اثر شخصیت پویا بر رفتار پویای شغلی کارشناسان تربیتبدنی ادارات آموزش و پرورش با نقش میانجی احساس شایستگی در شغل
محورهای موضوعی : علوم ورزشهادی تقی زاده 1 , اکرم اصفهانینیا 2 , سعید قربانی 3
1 - دانشجوی دکتری گروه تربیتبدنی و علوم ورزشی، واحد علیآباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علیآباد کتول، ایران
2 - استادیار گروه تربیتبدنی و علوم ورزشی، واحد علیآباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علیآباد کتول، ایران
3 - استادیار گروه تربیتبدنی و علوم ورزشی، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آبادکتول، ایران
کلید واژه: احساس شایستگی, خلاقیت, شخصیت پویا, فرصتهای پیشرفت, موفقیت شغلی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر، مطالعه اثر شخصیت پویا بر رفتار پویای شغلی کارشناسان تربیتبدنی ادارات آموزش و پرورش با نقش میانجی احساس شایستگی در شغل بود. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارشناسان تربیتبدنی ادارات آموزش و پرورش ایران (1141 نفر) بود که بر حسب فرمول کوکران، 288 نفر بهشیوه انتخاب تصادفی طبقهای به عنوان نمونه آماری پژوهش انتخاب شدند. جهت گردآوری دادههای پژوهش، از پرسشنامههای شخصیت پویای باراتی و همکاران (2018)، احساس شایستگی در شغل وندن بروک و همکاران (2010) و رفتار پویای شغلی پارکر و همکاران (2008) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از دو روش آمار توصیفی و استنباطی استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد شخصیت پویا اثری مثبت و معنیدار بر احساس شایستگی در شغل کارشناسان تربیتبدنی دارد. همچنین اثر شخصیت پویا بر رفتار پویای شغلی کارشناسان تربیتبدنی مثبت و معنیدار بود. بخش دیگری از نتایج پژوهش نشان داد اثر احساس شایستگی در شغل بر رفتار پویای شغلی، مثبت و معنیدار است. در نهایت نتایج نشان داد اثر شخصیت پویا بر رفتار پویای شغلی با نقش میانجی احساس شایستگی در شغل کارشناسان تربیتبدنی، مثبت و معنیدار میباشد. با توجه به نتایج پژوهش میتوان چنین نتیجهگیری کرد شخصیت پویا میتواند پیامدهای شغلی مثبتی مانند احساس شایستگی در شغل و رفتار پویای شغلی را در کارشناسان تربیتبدنی به همراه داشته باشد.
AbstractThe purpose of present research was to study the effect of proactive personality on job proactive behavior of physical education experts of education departments with the mediating role of sense of competence. The research method is a descriptive survey. The population of study consisted of all physical education experts of the Iranian Education Departments (1141 persons), which according to Cochran formula, 288 participants were selected as sample size by the stratified random sampling method. To gather the research data, questionnaires of Proactive Personality of Bharati et al (2018), Sense of Competence in Job of Van den Broeck et al (2010) and Job Proactive Behavior of Parker et al (2008) were used. Descriptive and inferential statistics methods were used for data analysis. The results of the study indicated that the proactive personality has a positive and significant effect on the physical education experts’ sense of competence in job. Also, the effect of proactive personality on physical education experts’ job proactive behavior was positive and significant. Another part of the research results showed that the effect of sense of competence in job on job proactive behavior is positive and significant. Finally, the results indicated that the effect of proactive personalty on job proactive behavior of physical education experts with the mediating role of sense of competence in job is positive and significant. Based on the results of the research, it could be concluded that proactive personalty can have positive job outcomes such as sense of competence in job and job proactive behavior in physical education experts.
_||_