تغییرات آب و هوایی و اقدامات در جهت سازگاری با آن: در کشورهای سوئد و نروژ
الموضوعات :
1 - گروه محیط زیست، واحد الکترونیکی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 - گروه جغرافیا، واحد ماهشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، ماهشهر، ایران. * (مسوول مکاتبات)
الکلمات المفتاحية: تغییرات اقلیمی, مخاطرات طبیعی, گازهای گلخانهای, سوئد, نروژ.,
ملخص المقالة :
زمینه و هدف: تغییرات آب و هوایی حلقه واسط میـان تخریـب و آلودگی محیط زیست از یـک سـو و بـه خطـر افتـادن حیات انسانها و کره خاکی از سوي دیگر است. بـهایـن معنا کهاین پدیده، از یک طرف، معلول تخریب محیط زیسـت اسـت و از سـوي دیگـر عـاملی بـراي تهدیـد موجودیت انسان، لذا بـا قطـع ایـن زنجیـره، تهدیدات زیست جمعی، از سر انسـان تـا حـد زیـادي رخت بر میبندد. هدف از این پژوهش مطالعه اقدامات کشورهای سوئد و نروژ در جهت سازگاری با تغییرات اقلیمی است.
روش بررسی:این مطالعه به لحاظ ماهیت توصیفی- تحلیلی، از لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ داده کیفی به شمار میرود. روش گردآوری اطلاعات از طریق مطالعه اسناد، مدارک، مقالات و کتب دراین زمینه میباشد که در سال ۱۴۰۲ انجام شده است.
یافتهها: در سوئد اقداماتی به مانند برگزاری کنفرانسهاو کمپینهای مختلف در خصوص حفاظت از محیط زیست، جایگزین کردن منابع انرژی تجدیدپذیر به جای سوختهای فسیلی، ایجاد شهرهای سبز، برقی کردن اتوبوسها، قطارها، مترو و ترامواها، معرفی سازگاری آب به عنوان مکملی برای کاهش، پیش بینی مخاطرات طبیعیآینده با استفاده از سناریوها، استفاده از ابزارها و منابع جهت حرکت به سمت ریسکسازی، تاکید بر دانش تخصصی اجرا میگردد. در نروژ اقداماتی به مانند سیاستهای تنبیهی اخذ مالیاتهای سنگین از صنایع آلاینده در بخش صنعت و کشاورزی، اقدامات تشویق کننده برای استفاده از انرژیهای پاک، کمک به توسعه فناوریهای مرتبط با جایگزین نمودن انرژیهای پاک، استفاده از هیدروژن برای کربن زدایی از بخش صنایع آلاینده، فناوری اخذ و ذخیره سازی کربن نیز یک فناوری بسیار بالا برای کربن زدایی از صنایع است که نروژ تجربه 25 سالهای دراین صنعت دارد، توسعه واردات خودروهای صرفا الکتریکی اجرا میگردد. سیاست جذب و ذخیره کربن(CCS) نروژ تاکنون در پنج مرحله متمایز تکامل یافته است.
بحث و نتیجهگیری: توسعه پایدار" یک اولویت دائمی و محوری در سیاست داخلی و خارجی در کشورهای نروژ و سوئد میباشد که جلوهای مهم از نحوه حکمرانی این دو کشور است. بخش اعظمی از برنامههای توسعه دولتهایاین دو کشور در چارچوب مفهوم کلان توسعه پایدار و مصادیق آن همچون تلاش برای "مقابله با تغییرات اقلیمی ناشی از انتشار گازهای گلخانهای"، "تحقق صد درصدی تامین انرژی کشور از منابع تجدید شونده"،"استفاده از فناوریهای نوین و پاک در تولید محصولات و فرآوردههای غذایی"، توجه به "پاکیزگی و بهره برداری صحیح و بهینه از اقیانوسها" و همچنین عضویت و نقش فعالانه در پیمانهای جهانی و منطقهای همچون "معاهده جهانی پاریس" یا "توافق سبز اروپایی" میباشد.
1. Randhawa, A. Kumar, A. (2017), Exploring sustainability of smart development initiatives in India, Int. J. Sustain. Built Environ. 6 (2), 701–710, https:// doi.org/10.1016/J.IJSBE.2017.08.002.
