تحلیل موانع استفاده از سیستم اشتراک دوچرخه توسط شهروندان شیرازی در تفریح و سفرهای شهری
الموضوعات :
علوم ورزش
زهرا حیدری نقدعلی
1
,
مسعود نادریان جهرمی
2
,
کوروش سرورزاده
3
1 - گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی ، واحد جهرم، دانشگاه آزاد اسلامی، جهرم، ایران
2 - گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه اصفهان، اصفهان ، ایران
3 - گروه علوم اجتماعی، واحد جهرم، دانشگاه آزاد اسلامی، جهرم، ایران
تاريخ الإرسال : 27 الأربعاء , ذو القعدة, 1442
تاريخ التأكيد : 27 الأربعاء , ذو القعدة, 1442
تاريخ الإصدار : 07 الأربعاء , جمادى الثانية, 1442
الکلمات المفتاحية:
زیرساخت,
تجهیزات,
دوچرخهسواری,
سیستم اشتراک دوچرخه,
ملخص المقالة :
برنامهریزی زیرساختهای دوچرخهسواری در شهرهای بزرگ با چالشهای بی شماری روبرو است و نیاز به درک بهتر از موانع استفاده از دوچرخه توسط شهروندان آن ، با توجه به زمینه محلی خاص دارد لذا هدف تحقیق حاضر بررسی موانع استفاده از سیستم اشتراک دوچرخه توسط شهروندان شیرازی در تفریح وسفرهای شهری میباشد. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی- توسعهای است که با استفاده از مدل معادلات ساختاری-تفسیری به صورت ترکیبی انجام شده است. به منظور شناسایی و تایید موانع استفاده از دوچرخه، 452 نفر از شهروندان به عنوان نمونه انتخاب شدند سپس برای ارائه مدل ISM نیز 25 نفر از متخصصان در تحقیق شرکت کردند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل ساختاری با میک مک انجام شد. نتایج نشان داد که موانع استفاده از سیستم اشتراک دوچرخه در شیراز دارای 43 عنصر و 7 مولفه کلی میباشد که این 7 مولفه، 84 درصد از واریانس موانع دوچرخهسواری در شهر شیراز را تبیین میکنند. بر اساس تحلیل ساختاری میک مک نیز موانع فردی و فرهنگی- آموزشی بیشتر تحت تأثیر سایر عوامل بوده و از منظر سیستمی جزء عناصر اثرپذیر و وابسته است. موانع محیطی و موانع اجتماعی در گروه متغیرهای مستقل قرار گرفتهاند که دارای قدرت نفوذ و وابستگی ضعیف هستند. موانع اقتصادی، استراتژیهای ضعیف دولتی و زیرساخت و تجهیزات نامناسب جزو موانع کلیدی برای استفاده از دوچرخه توسط شهروندان شیرازی به شمار میروند قدرت نفوذ بالا و وابستگی پایینی دارند.
المصادر:
عسکری، م.؛ رحیمی، م. (1396). بررسی میزان پذیرش اجتماعی استفاده از دوچرخه در سطح کلانشهرها، مطالعه موردی: کلانشهر تهران. جامعه شناسی کاربردی, 28(1)، 185-206.
غفاری گیلانده، ع.؛حسینی، س. م.؛ پاشازاده، ا. (1394). بررسی عوامل موثر بر عدم تمایل شهروندان به استفاده از دوچرخه در سفرهای شهری؛ مطالعه موردی: شهر اردبیل. فصلنامه مطالعات شهری, 4(15), 83-92.
نادریان جهرمی، م. (1395). مبانی جامعه شناسی در ورزش،چاپ چهارم، تهران: انتشارات کتاب بامداد.
Aladin, C., Reid, H. M., Murphy, W. M., & Ahrens, Z. W. (2019). Promoting the use of the Public Bike Sharing System in Cuenca, Ecuador.
Alkatan, M., Machin, D. R., Baker, J. R., Akkari, A. S., Park, W., & Tanaka, H. (2016). Effects of swimming and cycling exercise intervention on vascular function in patients with osteoarthritis. The American journal of cardiology, 117(1), 141-145.
Alveano-Aguerrebere, I., Javier Ayvar-Campos, F., Farvid, M., & Lusk, A. (2018). Bicycle facilities that address safety, crime, and economic development: Perceptions from Morelia, Mexico. International journal of environmental research and public health, 15(1), 1.
Black, P., & Street, E. (2014). The power of perceptions: Exploring the role of urban design in cycling behaviours and healthy ageing. Transportation Research Procedia, 4, 68-79.
Brezina, T., & Fernandez, A. C. (2017). Cycling Related Mental Barriers in Decision Makers: The Austrian Context. In Engineering Tools and Solutions for Sustainable Transportation Planning (pp. 58-75). IGI Global.
Brinkmann, J., Ulmer, M. W., & Mattfeld, D. C. (2016). Inventory routing for bike sharing systems. Transportation research procedia, 19, 316-327.
Cerutti, P. S., Martins, R. D., Macke, J., & Sarate, J. A. R. (2019). “Green, but not as green as that”: An analysis of a Brazilian bike-sharing system. Journal of Cleaner Production, 217, 185-193.
De Chardon, C. M., Caruso, G., & Thomas, I. (2017). Bicycle sharing system ‘success’ determinants. Transportation research part A: policy and practice, 100, 202-214.
De Sousa, A. A., Sanches, S. P., & Ferreira, M. A. (2014). Perception of barriers for the use of Bicycles. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 160, 304-313.
Dell’Olio, L., Ibeas, A., Bordagaray, M., & Ortúzar, J. D. D. (2014). Modeling the effects of pro bicycle infrastructure and policies toward sustainable urban mobility. Journal of Urban Planning and Development, 140(2), 04014001.
