تاثیر یادگیری معکوس بر اهمال کاری و کارآمدی تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدایی ناحیه 4 شهر مشهد
الموضوعات :سید محمد حسین حسینی روش 1 , شهریار خرازیان 2
1 - گروه مدیریت آموزشی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران
2 - گروه مدیریت آموزشی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران
الکلمات المفتاحية: اهمالکاری, دانش آموزان مقطع ابتدایی, آموزش به روش یادگیری معکوس, کارآمدی تحصیلی, ناحیه 4 شهر مشهد,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش به روش یادگیری معکوس بر اهمالکاری و کارآمدی تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدایی ناحیه 4 شهر مشهد انجام گرفت. این تحقیق از نوع نیمه آزمایشی با پیش آزمون-پس آزمون و با گروه کنترل(گواه) نابرابر بود. بدین منظور تعداد 30 نفر از دانش آموزان مقطع ابتدایی ناحیه 4 شهر مشهد در سال 1402 با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. از این تعداد، با روش تصادفی 15 نفر در گروه آزمایش و 15 نفر در گروه کنترل قرار گرفتند. تمام شرکتکنندگان پرسشنامه های اهمالکاری تحصیلی سواری (1390) و کارآمدی تحصیلی ژانگ و همکاران (2018) را تکمیل کردند. افراد گروه آزمایش در 14 جلسه 60 دقیقهای، بسته آموزش به روش یادگیری معکوس ارائهشده توسط برگمن و سمز (2012) را دریافت کردند. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار آماری Spss نسخه 23 استفاده شد. نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیره نشان داد که دو گروه پژوهش از نظر میانگین مؤلفههای اهمالکاری و کارآمدی تحصیلی تفاوت معناداری داشتند (001/0P<) و حجم اثر مداخله برای اهمالکاری (0.98) و برای کارآمدی تحصیلی (0.93) بود. همچنین بین دو گروه پژوهش از نظر میانگین مؤلفههای اهمالکاری تحصیلی تفاوت معناداری وجود داشت (001/0P<). حجم اثر مداخله برای اهمالکاری تحصیلی (0.93)، برای اهمالکاری ناشی از خستگی (0.94) و برای اهمالکاری ناشی از بیبرنامه گی (0.90) بود. بین دو گروه پژوهش از نظر میانگین کارآمدی تحصیلی نیز تفاوت معناداری وجود داشت (001/0>P)، و حجم اثر مداخله به میزان 0.75 بود. این بدان معناست که آموزش به روش یادگیری معکوس بر اهمالکاری و کارآمدی تحصیلی دانش آموزان مؤثر بوده، و با تأکید بر تکالیف خارج کلاس و ضبط ویدئویی راهحل مؤثر و مناسبی برای بهبود عملکرد تحصیلی دانش آموزان بوده است.
ابراهیمیان، ملیحه(1396). رابطه سلامت روان با هراس اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانش-آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر مرودشت. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، دانشکده علوم تربیتی، رشته مشاوره مدرسه.
ابوالقاسمی، مهدی؛ محمدی، حسین علی(1399). بررسی تاثیر روش یادگیری معکوس بر روی نگرش و عملکرد در درس ریاضی دوره ابتدایی. فناوری آموزش (فناوری و آموزش)، 15 (1): 8-1.
بایزیدی، هژیر(1401). تأثیر کلاس معکوس بر خودکارآمدی و خودتنظیمی یادگیرندهای ایرانی زبان خارجی. دانشگاه پیام نور استان آذربایجان شرقی، مرکز پیام نور تبریز، پایاننامه کارشناسی ارشد.
برزگر، فهمیده(1398). تاثیر روش تدریس معکوس در درس علوم بر یادگیری و خودپنداره دانش آموزان سال چهارم ابتدایی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور استان تهران، مرکز پیام نور تهران جنوب.