2. Koc, M. Acar, A. (2021). Investigation of urban climates and built environment relations by using machine learning, Urban Clim. 37. 100820, https:// doi.org/10.1016/J.UCLIM.2021.100820
3. Johnston, P. (2012), Climate Risk and Adaptation in the Electric Power Sector Electric Power Sector, Mandaluyong City, Metro Manila, Philippines, Aug. 08,
4. Lin, B.B. (2021) Integrating solutions to adapt cities for climate change, Lancet Planet. Health. 5 (7) e479–e486 https://doi.org/10.1016/S2542-5196 (21)00135-2, Jul.
5. Holz-Rau, C. Scheiner, J. (2019) Land-use and transport planning – a field of complex cause-impact relationships. Thoughts on transport growth, greenhouse gas emissions and the built environment, Transport Pol. 74. 127–137, https://doi.org/10.1016/J.TRANPOL.2018.12.004.
6. Dong, Y. M. Coleman, S.A. Miller, (2021), Greenhouse gas emissions from air conditioning and refrigeration service expansion in developing countries, Ann. Rev. Environ. Resour. 46, 59–83, https://doi.org/10.1146/annurev-environ-012220-034103.
7. Anderson, J.E. Wulfhorst, G. Lang, W. (2015), Energy analysis of the built environment—a review and outlook, Renew. Sustain. Energy Rev. 44, 149–158, https://doi.org/10.1016/J.RSER.2014.12.027.
8. Schulz, A. Zia, A. Koliba, C. (2015), Adapting bridge infrastructure to climate change: institutionalizing resilience in intergovernmental transportation planning processes in the Northeastern USA, Mitig. Adapt. Strategies Glob. Change 22 (1), 175–198, https://doi.org/10.1007/s11027-015-9672-x.
9. Ness, D.A. Xing, K. (2017), Toward a resource-efficient built environment: a literature review and conceptual model, J. Ind. Ecol. 21 (3), 572–592, https://doi.org/10.1111/JIEC.12586
10. Hunt, A. Watkiss, P. (2011) Climate change impacts and adaptation in cities: a review of the literature, Clim. Change 104 (1), 13–49, https://doi.org/ 10.1007/s10584-010-9975-6.
11. Rathnayaka, B. Siriwardana, C. D. Amaratunga, R. Haigh, D. Robert, F, (2023), Climate change impacts on built environment: a systematic review, Lect. Notes Civ. Eng. 266. 443–459, https://doi.org/10.1007/978-981-19-2886-4_31.
12. van Bueren, E. H. van Bohemen, L. Itard, H. Visscher, (2012), Sustainable urban environments: an ecosystem approach, Sustain. Urban Environ. An Ecosyst. Approach 1–429, https://doi.org/10.1007/978-94-007-1294-2/COVER
13. Perera, U.S. Siriwardana, C. Pitigala Liyana Arachchi, I.S. (2022), Development of critical infrastructure resilience index for cities in Sri Lanka, Int. J. Disaster Resil. Built Environ. https://doi.org/10.1108/IJDRBE-01-2022-0007, ahead-of-p, no. ahead-of-print, Jan.
14. Varianou Mikellidou, C. L.M. Shakou, G. Boustras, C. Dimopoulos, (2018), Energy critical infrastructures at risk from climate change: a state-of-the-art review, Saf. Sci. 110 110–120, https://doi.org/10.1016/j.ssci.2017.12.022
15. Solecki, W. (2015), A conceptual framework for an urban areas typology to integrate climate change mitigation and adaptation, Urban Clim. 14, 116–137, https://doi.org/10.1016/J.UCLIM.2015.07.001European Environment Agency (EEA), 2021;
16. Palermo, A, Pescaroli, G. Alexander, D. (2022), Critical infrastructure, panarchies and the vulnerability paths of cascading disasters, Nat. Hazards 82 (1), 175–192, https://doi.org/10.1007/S11069-016-2186-3/FIGURES/3
17. Hurlimann, G. Mastroianni, E. J. Lancaster, B. Korkmann, A. Opdyke, W. (2021), Beitelmal, Mitigating infrastructure disaster losses through asset management practices in the Middle East and North Africa region, Int. J. Disaster Risk Reduc. 53 102011, https://doi.org/10.1016/J.IJDRR.2020.102011
18. Maleki, Reza, Rai, Massoud, (2024), The role of ethical principles in climate obligations from the perspective of international law, Ethical Research Quarterly (Iranian Islamic Studies Association), No. 52, Volume 13, pp. 159-176.
