکتهای زیر مجموعه هلدینگ خلیج فارس در نظر گرفته شد که به همین تعداد پرسشنامه تکمیل گردید. اطلاعات گردآوریشده توسط پرسشنامهها بهوسیله نرمافزار SPSS24 و Smart PLS3 با استفاده از مدل سازی معـادلات ساختاری مورد تجزیه و تحليل قرار گرفت. تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع آوری شده از پرسشنامه های تحقیق در سطح اطمینان 95 درصد نشان داد بین جذب دانش و نوآوری در کسبوکار و فرایند مالی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد، یعنی با افزایش جذب دانش میزان نوآوری در کسبوکار و فرایند مالی افزایش خواهد یافت. بین چابکی سازمانی و نوآوری در کسبوکار و فرایند مالی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد یعنی با افزایش چابکی سازمانی میزان نوآوری در کسبوکار و فرایند مالی افزایش خواهد یافت. اینرسی سازمانی در رابطه بین جذب دانش و نوآوری در کسبوکار و فرایند مالی نقش تعدیلگر معناداری ایفا نمیکند. اینرسی سازمانی در رابطه بین چابکی سازمانی و نوآوری در کسبوکار و فرایند مالی نقش تعدیلگر معناداری ایفا نمیکند.
1. آقاداود، سیدرسول؛ حاتمی، محمود و حکیمینیا، بهزاد. (1389). بررسی عوامل مؤثر بر نوآوری سازمانی در میان مدیران (مطالعه موردی مدیران ارشد مخابرات استان اصفهان). فصلنامه تخصصی علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر، 4(11)، 127-170.
2. امینی، علیرضا؛ فتاحی، حمیدرضا و دولتشاه، پیمان. (1398). استراتژيهاي نوآوري، موفقیت کارآفرینانه و نقش میانجی ظرفیت جذب دانش. پژوهشهاي مدیریت منابع سازمانی، 9(4)، 1-21.
3. باستانی فرد، حمید و چاوش باشی، فرزانه. (1400). تحليل عوامل موثر بر عملكرد بازاريابي با تاكيد بر قابليتهاي بازاريابی بنگاه هاي اقتصادي و خدماتي شهر؛ (نمونه موردي: شركت سينجرگاز). مجله مدیریت شهری. شماره42.
4. تمرتاش، علی اصغر؛ صابری، علی و خسروی، ابوالفضل. (1400). بررسی تأثیر اینرسی سازمانی بر تنبلی سازمانی و آنومی سازمانی در دانشگاه تهران. مديريت فرهنگ سازماني، 19(4)، 609-630.
5. پرهیزگار، محمدمهدی؛ فروزنده دهکردی، لطفاله؛ جوکار، علیاکبر و درینی، ولیمحمد. (1392). شناسایی عوامل موثر بر نوآوري سازمانی با تکیه بر پارادایم نوآوري باز مطالعه موردي: صنعت نشر کشور. فصلنامه علمی-پژوهشی مطالعات مدیریت صنعتی، 11(31)، 101-125.
6. جعفری، سیدمحمدباقر؛ محمدی دورباش، زهرا و میرزائی، اشرف. (1397). تأثیر اینرسی سازمانی بر نوآوری و نوآوری بر عملکرد. فصلنامه مدیریت توسعه فناوری، 6(4)، 153-175.
7. حاجی پور، بهمن؛ جعفری زاده، فروز و رحیمی، فرج اله. (1399). تاثير جهت گيري راهبردي و قابليت هاي بازاريابی بر عملکرد صادراتی. مجله چشم انداز مدیریت بازرگانی. شماره22.
8. حسینپور، مهدی؛ جمشیدی، محمدجواد؛ محمدیفر، یوسف و بهور، شهین. (1399). بررسی تأثیر نوآوري استراتژیک بر عملکرد نوآورانه با نقش تعدیلگر محیط تجاري (موردمطالعه: شرکتهاي کوچک و متوسط کرمانشاه). فصلنامه علمی –پژوهشی کارافن، 17(5)، 177-194.
9. حسینی، مهری؛ موسی خانی، مرتضی و سخدری، کمال. (1401). علم سنجی مطالعات تاثير نوآوری مدل کسب و کار بر عملکرد مالی. فصلنامـه علمي پژوهشي دانش سرمايهگـذاري، 11(41)، 49-73.
