روایتشناسی منظومۀ «سام و بهرام» فیاض لاهیجی براساس الگوی گرماس
الموضوعات :
فصلنامه بهارستان سخن
هاله اژدرنژاد
1
,
احمدرضا یلمهها
2
1 - دانشجوی دکتری زبان و ادبیّات فارسی واحد دهاقان، دانشگاه آزاد اسلامی، دهاقان، ایران
2 - استاد گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد دهاقان، دانشگاه آزاد اسلامی، دهاقان، ایران.
تاريخ الإرسال : 20 الأحد , شعبان, 1439
تاريخ التأكيد : 24 الثلاثاء , ذو الحجة, 1439
تاريخ الإصدار : 17 الأربعاء , رمضان, 1440
الکلمات المفتاحية:
فیّاض لاهیجی,
گرماس,
الگوی کنشی,
کلید واژهها: روایتشناسی,
سام و بهرام,
مربّع معناشناسی,
ملخص المقالة :
چکیده
گرماس از نظریّهپردازان مطرح در زمینة روایتشناسی است. وی به منظور بررسی انواع مختلف روایت، با ارائة الگوهای معیّن و ثابت، تلاشهای فراوانی انجام داد و روایتشناسی را بر پایۀ ریختشناسی حکایت پراپ استوار کرد. گرماس از دامنۀ مطالعات پراپ فراتر رفت و الگوی کنشی، مربّع معناشناسی و زنجیرههای روایی خود را به گونهای طرّاحی نمود که بر تمام روایتها منطبق باشد. در این پژوهش سعی بر آن است، که ساختار منظومۀ سام و بهرام اثر فیّاض لاهیجی براساس الگوی گرماس بررسی شود، تا ضمن مشخّص نمودن الگوی کنشی، کنشگران و نظام روایی، زنجیرۀ سه گانۀ روایی و مربّع معناشناسی این منظومه هم تحلیل شود. نتیجۀ این پژوهش که به روش تحلیلی- توصیفی و بر اساس مطالعات کتابخانهای انجام شده، بیانگر این است که داستان سام و بهرام از انسجام روایی خاصّی برخوردار و از منظر تقابلهای دوگانه، زنجیره های روایی سهگانه و مربّع معناشناسی قابل بررسی است. همچنین این منظومه از الگوی ساختاری و روایی کاملی برخوردار است و در قالب نظریّه ساختارگرایانه و معناشناسانۀ گرماس قابل بررسی است.
المصادر:
فهرست منابع و مآخذ
آدام، ژان میشل و فرانسواز رواز، (1383)، تحلیل انواع داستان، ترجمة آذین حسینزاده و کتایون شهپرراد، تهران، قطره.
آستین، آلن، (1386)، نشانهشناسی متن و اجرای تئاتری، تهران، شرکت انتشارات سورۀ مهر.
احمدی، بابک، (1372)، ساختار و تأویل متن، جلد دوم، تهران، مرکز، چاپ دوم.
اخوّت، احمد، (1371)، دستور زبان داستان، اصفهان، فردا.
اسکولز، رابرت، (1383)، درآمدی بر ساختارگرایی در ادبیّات، ترجمۀ فرزانه طاهری، تهران، آگاه، چاپ دوم.
اسماعیل آذر، امیر، (1393)، الهینامه عطّار در نظریّه نشانه- معناشناسی آلژیر گرماس و شکلشناسی ژرار ژنت، به اهتمام ویدا آزاد، تهران، سخن.
ایگلتون، تری، (1383)، پیش درآمدی بر نظریّۀ ادبی، ترجمۀ عبّاس مخبر، تهران، مرکز.
برتنز، یوهانس ویلهلم، (1382)، نظریّۀ ادبی، ترجمۀ فرزان سجودی، تهران، آهنگ دیگر.
شعیری، حمیدرضا، (1381)، مبانی معناشناسی نوین، تهران، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)، مرکز تحقیق و توسعۀ علوم انسانی.
شمیسا، سیروس، (1381)، شاهد بازی در ادبیّات فارسی، تهران، فردوس.
عبّاسی، علی، (1385)، پژوهشی بر عنصر پیرنگ، پژوهشنامۀ دانشکده زبانهای خارجی دانشگاه تهران. پاییز، شماره 33، صص103-85.
عبّاسی، علی و علی کریمی فیروزجائی، (1391)، کارکرد روائی فراراوی در داستان حضرت آدم، مطالعات قرآن و حدیث، پاییز و زمستان، دورۀ 6، شمارۀ 1 (پیاپی 11)، صص159-185.
فیاض لاهیجی، عبدالرّزاق بن علی، (1388)، سام و بهرام، تصحیح عبدالحسین نوایی و الهام ملکزاده، تهران، لوح محفوظ.
گرین، کیت و جیل لبیهان، (1383)، درسنامۀ نظریّه و نقد ادبی، ویرایش دکتر پاینده، تهران، روزنگار، چاپ اول.
مرکز پژوهشی دائرهالمعارف علوم انسانی اسلامی، (1389)، فرهنگ اعلام علوم عقلی اسلامی، قم، مؤسّسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
مکاریک، ایرنا ریما، (1384)، دانشنامۀ نظریـّه ادبـی معاصر، ترجمـۀ مهـران مهـاجر و محمـّد نبـوی، تهران، آگه.
نبیلو چهرقانی، علیرضا، (1389)، روایتشناسیِ داستان بوم و زاغ در کلیله و دمنه، مجلّۀ ادب پژوهشی. دورۀ چهارم، شمارة چهاردهم، زمستان، صص27-7.
والاس، مارتین، (1382)، نظریّههای روایت، ترجمۀ محمّد شهبا، تهران، هرمس.
_||_