مدلسازی کیفی استراتژی آموزش و توسعه در بانک سپه ایران با تاکید بر تغییر ساختار سازمانی
الموضوعات :
1 - گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد آستارا، آستارا، ایران
الکلمات المفتاحية: استراتژی, آموزش و توسعه, بانک سپه, تغییر ساختار سازمانی,
ملخص المقالة :
نظر به ادغام صورت گرفته در بانک سپه و اهمیت امر آموزش و توسعه برای کارکنان جهت نیل به اهداف سازمانی، این تحقیق با هدف مدل سازی کیفی آموزش و توسعه در بانک سپه ایران با تاکید بر تغییر ساختار سازمانی صورت پذیرفت. روش تحقیق، مطالعه موردی و از نوع تحقیق کیفی است و ابزار گردآوری نیز مصاحبه نیمهساختار یافته میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر، مدیران استانها، مدیریت امور نواحی، مدیریت امور سرمایه انسانی، مدیران بانک سپه و اعضای هیأت علمی رشته مدیریت دولتی دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان به تعداد 543 نفر میباشد. مشارکت کنندگان تحقیق، با روش نمونهگیری هدفمند، 22 نفر شامل 15 مدیر در سطوح مختلف بانک سپه و 7 استاد دانشگاه انتخاب گردیدند. در نهایت هنگامیکه گردآوری دادهها به حالت اشباع رسید، فرایند مصاحبه و گردآوری دادهها متوقف گردید. شیوه جمعآوری دادهها، مصاحبهها، از نوع نیمه ساختاریافته بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل محتوا استفاده گردید و کدگذاری باز، محوری و گزینشی مصاحبهها با نرم افزار مکس کیودای 2020 صورت پذیرفت. یافتههای تحقیق بیانگر آن بود که برای مدلسازی کیفی استراتژی آموزش و توسعه در بانک سپه ایران با تاکید بر تغییر ساختار سازمانی، بایستی به نیازهای آموزشی،اثر بخشی آموزشی و مسیر پیشرفت شغلی، توجه ویژهای نمود.
• استوارت، گِ.ا؛کنت جی،ب؛ (1398).مدیریت منابع انسانی پیوند استراتژی و عمل( ترجمه اعرابی،محمد.، و فیاضی، م)، چاپ نهم، تهران: انتشارات مهکامه.
• زمانی، عباس؛ تقی پور، فائزه؛ اسماعیلی، رضا. (1400). تحلیل محتواي کیفی موانع شفافیت در رسانههاي خبري ایران. رسانه و فرهنگ، (2)11: 238-199.
• قدیانی، حسین؛ (1398). طراحی مدل شبکه اجتماعی همکاری علم و فناوری نخبگان (مورد مطالعه: دانشگاه، صنعت، بازار، فناوری اطلاعات)، رساله دکتری، دانشگاه علامه طباطبائی، دانشکده مدیریت و حسابداری.
• محمودی شن، غلامرضا؛ الحانی، فاطمه؛ احمدی، فضل اله؛ کاظم نژاد، انوشیروان؛(1388). مضامین اخلاقی درسبک زندگی حرفهای پرستاران: یک مطالعهی کیفی به شیوهی تحلیل محتوای استقرایی. اخلاق و تاریخ پزشکی ایران.; (۴)2 :۶۳-۷۸
• Agusta, N. F., & Azmy, A. (2023). Servant Leadership and Career Development: Supporting Employee Growth. In International Journal of Multicultural and Multireligious Understanding (Vol. 10, Issue 12). International Journal of Multicultural and Multireligious Understanding (IJMMU). pp350-360 https://doi.org/10.18415/ijmmu.v10i12.5320
• Armstrong, M. (2013). A Handbook of Human Resources Management Practice, 13th edition, Kogan Page, London. www.koganpage.com
• Barinua, V., & Akpan, E.C . (2022). Human Capital Development Strategy and Productivity. International Journal of Advances in Engineering and Management (IJAEM), 4(5), 233-241.pp 233-241. DOI: 10.35629/5252-0405233241
• Crano, W. D., Brewer, M. B., & Lac, A. (2023). Content Analysis. In Principles and Methods of Social Research, Routledge, New York
• Dewi, L., Utomo, N., & Puspitasari, F. (2024). Evaluating the Impact of Training and Skill Development Programs on Employee Performance in Private Banks. Research Square Platform LLC. https://doi.org/10.21203/rs.3.rs-3832506/v1
• Gupta, j.k. (2024). Approaching Training and Skilling Human Resource in Public Sector, Journal of Engineering & Technology Education, Vol. 17, No. 1
• Hosen, S., Hamzah, S. R., Arif Ismail, I., Noormi Alias, S., Faiq Abd Aziz, M., & Rahman, M. M. (2024). Training & development, career development, and organizational commitment as the predictor of work performance. In Heliyon (Vol. 10, Issue 1, p. e23903). Elsevier BV. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2023.e23903