19. Ayram, Mansour, Salimi Turkmani, Hojjat, Musazadeh, Mohammad (2024), the position of soft law in the legal regime of climate change from the perspective of legal positivism, Scientific Journal of Legal Research, Vol 22, No 53, pp. 331-358.
20. Hajzadeh, Hadi, (2019), an analysis of the legal requirements to deal with climate change from the perspective of international treaties and domestic laws, Climate Change Research, Vol 1, No 2, pp. 55-78.
21. IPCC, Climate Change 2014: Synthesis Report, 2015 Feb. 18, 2022. Available: https://ar5-syr.ipcc.ch/ipcc/ipcc/resources/pdf/IPCC_ SynthesisReport.pdf.Mastroianni et al, 2021:
22. Pescaroli & Alexander, 2016
23. Zen, I.S. Al-Amin, A. Doberstein, QB. (2019), Mainstreaming climate adaptation and mitigation policy: towards multi-level climate governance in Melaka, Malaysia, Urban Clim. 30, 100501, https://doi.org/10.1016/J.UCLIM.2019.100501Dowling et al, 2013
24. Working Group, Contribution to the Sixth Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change, “Climate Change 2021: the Physical Science Basis” [Online]. Available:https://www.ipcc.ch/report/ar6/wg1/downloads/report/IPCC_AR6_WGI_Full_Report.pdf, 2021.
25. Salimi, M. Al-Ghamdi, S.G. (2020), Climate change impacts on critical urban infrastructure and urban resiliency strategies for the Middle East, Sustain. Cities Soc. 54, 101948, https://doi.org/10.1016/J.SCS.2019.101948.
26. Schaeffer, R. (2012), Energy sector vulnerability to climate change: a review, Energy 38 (1), 1–12, https://doi.org/10.1016/J.ENERGY.2011.11.056
27. Rahmati, Reza, (2024), Sweden; A small government but a moral superpower, Government Studies Quarterly, Year 9, Number 33, pp. 75-112.
28. Arias, S., (2022). Who Securitizes? Climate Change Discourse in the United Nations. Int. Stud. Q. 66 (2) https://doi.org/10.1080/13549839.2012.732048.
29. Ciscar, J.-C. Dowling, P. (2014), Integrated assessment of climate impacts and adaptation in the energy sector, Energy Econ. 46, 531–538, https:// doi.org/10.1016/j.eneco.2014.07.003.
30. Dowling, P. (2013), The impact of climate change on the European energy system, Energy Pol. 60, 406–417, https://doi.org/10.1016/ J.ENPOL.2013.05.093.
31. Elander, I., (2022). Urban Renewal, Governance and Sustainable Development: More of the Same or New Paths? Editorial. Sustainability 14 (3), 1528. https://doi.org/ 10.3390/su14031528
32. Emmers, R., 2019. Securitization. In: Collins, Al. (Ed.), Contemporary Security Studies. Oxford University Press, Oxford, pp. 173–187.
33. Government offices of Sweden, 2022a. The Swedish model of government administration. https://www.government.se/how-sweden-is-governed/the-swedish-modelof-government-administration/.
34. Government offices of Sweden, 2022b. Myndigheter. https://www.regeringen.se/lattlast-information-om regeringen-och-regeringskansliet/myndigheter/.
35. Government offices of Sweden, 2022c. L¨ ansstyrelserna. https://www.regeringen.se/myndigheter-med flera/lansstyrelserna/.
36. Geden, O. (2016), The Paris Agreement and the inherent inconsistency of climate policymaking, Wiley Interdiscip. Rev. Clim. Change, 7 (6). 790–797.
37. Malalgoda, C. Amaratunga, D. Haigh, R. (2014), Challenges in creating a disaster resilient built environment, Procedia Econ. Finance 18, 736–744, https://doi.org/10.1016/S2212-5671(14)00997-6.