بررسی جایگاه مؤلفههای چند فرهنگی در برنامههای درسی رسمی(موردمطالعه: کتاب مطالعات اجتماعی دوره اول متوسطه ایران)
الموضوعات :فرزانه پاکدامن 1 , مهدی دوایی 2 , علی اکبر خسروی بابادی 3 , حمیدرضا رضازاده 4
1 - دانشجوی دکتری، گروه تربیت و مشاوره، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - - استادیار گروه تربیت و مشاوره، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - دانشیار گروه علوم تربیتی واحد تهران مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی
4 - استادیار گروه تربیت و مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: آنتروپی شانون, مؤلفههای چند فرهنگی, برنامه درسی رسمی,
ملخص المقالة :
با توجه به تنوع قومیتها و تکثر تجارب زیسته قومیتی در ایران، نقش تأثیرگذار آموزشوپرورش در برنامههای درسی رسمی و محتوای کتابها و هویت بخشی قومی به دانش آموزان فرهنگهای مختلف، انکارناپذیر است.هدف این پژوهش بررسی مؤلفههای چند فرهنگی در برنامه درسی رسمی دوره اول متوسطه ایران بود.این پژوهش توصیفی، شامل تحلیل اسنادی و تحلیل محتوای آنتروپی شانون بود. واحد تحلیل محتوا؛ متن، تصاویر و فعالیتهای کتاب درسی بود. روش نمونهگیری هدفمند و نمونه 3 جلد کتاب مطالعات اجتماعی متوسطه اول (هفتم، هشتم، نهم) شامل 554 صفحه بود. برای ارزیابی روایی ازنظر متخصصان و برای پایایی آن از روش اِسکات استفاده شد. بر اساس یافتهها فقط 6% از بخشهای سهگانه محتوای کتب بررسیشده به مؤلفههای مطلوب قومیت توجه داشت. تحلیل آنتروپی شانون نشان داد مؤلفه 21 (توجه به هویت ملی مشترک اقوام) با 31 مورد بیشترین فراوانی و کمترین مقدار مؤلفه 8 (جلوگیری از پیشداوری در مورد قومیتها و فرهنگهای خاص) مؤلفه 14(توجه به مفهوم صلح و دوستی) با فراوانی 7 بود.یافتهها نشان میدهد جایگاه مؤلفههای چند فرهنگی در برنامه درسی رسمی متوسطه اول تا حدود زیادی مغفول مانده و نیازمند بازنگری میباشند.
_||_