• Hasan, M. M., & Ara Chowdhury, S. (2023). ASSESSING THE INFLUENCE OF TRAINING AND SKILL DEVELOPMENT INITIATIVES ON EMPLOYEE PERFORMANCE: A CASE STUDY OF PRIVATE BANKS IN DHAKA, BANGLADESH. In Malaysian Business Management Journal (Vol. 2, Issue 2, pp. 74–79).Zibeline International Publishing .https://doi.org/10.26480/mbmj.02.2023.74.79
• Joseph, dr.v., Meenakshi. N. (2024). Role of human capital development in employee adaptability towards change. Parishodh Journal, Volume IX, Issue III, PP. 760-767
• Jha, Dr. A. K. (2020). Training and development program and its benefits to employee and organization: A conceptual study. In International Journal of Research in Human Resource Management (Vol. 2, Issue 2, pp. 27–31). Comprehensive Publications. https://doi.org/10.33545/26633213.2020.v2.i2a.43
• Khan, S. A., Rajasekar, J., & Al-Asfour, A. (2015). Organizational Career Development Practices: Learning from an Omani Company. In International Journal of Business and Management (Vol. 10, Issue 9). Canadian Center of Science and Education.pp1-11 https://doi.org/10.5539/ijbm.v10n9p88
• Merriman, S. E., Plant, K. L., Revell, K. M. A., & Stanton, N. A. (2023). A new approach for Training Needs Analysis: A case study using an Automated Vehicle. In Applied Ergonomics (Vol. 111, p. 104014). Elsevier BV. pp 1-22 https://doi.org/10.1016/j.apergo.2023.104014
• Mampuru, M.P., Mokoena, B.A., & Isabirye, A.K. (2024). Training and development impact on job satisfaction, loyalty and retention among academics. SA Journal of Human Resource Management/SA Tydskrif vir Menslikehulpbronbestuur, 22(0), a2420,PP1-10. https://doi.org/10.4102/sajhrm.v22i0.2420
• Saqlain Sher, Abbas, U., Rao Arif Mahmood Khan, Khan, N., Hanzla Ahmed, & Zafar, H. M. A. (2021). Strategic Role of Human Resource Management Policies and Practices in Organizational Change. Zenodo, 20 (4), PP275-294. Shava, G.N., Hleza, S., Tlou, F., Shonhiwa, S., Mathonsi. E .(2021). Qualitative Content Analysis, Utility, Usability and Processes in Educational Research. International Journal of Research and Innovation in Social Science (IJRISS). V(VII). 553-558. https://doi.org/10.5281/ZENODO.5869923
• Shava, G.N., Hleza, S., Tlou, F., Shonhiwa, S., Mathonsi. E .(2021). Qualitative Content Analysis, Utility, Usability and Processes in Educational Research. International Journal of Research and Innovation in Social Science (IJRISS). V(VII). 553-558. https://www.researchgate.net/publication/355186712
• Siddiqui, D. A., & Sahar, N. (2019). The Impact of Training & Development and Communication on Employee Engagement¬ – A Study of Banking Sector. In Business Management and Strategy (Vol. 10, Issue 1, p. 23). Macrothink Institute, Inc. https://doi.org/10.5296/bms.v10i1.14592
• Sylvester, I., & Chigozie, M.P. (2016). EFFECTIVENESS OF HUMAN RESOURCES TRAINING AND DEVELOPMENT STRATEGY AS A MOTIVATION IN MANUFACTURING FIRMS IN ENUGU STATE. International Research Journal of Human Resources and Social Sciences, 3(6), 150-168.
• Triandani, S., & Anggriani, I. V. (2015). The Effect of Career Paths and Career Planning toward Career Development of Employees: A Case Study Penetentiary Office In Pekanbaru. In Proceedings of the International Conference on Economics and Banking. International Conference on Economics and Banking (iceb-15). Atlantis Press. https://doi.org/10.2991/iceb-15.2015.60
• Zafar, Q., Haider, S.N., Janjua, Q.R., Qureshi, A.H., DR. Ashraf, H.A., Ali, A., Mutupha, J.F. (2023). Nexus of Employees Engagement between Talent Management and Career Development, RUSSIAN LAW HOURNAL (Vol. XI, Issue 4, pp. 38–47).