تحلیل آمیخته بازار روستایی برای عامل کنترل بیولوژیک آفت ساقه خوار برنج در شهرستان فومن
الموضوعات : پژوهشهای اقتصاد روستا
1 - استادیار اقتصاد کشاورزی، گروه مدیریت کشاورزی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رشت
الکلمات المفتاحية: برنجکاری, مبارزه بیولوژیک, عناصر بازار,
ملخص المقالة :
در کشور ما، ضرورت انجام کنترل اصولی آفات، بیماری ها و علف های هرز با تأکید بر رعایت مسائل زیستمحیطی و حفظ سلامت و بهداشت افراد جامعه بیشازپیش احساس می شود. در این تحقیق به بررسی تأثیر عناصر آمیخته بازار روستایی برافزایش استفاده از عامل کنترل بیولوژیک ساقه خوار برنج در بین کشاورزان برنج کار شهرستان فومن پرداختهشده است. نمونه آماری با استفاده از نمونه گیری خوشه ای سه مرحله ای انتخاب و نمونه شامل 179 برنجکار هست. بهمنظور تجزیهوتحلیل داده ها از آزمون کولموگروف – اسمیرنف و آزمون فریدمن استفاده شد. نتایج نشان داد که هر چهار عنصر آمیخته بازار روستایی بر بازاریابی عامل کنترل بیولوژیک تأثیر دارد. آمیخته توزیع بیشترین اهمیت را در بازاریابی تریکو کارت داشته و سایر اجزای آمیخته بازار شامل قیمت، کیفیت و تبلیغ به ترتیب در رتبه های بعدی قرار دارند. رتبه بندی اجزای تشکیلدهنده آمیختهها، مشخص کرد که توزیع در مکان و زمان مناسب، بیشترین اهمیت و تبلیغات در نشریات کشاورزی و کلاس های آموزشی کم ترین اهمیت را در بین اجزای عناصر بازار روستایی دارند.