برگمن، جان؛ سمز، ارون(1396). یادگیری معکوس. ترجمه محمد عطاران، مریم فرحمندخانقاه. تهران: موسسه مدارس یادگیرنده مرآت.
پارساسیرت، مهری(1398). مقایسه تاثیر استفاده از روش تدریس معکوس با روش تدریس سنتی در یادگیری و خودکارآمدی تحصیلی درس فارسی دانش آموزان پایه دوم ابتدایی شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور، دانشکده علوم تربیتی، رشته برنامه ریزی درسی.
جوشقان نژاد، فاطمه؛ باقری، محسن(1397). تأثیر کلاس درس معکوس بر انگیزش تحصیلی و یادگیری دانشجویان در درس کامپیوتر. پژوهش در برنامهریزی درسی، 15 (31): 107-95.
حنایی فریمانی، معصومه(1401). تاثیر آموزش معکوس بر خودراهبری و اشتیاق تحصیلی در یادگیری درس زبان عربی دانش آموزان دختر متوسطه اول. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور استان خراسان رضوی، مرکز پیام نور مشهد.
درستیان، میلاد(1400). بررسی تاثیر روش تدریس یادگیری معکوس بر خودکارآمدی تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان پایه چهارم در درس علوم در شهر صحنه سال تحصیلی 1399-1400. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه قم، دانشکده ادبیات و علوم انسانی.
سالاری فر، محمدحسن؛ پاکدامن، شهلا(1388). نقش مولفه های حالت فراشناختی در عملکرد تحصیلی. روانشناسی کاربردی، 3 (4): 112-102.
سمیعی زفر قندی، مرتضی؛ عبدی، کبرا(1401). تأثیر اجرای آموزش معکوس در کلاس درس علوم تجربی بر خودکارآمدی و یادگیری دانشآموزان. مطالعات برنامه درسی، 17 (65): 158-133.
سواری، کریم(1390). ﺳﺎﺧﺖ و اﻋﺘﺒﺎرﻳﺎﺑﻲ آزﻣﻮن اهمالکاری ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ، فصلنامه اندازهگیری ﺗﺮﺑﻴﺘﻲ، 5 (2): 15-1.
شاهمحمدی، نیره؛ سبحانی نژاد، مهدی؛ حجتی، رقیه(1399). اثربخشی روش یادگیری معکوس بر افزایش یادگیری خودراهبرد و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه ششم. پژوهشهای آموزش و یادگیری، 17 (1): 90-77.
شیبانی، مهرانه(1401). بررسی اثربخشی تدریس به شیوه یادگیری کلاس معکوس بر خودراهبری، خودکارآمدی و اضطراب ریاضی دانشآموزان دوره متوسطه. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، دانشکده علوم پایه.
صاحب یار، حافظ؛ گل محمدنژاد، غلامرضا؛ برقی، عیسی(1400). اثربخشی یادگیری معکوس بر درگیری تحصیلی دانشآموزان دوره دوم متوسطه در درس ریاضیات. روانشناسی تربیتی، 17 (59): 316-289.
صحرانشین، علی(1401). تأثیر روش آموزش معکوس بر خودکارآمدی یادگیری، رضایت از یادگیری و تمایل به برقراری ارتباط زبان آموزان ایرانی. دانشگاه سیستان و بلوچستان، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، پایاننامه کارشناسی ارشد.
صفری، یحیی؛ مرزوقی، رحمت الله(1388). مطالعه تجربی بررسی میزان تاثیر آموزش به شیوه فراشناختی بر عملکرد تحصیلی و آگاهی های دانش اموزان در برنامه درسی علوم دوره راهنمایی. دو ماهنامه علمی-پژوهشی دانشگاه آزاد، 16 (39): 54-45.
غلامی، اعظم؛ زارع، حسین؛ فلاح، وحید(1401). تأثیر آموزش معکوس بر میزان انگیزش و یادگیری دانش آموزان در درس زیستشناسی. نشریه پویش، 26 (1): 14-1.
قربان زاده، پدرام(1399). مقایسه تأثیر آموزش معکوس و آموزش سنتی بر اشتیاق تحصیلی درس ریاضی دانش آموزان ابتدایی. رهبری آموزشی کاربردی، 1 (4): 80-69.
الله قلی پور، فاطمه(1401). بررسی یادگیری معکوس دردرس ریاضی برمیزان یادگیری خودراهبر و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر پایه ششم منطقه 12 تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور استان تهران، مرکز پیام نور ری.
معصومی فرد، مرجان؛ محمودی مهری، مهدی؛ سیرت، پارسا(1401). مقایسه تأثیر استفاده از روش تدریس معکوس با روش تدریس سنتی در یادگیری و خودکارآمدی تحصیلی درس فارسی. فناوری آموزش، 16 (2): 261-249.
موسوی، یونس(1402). تاثیر کلاس های معکوس بر استقلال دانش آموزان در یادگیری گرامر درزبان برای یادگیرندگان زبان انگلیسی پایین تر از حد متوسط. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه خوارزمی، پژوهشکده علوم زمین.
میرسندسی، منصوره(1399). امکانسنجی استفاده از تدریس به روش معکوس در ارتقا یاددهی و یادگیری ریاضی در مقطع کارشناسی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده علوم ریاضی.
نظری پور، آنیتا؛ لائی، سوسن(1399). بررسی تأثیر یادگیری معکوس بر خودکارآمدی تحصیلی و یادگیری درس ریاضی دانشآموزان دارای اختلالات یادگیری. مجله مطالعات ناتوانی، ۱۰ (99): 17-7.
یعقوبی، سمیه(1401). بررسی تأثیر آموزش معکوس برمیزان یادگیری دانشآموزان دوره متوسطه اول پایه هشتم در درس علوم. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه خوارزمی، دانشکده مدیریت.
Abeysekera, L., & Dawson, P. (2015). Motivation and cognitive load in the flipped classroom: definition, rationale and a call for research. Higher Education Research & Development, 34 (1): 1-14.
Abuhmaid, A., & Mohammad, A. (2020). The impact of flipped learning on procrastination and students’ attitudes toward IT. Universal Journal of Educational Research, 8 (3), 566–573.
Akçayir, G., & Akçayir, M. (2018). The FC: A review of its advantages and challenges. Computers & Education, 126 (18), 334–345..
Amani, H., Habibi-Kaleybar, R., Farid, A., & Sheykhalizadeh, S. (2021). Meta-Analysis of the Effectiveness of Interventions on test anxiety reduction. Psychol. Res, 17 (21): 45-56.
Archambault, I., & Dupéré, V. (2016). Joint trajectories of behavioral, affective, and cognitive engagement in elementary school. J. Educ. Res, 110, 188–198.
Bandura, A. (1977). Self-efficacy: toward a unifying theory of behavioral change. Adv. Behav. Res. Ther, 84 (7): 139–161.
Brandstätter, V., & Bernecker, K. (2021). Persistence and disengagement in personal goal pursuit. Annu. Rev. Psychol, 73 (21), 271–299.
Broadbent, J. (2017). Comparing online and blended learner’s self-regulated learning strategies and academic performance. Internet High. Educ, 33, 24–32.
Chou, C-P., Chen, K-W., & Hung, C-J. (2021). A Study on Flipped Learning Concerning Learning Motivation and Learning Attitude in Language Learning. Front. Psychol, 12 (21): 453-468.
Chuang, H. H., Weng, C. Y., & Chen, C. H. (2018). Which students benefit most from a FC approach to language learning. British Journal of Educational Technology, 49 (1), 56–68.
Clark, K. R. (2015). The Effects of the flipped model of instruction on student engagement and performance in the secondary mathematics classroom. Journal of Educators Online, 12 (1), 91–115.
