اخلاق حرفهای معلمان مدارس ابتدایی آموزشوپرورش ناحیه (4) استان قم
الموضوعات : مدیریت تعالی آموزشی
1 - کارشناسی ارشد، گروه برنامهریزی درسی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران.
الکلمات المفتاحية: اخلاق حرفهای, معلمان, مدارس ابتدایی , استان قم , ناحیه 4,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر تعیین وضعیت اخلاق حرفهای معلمان مدارس ابتدایی ناحیه (4) آموزشوپرورش استان قم بود. این پژوهش از نظر اهداف، کاربردی و به لحاظ شیوه گردآوری دادهها، توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش 1625 نفر از معلمان مدارس ابتدائی آموزشوپرورش ناحیه (4) استان قم هستند، که در سال تحصیلی 1401-1400 مشغول تدریس بودند. نمونه آماری 311 نفر بودند که براساس فرمول کوکران و به شیوه تصادفی طبقهای انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه استاندارد اخلاق حرفهای قنبرپور، عباسیان، آراسته، و نوابراهیم (1397) با پایایی0.963 براساس آلفای کرونباخ استفاده شد. تجزیه و تحلیل توصیفی و استنباطی دادهها مطابق آزمون تی تکنمونهای و تی برای مقایسه میانگین دو گروه مستقل و آزمون لون در قالب نرمافزار SPSS نشان داد، وضعیت اخلاق حرفهای، معنویت اخلاق حرفهای، شخصیت اخلاقی و خودشناسی معلمان، بالاتر از حد متوسط است. مسئولیت اخلاقی در قبال دانشآموزان، مسئولیت اخلاقی در قبال اولیاء و سرپرستان، اخلاق حرفهای معلمان، مسئولیت اخلاقی در قبال حرفه و همکاران، در معلمان از وضعیت مطلوبی برخوردار است. مسئولیت اخلاقی در قبال سازمان و اداره بالاتر از حد متوسط قرار دارد. بین اخلاق حرفهای معلمان زن و مرد تفاوت معنیداری وجود ندارد. بین اخلاق حرفهای معلمان سطوح مختلف تحصیلی نیز تفاوت معنیداری وجود ندارد.
تربت، صدیقه (1400). بررسی نقش اخلاق حرفهای در اثربخشی مدارس سما استان هرمزگان (مطالعه موردی: معلمان مدارس سما استان هرمزگان). در: میناب: همایش ملی پژوهشهای حرفهای در روانشناسی و مشاوره با رویکرد از نگاه معلم.
رازانی، حسن (1394). بررسی مهارتهای حرفهای عمومی و اختصاصی معلمان درس ریاضی مقطع راهنمایی شهرستان درود. در: دومین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی، مطالعات اجتماعی و فرهنگی.
راستگو، علی؛ عبداللهی، محمد (1400). نقش اخلاق حرفهای در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان (یک مرور نظاممند). در: همایش ملی پژوهشهای حرفهای در روانشناسی و مشاوره با رویکرد از نگاه معلم.
سبحانینژاد، مهدی؛ نجفی، حسن؛ جعفری هرندی، رضا؛ فرمیهنی فراهانی، محسن (1393). مؤلفههای اخلاق حرفهای تدریس از دیدگاه دانشجویان: دانشگاه علوم پزشکی قم. راهبرد آموزش در علوم پزشکی، 7(6).
قنبرپور، امید؛ عباسیان، حسین؛ آراسته، حمیدرضا؛ نوابراهیم، عبدالرحیم (1397). طراحی الگوی اخلاق حرفهای معلمان: یک مطالعه آمیخته. نوآوریهای آموزشی، 18(69).
محمدداودی، امیرحسین؛ بهادری، سعید (1396). تعیین عوامل مؤثر بر اثربخشی اخلاق حرفهای از دیدگاه معلمان استان قم. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 8(3).
نعمتی، محمود (1398). اخلاق حرفه و کار در اسلام. سایت راسخون.
Chapman, A., Forster, D. & Buchanan, R. (2013). The Moral Imagination in Pre-service Teachers’ Ethical Reasoning. Australian Journal of Teacher Education, 38(5), p. 131-143.
Decker, D.M., Wolfe, J.L. & Belcher, C.K. (2021). A 30-Year Systematic Review of Professional Ethics and Teacher Preparation. The Journal of Special Education, 3(5), p. 1-15.
Eren, A. & Rakıcıoğlu-Söylemez, A. (2021). Pre-service teachers’ professional commitment, sense of efficacy, and perceptions of unethical teacher behaviours. The Australian Educational Researcher, 48(2), p. 337-357.
Karami-Akkary, R. (2019). Evaluating teacher professional learning in the Arab region; the experience of the TAMAM project. Teaching and Teacher Education, No. 85, p. 137–147.
Lossec, N. & Millar, N. (2021). Learning Management System Adoption in Schools: A consideration of the impact on teachers’ professional ethics. Master’s thesis. Tampere University of Applied Sciences.
Namatovu, W. & Gallavan, N.P. (2021). Professional Ethics and Pedagogical Integrity. Online Teaching and Learning for Teacher Educators, No. 93.