بررسی سیمای دنیا در شاهنامۀ فردوسی بر اساس ادبیّات تبلیغی
الموضوعات : فصلنامه بهارستان سخن
مهرانه غلامی داودی
1
(دانش آموخته کارشناسی ارشد گروه زبان و ادبیّات واحد بابل ، دانشگاه آزاد اسلامی ، بابل، ایران.)
ابراهیم ابراهیمتبار
2
(عضو هیات علمی دانشگاه ازاد اسلامی واحد بابل)
الکلمات المفتاحية: فردوسی, دنیا, کلید واژهها: شاهنامه, ادبیّات تبلیغی,
ملخص المقالة :
چکیده شاهنامه از شاهکارهای ادبیّات تعلیمی ایران به شمار می آید که با مطالعۀ آن می توان با جغرافیا، تاریخ، فلسفه، ادبیّات، دین و فرهنگِ سرزمین کهنِ ایران آشنا شد. سرایندۀ آن، عالِم به تمام امور است که جلوه های متفاوت از ادبیّات حماسی، غنایی و تعلیمی را به نمایش می گذارد. بررسی ارزشهای شاهنامه از ابعاد مختلف سبب می شود که بیشتر به عظمت و شکوهِ این اثرِ سترگ پی ببریم. استاد اخلاق، با توجّه به فرهنگِ غنیِ کهنِ ایران زمین و تعالیمِ دین پاک و زلال اسلام، آموزه های جامع و فراگیری را برایِ مردمِ جهان فراهم نموده است. این مقاله سعی دارد به روش تحلیل محتوا، به بررسی و واکاوی تصویر دنیا بر اساس ادبیّات تبلیغی در شاهنامۀ فردوسی بپردازد تا نشان دهد شاعر چگونه به تبلیغ اندیشه های دینی خویش پرداخته است. نتیجه بیانگر این است که فردوسی در مورد دنیا و جلوه های متفاوت آن به طور کامل نظر بر تعالیم دین اسلام دارد و به گونه ای هنری به تبلیغ مبانی این دین مبارک می پردازد.
فهرست منابع و مآخذ
_||_