Faas, C., Benson, M. J., Kaestle, C. E., & Savla, J. (2018). Socioeconomic success and mental health profiles of young adults who drop out of college. Journal of Youth Studies, 21 (5), 669–686. https://doi.org/10.1080/13676261.2017.1406598.
Gonda, D., Pavloviˇcová, G., Tirpáková, A., & Duriš, V. (2021). Setting Up a Flipped Classroom Design to Reduce Student Academic Procrastination. Sustainability, 13 (21): 8668. https://doi.org/10.3390/su13158668
Hew, K. F., Bai, S., Dawson, P., & Lo, C. K. (2021). Meta-analyses of flipped classroom studies: A review of methodology. Review of Educational Research, 33 (21), 33–51.
Hu, X., Zhang, H., Song, Y., Wu, C., Yang, Q., Shi, Z., et al. (2019). Implementation of flipped classroom combined with problem-based learning: An approach to promote learning about hyperthyroidism in the endocrinology internship. BMC Med. Educ. 19:290.
Huang, Y. M., Silitonga, L. M., & Wu, T. T. (2022). Applying a business simulation game in a flipped classroom to enhance engagement, learning achievement, and higher-order thinking skills. Computers & Education, 1 (22), 183–202.
Kandemir, M. (2014). The predictors of academic procrastination: responsibility, attributional styles regarding success/failure, and beliefs in academic self-efficacy. Egitim Ve Bilim-Education And Science, 39 (4), 99–114.
Kapur, M., Hattie J, Grossman I and Sinha T (2022) Fail, flip, fix, and feed – Rethinking flipped learning: A review of meta-analyses and a subsequent meta-analysis. Front. Educ, 7:956416.
Karagöl, I., & Esen, E. (2019). The effect of flipped learning approach on academic achievement: A meta-analysis study. H.U. J. Educ. 34, 708–727.
Klassen, R., & Tze, V. (2014). Teachers’ self-efficacy, personality, and teaching effectiveness: A meta-analysis. Educational Research Review, 12 (14), 59–76.
Klingsieck, K. B., Grund, A., Schmid, S., & Fries, S. (2013). Why students procrastinate: A qualitative approach. Journal of College Student Development, 54 (4), 397-412.
Klingsieck, K.B., Grund, A., Schmid, S., & Fries, S. (2013). Why students procrastinate: A qualitative approach. J. Coll. Stud. Dev, 54, 397–412.
Krispenz, A., Gort C., Schultke L., & Dickhauser O. (2019). How to reduce test anxiety and academic procrastination through inquiry of cognitive appraisals: a pilot study investigating the role of academic self-efficacy. Front. Psychol. 10:1917.
Lei, H.; Cui, Y.; Zhou, W. Relationships between student engagement and academic achievement: A meta-analysis. Soc. Behav. Personal. Int. J. 2018, 46, 517–528.
Li, Zhiyong., logo, EMAIL., & Wang, Yang. (2023). Adopting online flipped teaching to improve learner engagement in an English for specific purposes (ESP) course in China: a mixed-methods study. From the journal Journal of China Computer-Assisted Language Learning, 23 (13): 5-19.
Liang, H., & Chen, W.T. (2018). The influence of initiative personality on academic adaptation of postgraduates: The mediating role of academic self-efficacy. High. Educ. Forum. 2018, 3, 73–77.
Lidu, E., Laň, S., Chu, C., & Júna, S. (2001). Web-besede peer review: The learner as both adapter and reviewer. IEEE Trans. Educ, 44, 246–251.
Liu, F., Wang, X., & Izadpanah, S. (2023). The Comparison of the Efficiency of the Lecture Method and Flipped Classroom Instruction Method on EFL Students’ Academic Passion and Responsibility. You are adding the following journal to your email alerts, 28 (2): 56-72.
Mansouri, K., Ashouri A, Gharraee B, Farahani H. (1401). The Mediating Role of Fear of Failure, Self-Compassion and Intolerance of Uncertainty in the Relationship Between Academic Procrastination and Perfectionism, 28 (1): 34-47.