10. خلیلنژاد، شهرام؛ زارع، رحیم و وطنپرست، امیر. (1399). تأثیر ظرفیت جذب دانش بر نوآوري استراتژیک با در نظر گرفتن نقش تعدیلگر جهتگیري استراتژیک. مدیریت بهرهوری، 14(53)، 163-181.
11. داورپناه، سیدهدایتاله؛ سیادت، سیدعلی و یدالهی دهچشمه و آرش. (1400). الگوی ساختاری روابط علّی بین نوع جهانبینی رهبری و نوآوری سازمانی با نقش میانجی هشیاری سازمانی (موردمطالعه: کارکنان اداری دانشگاه اصفهان). مدیریت بهرهوری، 15(1)، 107-136.
12. رحیمی، مجتبی. (1399). نقش واسطه ای چابکی سازمانی در رابطه بین مدیریت دانش و نوآوری سازمانی در بین کارکنان شهرداری منطقه ده شیراز. پژوهش های کاربردی در مدیریت و حسابداری، 5(20 )، 23-33.
13. رشیدى، مهدى؛ بنى هاشمى، سید على و موسوي، سید ذبیحاالله. (1400). ارائه مدل ساختاري تأثیر ظرفیت سازمانی بر چابکی سازمانی با نقش میانجیگري انسجام سازمانی. توسعه سازمانی پلیس، 18(77)، 113-140.
14. زکیپور، مهدی؛ رستمی، مهدی و ساعی نیا، حمیرا. (1395). ارتقاي چابکی سازمانی از طریق کارکردهاي مدیریت منابع انسانی (مورد کاوي: شرکت توسعه صنایع ریلی گسترش). فصلنامه مطالعات منابع انسانی، 6(19)، 27-45.
15. سرلک، محمدعلی؛ دل انگیزان، سهراب و کاکه برایی، اسماعیل. (1395). بررسی عوامل مؤثر بر ایجاد سازمانهاي چابک بر اساس الگوي گلدمن و ناگل. مجله مدیریت توسعه و تحول، 24، 1-10.
16. کاظمی، مصطفی و پور، سمیرا. (1391). بررسي تاثيركارآفريني و كسب و كار محوري بر نوآوري و ارزش مشتري. فصلنامه علمي- پژوهشي تحقيقات بازاريابي نوين، 2(2)، 51-68.
17. مام صالحی، پرویز؛ پرندین، کاوه و کرمی، غلامرضا. بررسي وضعيت قابليت هاي چابکي در ادارات امور مالياتي استان آذربايجان غربي. حسابداری دولتی، 5(2)، 101-108.
18. مالمیر، آمنه و نوروززاده، احد. (1400). نقش میانجی چابکی سازمانی در رابطه با مدیریت دانش و پیشرفت سازمان. توسعه سازمانی پلیس، 18(76)، 101-120.
19. محمدیمقدم، یوسف؛ محبی، علی و محمدیمقدم، یحیی. (1392). الگوي بهکارگیري قابلیتهاي مدیریت دانش در دانشآفرینی و نوآوريهاي پلیسی. فصلنامه علمی-پژوهشی آموزش در علوم انتظامی، 1(1)، 1-22.
20. موسوي، سيد نجمالدين؛ نظرپوري، امير هوشنگ؛ ساعدي، عبداله و شريعتنژاد، علي. (1394). بررسي تأثير رفتار هم خلقي ارزش مشتري بر ارائه خدمات نوآورانه در سازمان؛ تبيين نقش رفتار شهروندي و رفتار مشاركتي. راهبردهای بازرگانی (دانشور رفتار)، دو فصلنامه علمي پژوهشي دانشگاه شاهد، 22(5)، 15-28.
21. مومنی، مریم؛ هوشنگ نظرپوری، امیر و موسوی، سید نجم الدین. (1399). بررسی تأثیر مدیریت دانش مشتری بر ظرفیت نوآوری با نقش میانجی ظرفیت جذب دانش. پژوهش نامه مدیریت تول، 12(23)، 145-168.
22. موغلی، علیرضا و طلایی، منیژه. (1396). بررسی رابطه ی نوآوری با قابلیت بازاریابی و سرمایه رابطه ای و توانمندسازی کارکنان. کنفرانس بین المللی مدیریت و کارآفرینی آلمان، برلین.
23. نعمتیان، محمود و الهام دارمی، (۱401). بررسی رابطه بین قابلیت های بازاریابی و عملکرد بازاریابی بین الملل بنگاه های اقتصادی کوچک و متوسط شهرستان آبادان، دهمین کنفرانس بین المللی اقتصاد و مدیریت، رشت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت.