اثر شخصیت پویا بر رفتار پویای شغلی کارشناسان تربیتبدنی ادارات آموزش و پرورش با نقش میانجی احساس شایستگی در شغل
الموضوعات : علوم ورزشهادی تقی زاده 1 , اکرم اصفهانینیا 2 , سعید قربانی 3
1 - دانشجوی دکتری گروه تربیتبدنی و علوم ورزشی، واحد علیآباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علیآباد کتول، ایران
2 - استادیار گروه تربیتبدنی و علوم ورزشی، واحد علیآباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علیآباد کتول، ایران
3 - استادیار گروه تربیتبدنی و علوم ورزشی، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آبادکتول، ایران
الکلمات المفتاحية: احساس شایستگی, خلاقیت, شخصیت پویا, فرصتهای پیشرفت, موفقیت شغلی,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر، مطالعه اثر شخصیت پویا بر رفتار پویای شغلی کارشناسان تربیتبدنی ادارات آموزش و پرورش با نقش میانجی احساس شایستگی در شغل بود. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارشناسان تربیتبدنی ادارات آموزش و پرورش ایران (1141 نفر) بود که بر حسب فرمول کوکران، 288 نفر بهشیوه انتخاب تصادفی طبقهای به عنوان نمونه آماری پژوهش انتخاب شدند. جهت گردآوری دادههای پژوهش، از پرسشنامههای شخصیت پویای باراتی و همکاران (2018)، احساس شایستگی در شغل وندن بروک و همکاران (2010) و رفتار پویای شغلی پارکر و همکاران (2008) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از دو روش آمار توصیفی و استنباطی استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد شخصیت پویا اثری مثبت و معنیدار بر احساس شایستگی در شغل کارشناسان تربیتبدنی دارد. همچنین اثر شخصیت پویا بر رفتار پویای شغلی کارشناسان تربیتبدنی مثبت و معنیدار بود. بخش دیگری از نتایج پژوهش نشان داد اثر احساس شایستگی در شغل بر رفتار پویای شغلی، مثبت و معنیدار است. در نهایت نتایج نشان داد اثر شخصیت پویا بر رفتار پویای شغلی با نقش میانجی احساس شایستگی در شغل کارشناسان تربیتبدنی، مثبت و معنیدار میباشد. با توجه به نتایج پژوهش میتوان چنین نتیجهگیری کرد شخصیت پویا میتواند پیامدهای شغلی مثبتی مانند احساس شایستگی در شغل و رفتار پویای شغلی را در کارشناسان تربیتبدنی به همراه داشته باشد.
_||_