Meng, Q., & Zhang Q. (2023). The Influence of Academic Self-Efficacy on University Students’ Academic Performance: The Mediating Effect of Academic Engagement. Sustainability. 2023; 15(7):5767.
Milgram, N. M., & Tenne, R. (2000). Personality correlates of decisional and task avoidant procrastination. European Journal of Personality, 14 (2), 141-156.
Nemtcan, E., Sæle, RG., Gamst-Klaussen, T., & Svartdal, F. (2022). Academic Self-Efficacy, Procrastination, and Attrition Intentions. Front. Educ, 7 (76); 59-89..
Nordlund, Emily. (2019). "The Effects of Reversing SAFMEDS Presentation on Learning and Generalization" (2019). All Master's Theses. 1093. https://digitalcommons.cwu.edu/etd/1093
Nouri, J. (2016). The flipped classroom: for active, effectiveand increased learning–especially for low achievers. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 13 (1): 20-33.
Perkmann, M., Salandra, R., Tartari, V., McKelvey, M., and Hughes, A. (2021). Academic engagement: a review of the literature 2011–2019. Res. Policy, 50 (21): 104-114.
Polat, E., Hopcan, S. & Arslantaş, T.K. (2022). The Association between Flipped Learning Readiness, Engagement, Social anxiety, and Achievement in Online Flipped Classrooms: a Structural Equational Modeling. Educ Inf Technol, 27 (22): 11781–11806.
Pravita, A. R., & Kuswandono, P. (2022). Writing Anxiety and Academic Procrastination On Undergraduate Thesis Writing: The Role Of Self-Regulation. JEELS (Journal of English Education and Linguistics Studies), 9 (1), 1–25.
Przepiorka, A., Blachnio, A., & Siu, N. Y. F. (2019). The relationships between self-efficacy, self-control, chronotype, procrastination and sleep problems in young adults. Chronobiol. Int, 36 (19): 1025-1035.
Richardson, M., Abraham, C., and Bond, R. (2012). Psychological correlates of university students’ academic performance: a systematic review and meta-analysis. Psychol. Bull, 138, 353–387.
Singh, K, Mahajan R, Gupta P, Singh T. (2018). Flipped classroom: A concept for engaging medical students in learning. Indian Pediatr, 18 (55): 17-34.
Solomon, L. J., & Rothblum, E. D. (1984). Academic procrastination: frequency and cognitive-behavioral correlates. J. Counsel. Psychol, 31 (84), 503–509..
Tong, X. (2020). The relationship between College Students’ academic procrastination and parental rearing styles: A meta-analysis based on quantitative research in China. High. Educ. Explor, 3 (20): 36-42.
Yao, T.Y., & Yu, C.P. (2019). Research on the relationship between tutor-peer support, scientific research self-efficacy and postgraduates’ scientific research creativity. High. Educ. Explor, 4 (19): 46-53.
Yu, X.M., Zhao, J.R., & Wu, X. (2017). Empirical analysis on the status and influence of the supervisor-students relationship in universities. J. Tianjin Univ, 19 (17): 157–161.
Zendarski, N., Haebich, K., Bhide, S., Quek, J., Nicholson, J. M., Jacobs, K. E., et al. (2020). Student teacher relationship quality in children with and without ADHD: a cross-sectional community-based study. Early Child. Res. 51, 275–284.
Zhang, S. M., & Feng, T. Y. (2020). Modeling procrastination: asymmetric decisions to act between the present and the future. J. Exp. Psychol. Gen, 149 (20): 311–322.
Zhao, X., & Yang, Y. (2023). Impact of social media-supported flipped classroom on English as a foreign language learners’ writing performance and anxiety. Front. Psychol, 13 (23): 105-137.
Ziegler, N., & Opdenakker, M. C. (2018). The development of academic procrastination in first-year secondary education students: the link with metacognitive self-regulation, self-efficacy, and effort regulation. Learn. Individ, 64 (18), 71–82.