بررسی تفاوتهای رفتاری دانشآموزان بیش فعال نسبت به سایر دانشآموزان از منظر معلمان (یک مطالعه پدیدارشناسانه)
الموضوعات :
1 - دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
الکلمات المفتاحية: بیشفعالی, تجارب زیسته معلمان, رفتار دانشآموز بیش فعال,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر، بررسی تجارب زیسته معلمان در ارتباط با تفاوت رفتاری دانش آموزان بیش فعال نسبت به دانش آموزان عادی در کلاس درس بود. به این منظور از رویکرد کیفی و روش روایت پژوهی استفاده شد.جامعه مورد مطالعه تمامی معلمانی بودند که تجربه و سابقه تدریس به کودکان بیش فعال را داشتند بدین منظور با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند با 15 نفر از این معلمان مصاحبه به عمل آمد و کار گردآوری داده ها تا اشباع نظری پیش رفت. ابزار گردآوری داده ها مصاحبه بدون ساختار و روش تحلیل پژوهش، روش تحلیل محتوای کیفی بود.جهت تامین اعتبار داده های پژوهش از روش چک اعضا استفاده شد. نتایج حاصل از داده ها حاکی از 9 درون مایه بود که عبارتند از: پرخاشگر، پندناپذیر، عدم تمرکز، پرحرف، پرتحرکی، کم صبری، بی طاقتی، تنهایی و انزوا و بی نظمی. بنابراین نتایج پژوهش حاضر حاکی از آن بود که در مولفه های رفتاری اصلی دانش آموزان بیش فعال و عادی تفاوت معناداری وجود دارد.
_||_