تحلیل جریان هژمونیک شعر و اندیشة شاملو با کاربرد تئوری گفتمان ارنستو لاکلائو
الموضوعات : فصلنامه بهارستان سخن
کاوه عباسی
1
(دانشجوی دکترای گروه زبان و ادبیّات فارسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.)
جلیل تجلیل
2
(استاد گروه زبان و ادبیّات فارسی، واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.)
فرهاد طهماسبی
3
(دانشیار گروه زبان و ادبیّات فارسی، گروه زبان و ادبیّات فارسی، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اسلامشهر، ایران.)
عبدالحسین فرزاد
4
(دانشیار گروه زبان و ادبیّات فارسی، گروه زبان و ادبیّات فارسی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.)
الکلمات المفتاحية: آزادی, کلید واژهها: شاملو, تئوری گفتمان, هژومونی و زمینه,
ملخص المقالة :
چکیده این مقاله با در نظر داشتن اصول و پایۀ تئوری گفتمان که توسط ارنستو لاکلائو بسط و توسعه یافته، نگاشته شده است. جوهرِ نظریّۀ گفتمان این است که موضوعاتِ تاریخی و اجتماعی، سیاسی هستند. این مقاله بین سطح آنتیک و انتولوژیک تمییز قائل شده و آثار و شعر شاملو را در آنتولوژی بررسی کرده است. بر این اساس، آثار شاملو بر محوریّت موضوع آزادی به عنوان مفهومی که محور حرکت های اجتماعی و سیاسی یک صد سالۀ اخیر و هدف و هویّت جنبش های سیاسی معاصر ایران بوده، در نظر گرفته می شود. استراتژی و روش این پژوهش این است که چندین مفهوم اساسی از آثار شاملو استخراج شده سپس مفهوم مرکزی ایدههای او انتخاب شده که از نظر این مقاله مفهوم آزادی است. در این مقاله شاملو، شاعر آزادی نامیده شده است. این مقاله باور دارد که کثر پدیدههای اجتماعی و ادبی، سیاسی هستند و متن را باید در درون زمینه باید دید و بررسی کرد.
فهرست منابع و مآخذ:
Could be found in: https://www.espacestemps.net/en/articles/quentin-skinner/
_||_