تعیین راهبردها و عدد تابآوری زنجیره تأمین ایران خودرو
الموضوعات : پژوهش های مدیریت راهبردیکاظم روانستان 1 , حسنعلی آقاجانی 2 , عبدالحمید صفایی قادیکلایی 3 , محمود یحییزادهفر 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت (تولید و عملیات)، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه مازندران
2 - دانشیار مدیریت صنعتی، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه مازندران
3 - دانشیار مدیریت صنعتی، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه مازندران
4 - استاد مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه مازندران
الکلمات المفتاحية: شکست, راهبرد, تابآوری, ایرانخودرو, زنجیره تامین,
ملخص المقالة :
تحقیق حاضر به مطالعه و بررسی زنجیره تأمین تاب آور شرکت ایران خودرو می پردازد. هدف این تحقیق تعیین راهبرد هایی است که بتواند از وقوع توقفات در خطوط تولید ایران خودرو جلوگیری کرده و یا در صورت توقف، با کمترین زمان ممکن به حالت قبل از شکست یا مطلوب تر از آن بازیابی شود. این تحقیق درصدد است تا راهبرد های تاب آوری در زنجیره تأمین ایران خودرو را تعیین نموده و میزان تاب آور بودن زنجیره تأمین ایرانخودرو را به صورت کمی نشان دهد. در این تحقیق کلیه حالات شکست از طریق ادبیات تحقیق و نظرات خبرگان شناسایی شده است. جامعه آماری این تحقیق مدیران واحدهای لجستیک و برنامه ریزی شرکت ساپکو بوده است. در این تحقیق از تکنیک تحلیل حالات شکست و اثرات آن برای تعیین راهبردهای تاب آوری زنجیره تأمین قبل از بروز شکست و تکنیک جدید تحلیل شکست پس از وقوع برای تعیین راهبرد های تاب آوری بعد از وقوع شکست استفاده شده است. بعلاوه عدد تاب آوری زنجیره تأمین نیز محاسبه شده است. خبرگان از طریق تکنیک های فوق تعداد 15 راهبرد جهت تاب آور ساختن زنجیره تأمین نسبت به شکست تعیین کردند. میزان تاب آوری زنجیره تأمین ایران خودرو در زمان قبل از وقوع شکست 14/0 و پس از وقوع شکست 27/0 محاسبه شده است.
آرمان، مانی، شفیعی، محبوبه (1396). قابلیتهای رقابتی در شرکتهای دانش بنیان: مدلی برای تبیین نقش چابکی استراتژیک و یادگیری استراتژیک. فصلنامه مطالعات مدیریت بهبود و تحول. (83)26.
احمدی، پرویز، خدامی، سهیلا (۱۳۹۱). مدیریت راهبردی برند، تهران: انتشارات دانشگاه تربیت مدرس، چاپ اول.
جوانمرد، حبیب الله، گرگین، طیبه. (1394)، بررسی ارتباط بین گرایش کارآفرینانه و نوآوری بازاریابی با عملکرد شرکتهای تولیدی کوچک و متوسط، چهارمین کنفرانس ملی مهندسی و مدیریت نوآوری ایران.
خداداد حسینی، حمید، گلابی، امیر محمد، یدالهی، جهانگیر (۱۳۹۳). طراحی مدل فرایندی برندسازی کارآفرینانه در کسب و کارهای کوچک و متوسط صنایع غذایی، فصلنامه مدیریت برند، سال اول، شماره اول.
درقندیان، شهرام، کامرانی راد، صدیقه (۱۳۹۵). نوآوری حلقه گم شده در گرایش کارآفرینانه و افزایش عملکرد در شرکتهای کوچک و متوسط، اولین همایش بینالمللی مدیریت بازرگانی با محوریت کسب و کارهای کارآفرینانه و اقتصاد دانش بنیان، دانشگاه پیام نور مازندارن.
سرمد، زهره، بازرگان، عباس، حجازی، الهه (1394). روشهای تحقیق در علوم رفتاری، تهران: نشر آگه، چاپ بیستم.
مشبکی، اصغر، صادقیانی، فرشاد، صادقیانی، ایوب (۱۳۹۴). ارزش ویژه برند با رویکردی به بازار ایران، تهران: انتشارات بازاریابی، چاپ اول.
Abimbola, T & Vallaster, C (2007). Brand, organisational identity and reputation in SMEs: an overview. Qualitative market research: an international Journal. 401-380, (4)10.Anderson, B. S & Eshima, Y (2013). The influence of firm age and intangible resources on the relationship between entrepreneurial orientation and firm growth among Japanese SMEs. Journal of Business Venturing, 429-413, (3)28.
Baker, W. E & Sinkula, J. M (2009). The complementary effects of market orientation and entrepreneurial orientation on profitability in small businesses. Journal of Small Business Management, 578-549, (2)47.