Ferster, C., Fischer, J., Manaugh, K., Nelson, T., & Winters, M. (2020). Using OpenStreetMap to inventory bicycle infrastructure: a comparison with open data from cities. International journal of sustainable transportation, 14(1), 64-73.
Goodman, B., & Handy, S. L. (2015). Providing Equitable Access to Sacramento’s Bike Share System.
Harrah, K. (2012). Utilizing bicycles to promote physical activity. VAHPERD Journal, 33(2), 4-6.
Iwińska K, Blicharska M, Pierotti L, Tainio M, de Nazelle A. Cycling in Warsaw, Poland–Perceived enablers and barriers according to cyclists and non-cyclists. Transportation research part A: policy and practice. 2018;113:291-301.
Jahanshahi, D., Kharazmi, O. A., & Ajza Shokouhi, M. (2018). How barriers and motivators can affect Mashhad citizens' usage of bicycle sharing system: A qualitative approach. SAUES Journal, 1(1), 29-38.
Jahanshahi, D., Van Wee, B., & Kharazmi, O. A. (2019). Investigating factors affecting bicycle sharing system acceptability in a developing country: The case of Mashhad, Iran. Case studies on transport policy, 7(2), 239-249.
Jakovcevic, A., Ledesma, R. D., Franco, P., Caballero, R., & Tosi, J. D. (2019). Aplicación de la Teoría del Comportamiento Planificado para explicar el uso de bicicleta. Avances en Psicología Latinoamericana, 37(2), 283-294.
Jhun, I., Kim, J., Cho, B., Gold, D. R., Schwartz, J., Coull, B. A., ... & Vokonas, P. (2019). Synthesis of Harvard Environmental Protection Agency (EPA) Center studies on traffic-related particulate pollution and cardiovascular outcomes in the Greater Boston Area. Journal of the Air & Waste Management Association, 69(8), 900-917.Jia L, Liu X, Liu Y. Impact of different stakeholders of bike-sharing industry on users’ intention of civilized use of bike-sharing. Sustainability. 2018;10(5):1437.
Kannan, D., Diabat, A., & Shankar, K. M. (2014). Analyzing the drivers of end-of-life tire management using interpretive structural modeling (ISM). The International Journal of Advanced Manufacturing Technology, 72(9-12), 1603-1614.
Kelly, J. M., & Swindell, D. (2002). Service quality variation across urban space: First steps toward a model of citizen satisfaction. Journal of urban affairs, 24(3), 271-288.
Kirkpatrick, S. J. B. (2018). Pedaling disaster: citizen bicyclists in disaster response—Innovative solution or unnecessary effort?. Natural hazards, 90(1), 365-389.
Kloimüllner, C., Papazek, P., Hu, B., & Raidl, G. R. (2014, April). Balancing bicycle sharing systems: an approach for the dynamic case. In European conference on evolutionary computation in combinatorial optimization (pp. 73-84). Springer, Berlin, Heidelberg.
Krizek, K. J., Handy, S., & Piatkowski, D. (2011). Walking and cycling’s role in addressing climate change: Accounting for the substitution effect. In Transportation Research Board Annual Meeting, Washington, DC.
Li, Y., Zheng, Y., Zhang, H., & Chen, L. (2015). Traffic prediction in a bike-sharing system. In Proceedings of the 23rd SIGSPATIAL International Conference on Advances in Geographic Information Systems (pp. 1-10).
Lund, E., Kerttu, J., & Koglin, T. I. L. L. (2017). Drivers and barriers for integrated mobility services. A review of.
Moreno, C., & Miralles-Guasch, C. (2016). The bicycle as a real feeder to the TransMilenio system in Bogota and Soacha. International Journal of Transport Development and Integration, 1(1), 92-102.
Nikitas, A., Wallgren, P., & Rexfelt, O. (2015). The paradox of public acceptance of bike sharing in Gothenburg. In Proceedings of the Institution of Civil Engineers-Engineering Sustainability (Vol. 169, No. 3, pp. 101-113). Thomas Telford Ltd.
Osborne, N., & Grant-Smith, D. (2017). Constructing the cycling citizen: A critical analysis of policy imagery in Brisbane, Australia. Journal of transport geography, 64, 44-53.
Rameckers, E. A. A., Janssen-Potten, Y. J. M., Essers, I. M. M., & Smeets, R. J. E. M. (2015). Efficacy of upper limb strengthening in children with cerebral palsy: a critical review. Research in developmental disabilities, 36, 87-101.
Raviv, T., Tzur, M., & Forma, I. A. (2013). Static repositioning in a bike-sharing system: models and solution approaches. EURO Journal on Transportation and Logistics, 2(3), 187-229.
Roy, P., Miah, M. D., & Zafar, M. T. (2019). Environmental impacts of bicycle production in Bangladesh: a cradle-to-grave life cycle assessment approach. SN Applied Sciences, 1(7), 700.
Smith, C., Chillrud, S., Kinney, P., Liu, X., Shimbo, D., Thornburg, J., ... & Jack, D. (2019). Cycling, potential Inhaled dose, and cardiovascular indicators: Pilot results from the New York City Biking and Breathing study. Environmental Epidemiology, 3, 69.
Tzvetkova, S. D. (2018, August). Development of Bicycle Transport in the City of Sofia as Part of the Concept for Stable Urban Mobility. In 9th International Conference on Environmental Science and Technology (pp. 1-7).
Williams, T., Doscher, C., & Page, S. (2018). Spatial characteristics of bicycle–motor vehicle crashes in Christchurch, New Zealand. Journal of transport and land use, 11(1), 849-864.
Xu, H., Yuan, M., & Li, J. (2019). Well-being of cycling tourists in Hainan, China. Sport in Society, 22(8), 1449-1465.
_||_