Baumgarth, C (2009). Brand orientation of museums: Model and empirical results. International Journal of Arts Management. 69-36, (1)3.
Campbell, J. M & Park, J (2017). Extending the resource-based view: Effects of strategic orientation toward community on small business performance. Journal of Retailing and Consumer Services, 34, 302-308.
Chen, C. N, Tzeng, L. C, Ou, W. M & Chang, K. T (2007). The relationship among social capital, entrepreneurial orientation, organizational resources and entrepreneurial performance for new ventures. Contemporary Management Research. 358-329, (3)3.
Chin, W.W, Marcolin, B.L & Newsted, P.R (1996), A partial least squares latent variable modeling approach for measuring interaction effects: results from a Monte Carlo simulation study and voice mail emotion/adoption study, Proceedings of the 17th International Conference on Information Systems.
Dempsey E (2016). Investigation an Marketing: Guerrilla on Betting, on the Power Paddy by Advertising Guerrilla outdoor of Impact the of Millennials Male Irish of Engagement Brand.
Eggers, F, O’Dwyer, M, Kraus, S, Vallaster, C & Guldenberg, S (2013). The impact of brand authenticity on brand trust and SME growth: A CEO perspective, Journal of World Business 48(1), 112-139.
James, A, Wolff, T, Pett, J & Ring, K (2015). Small firm growth as a function of both learning orientation and entrepreneurial orientation, International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, 21(5), 367-383.
Kraus, S & Kauranen, I (2009). Strategic management and entrepreneurship: Friends of foes? International Journal of Business Science and Applied Management, (1)4, 37-50.
Kraus, S, Harms, R & Fink, M (2009). Entrepreneurial marketing: moving beyond marketing in new ventures. International Journal of Entrepreneurship and Innovation Management. (1)11, 34-19.
Laukkanen, T, Nagy, G, Hirvonen, S, Reijonen, H & Pasanen, M (2013). The effect of strategic orientations on business performance in SMEs: A multigroup analysis comparing Hungary and Finland. International Marketing Review. (6)30, 538-515.
Lumpkin, G. T & Dess, G. G (1996). Clarifying the entrepreneurial orientation construct and linking it to performance. Academy of management Review. (1)21, 260-217.
Morris, M. H, Schindehutte, M & LaForge, R. W (2002). Entrepreneurial marketing: a construct for integrating emerging entrepreneurship and marketing perspectives. Journal of marketing theory and practice. (4)10, 19-1,.
Morris, M. H, Webb, J. W & Franklin, R. J (2011). Understanding the manifestation of entrepreneurial orientation in the nonprofit context. Entrepreneurship Theory and Practice. (3)35, 924-901.
Reijonen, H, Hirvonen, S, Nagy, G, Laukkanen, T & Gabrielsson, M (2015). The impact of entrepreneurial orientation on B2B branding and business growth in emerging markets. Industrial Marketing Management, (1)51, 67-45.
Renton, M, Daellenbach, U, Davenport, S & Richard, J. E (2017). Erratum to: Finding fit: An exploratory look at SME brand orientation and brand management in the New Zealand food and beverage sector. Journal of Brand Management, 24(2), 209-209.
Rosenbaum-Elliott, R, Percy, L & Pervan, S (2015). Strategic brand management. Oxford University Press, USA.
Runyan, R. C, Huddleston, P & Swinney, J (2006). Entrepreneurial orientation and social capital as small firm strategies: A study of gender differences from a resource-based view. The International Entrepreneurship and Management Journal. (4)2, 477-455.
Schwab, L, Schwab, L, Gold, S, Gold, S, Kunz, N, Kunz, N & Reiner, G (2017). Sustainable business growth: exploring operations decision-making. Journal of Global Responsibility, 8(1), 83-95.
Sharma, A & Dave, S (2011). Entrepreneurial orientation: Performance level. SCMS Journal of Indian Management. (4)8,43.
Simoes, C & Dibb, S (2001). Rethinking the brand concept: new brand orientation. Corporate Communications: An International Journal(4)6, 240-217.
Urde, M, Baumgarth, C & Merrilees, B (2013). Brand orientation and market orientation: From alternatives to synergy. Journal of Business Research. (1)66, 40-17.
Wiklund, J & Shepherd, D (2003). Knowledge based resources, entrepreneurial orientation, and the performance of small and medium sized businesses. Strategic management journal. (13)24, 1314-1307.
Wong, H. Y & Merrilees1, B (2007). Closing the marketing strategy to performance gap: the role of brand orientation. Journal of Strategic Marketing. (5)15, 402-376.
Yin Wong, H & Merrilees, B (2005). A brand orientation typology for SMEs: a case research approach. Journal of Product & Brand Management. (3)14, 178-144.
Zhou, K. Z & Li, C. B (2007). How does strategic orientation matter in Chinese firms. Asia Pacific Journal of Management. (3)24, 489-465.